Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Den ene er 18 år den anden er 17 år. Eget firma?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 1. Aug 14
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har haft en webshop i et års tid, som drives af min ven og jeg. Vores webshop ejes af min vens forældres firma. Vi står i denne situation at min ven bliver 18 år meget snart, jeg er selv 17 år(fylder 18 år om et år). Derfor spørger jeg jer, kære aminoer.

Det er nu på tide at webshoppen skal udvides, derfor vil vi jo gerne have at det står under vores begge navne(Vi ejer begge firmaet). Når min ven bliver 18 år kan han jo sagtens stifte et firma. Men vi vil jo gerne eje firmaet 50/50 ligesom et I/S. Men når han er 18 år og jeg er 17 år ved jeg ikke om det er muligt.

Hvad vil i synes være en optimal løsning. At han skal eje det hele når han bliver 18, og lave firmaet i hans navn? :-)

Er det muligt at jeg kan eje den anden andel, når jeg fylder 18 år?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 20:44

I kan evt stifte et kapitalselskab, hvor du ejer 50%. Da du er under 18 må din ven stå for det administrative, men du må gerne eje andele i et kapitalselskab.

At din ven alene skal stå som ene ejer af virksomheden indtil du er 18 år er også en mulighed, men den indeholder også en vis risiko for dig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:58

arguins:
I kan evt stifte et kapitalselskab, hvor du ejer 50%. Da du er under 18 må din ven stå for det administrative, men du må gerne eje andele i et kapitalselskab.
Nah - I kan ikke stifte- du må ikke være stifter når du er under 18. Din ven kan stifte og ansætte dig (dog ikke som med direktør - det må han være alene til du er 18)

Han kan efter at ha stiftet, sælge anparter til dig - men det skal den vej rundt - I kan ikke stifte sammen. Hvis din ven stifter og ansætter dig som han så skal hvis du skal være aktiv skal selskabet har to lovpligtigt abejdsskadeforsikringer a ca 1300 kr per stk/år OG I skal endeligt inden lave en ejeraftale der regulerer hvordan I løser konflikter se DETTE LINK Uden det er sameje dødfarligt

Det gælder også, hvis I venter til I begge er 18 og så stifter I/S (som ikke har krav om lovpligtig forsikring) - ejeraftale uanset hvad

vh John H

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:51

Nygårdlund:
Men vi vil jo gerne eje firmaet 50/50 ligesom et I/S.
Man behøver ikke være I/S for at eje 50% hver. Mit råd vil være, at du får et familiemedlem (jeg havde valgt min mor :-)) til at eje "dine" 50% indtil du bliver 18. Husk også at nedfælde aftalen, selvom man som regel kan stole på sin mor :-) Der kan ske meget på et år.

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 23:57

Ja, det er jeg udmærket klar over, men derfor kan de godt tage beslutning om stiftelse, og så formelt gøre det efter bogen.

Det bør endvidere foregå ved at det stiftes via vennen + den 17 åriges forældre, da den eksisterende forretning jo skal erhverves fra de andre forældre. Herefter kan anparter så overdrages fra forældre til søn. Hvis kammeraten alene står for stiftelse og erhvervelse af forretning er der også potentielt risiko for at noget går galt i den efterfølgende anpartsoverdragelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:13

Enig Arguins og præcis det står klart i linket jeg gav under løsninger - http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/forbudt-at-drive-virksomhed-hvis-man-er.html 

Alligevel er jeg ikke spor sikker på det er en god løsning, at far stifter og driver med den 18 årige ven. Det KAN være det, men dels har far jo så et ansvar - og sådan et IVS ofte til 1 kr vil kunne gi ansvarsproblemer for en der måske ikke er med i det daglige, dels vil det kunne gi problemer med dagpenge og nogen ville skulle ha det bekræftet med deres arbejdsgiver også - der er lidt at tage stilling til. 

Endeligt er det ikke gratis at drive et IVS. Bare lovpligtige forsikringer og måske lidt økonomihjælp koster let 2-4.000 kr om året

Jeg er enig i det sagtens KAN være en løsning - det var blot fordi du sker I kan stifte IVS for det kan den 17 årige ikke, der skal en stråmand til - en som kunne være farmand :)

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 00:29

Far skal ikke være med i drift.

jeg skrev tidligere at den 18 årige skal stå for det administrative, mens den 17 årige kan stå som anpartshaver.

Farens rolle er alene at deltage i stiftelse, og efterfølgende overdragelse.

IVS betyder omkostninger ja, men det er en begrænset størrelse såfremt det er seriøs virksomhed. Regnskaber etc skal også udarbejdes for I/S så der er muligvis ikke den store forskel på omkostningsstørrelsen for I/S og IVS på den post.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:13

arguins:

Far skal ikke være med i drift.

jeg skrev tidligere at den 18 årige skal stå for det administrative, mens den 17 årige kan stå som anpartshaver.

Farens rolle er alene at deltage i stiftelse, og efterfølgende overdragelse.

Jeg tror mange vil ha mere behov for regnskabshjælp til årsrapport IVS end til I/S som ikke skal indsendes og som nævnt kender jeg unge der overraskes over de der 2. 600 kr om året fast her for 2 arbejdsskadeforsikringer + besvær med bank erhvervskonto som must med ofte ekstra omk. for en 18 årig med lilleIVS, nemt ialt 3-4000  i omk erfaringsmæssigt for 2 -desværre

Dertil formentlig krav - selv uden lån - om selvskyldnerkaution og kan den 18 årige overskue krav til kapitalberedskab og risiko for personlig hæftelse hvis ting går galt og kreditorer siger der blev købt ind uden de kunne betale? Måske - måske ikke. 1 krone rækker ikke langt, så trådstarter - stift ikke med under 10.000 umiddelbart og ejeraftale er livsvigtig- De bedste venner på 17 og 18 kan sagtens være uenige i forretning som 18 og 19.

Den 18 årige der så er direktør og eneste med tegningsret (uden far er ejer/ansat) kan  køre tingene meget langt selv- også selv med god ejeraftale men han står så også med det fulde ansvar indtil trådstarter er 18 og kan træde ind i direktionen.

Jeg er da ellers helt enig- ER der risiko og slet ikke behov for evt fratræk af underskud i personlig indkomst - så er IVS jo nemt en mulighed - den er bare ikke helt selvfølgeligt i mine øjne. 

vh John H

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:50

John, nu tabte jeg tråden!

Kaution uden gæld!, for hvad?

Ja, der kan forekomme personlig hæftelse hvis ting går galt, men det adskiller sig bestemet ikke fra I/S, hvor der fra start er personlig hæftelse.

Er udmærket klar over at der er omkostninger ved et kapitalselskab, men det er der også ved personlig virksomhed. At de så er lidt højere for kapitalselskabet er korrekt nok.

Mht regnskab, så skal der også være styr på dette i I/S, selv om der ikke er pligt til at indsende. Der er stadig pligt til at føre regnskab, og sparede penge på dette område kan også være tabte penge.

Der er fordele og ulemper ved begge typer driftsform, men kapitalselskabet var et forslag til løsning, og ikke en facitliste.

Enkeltmandsvirksomheder og I/S kan bestemt også være en faldgrube. Har desværre mange eksempler på iværksættere der starter som enkeltmandsvirksomhed og ikke får ændret på dette i takt med at virksomhedens aktiviteter stiger. Kommer der så en nedgang i aktiviteten, eller uventede tab etc kan de stå i en alvorlig kattepine, der har langt videre konsekvenser end hvis driftsformen var et kapitalselskab.

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 236
Fra  Kontorartikler.nu Skrevet kl. 10:08

Måske det bare var nemmere at vente indtil du også blev 18 :-) Selv om jeg har rigtig meget respekt for jeres drivkraft for at få tingene iorden. Stor respekt for det :-)

Salg af kontorartikler, samt stort udvalg af emballage. Find det hele på kontorartikler.nu

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)