Vi har haft en webshop i et års tid, som drives af min ven og jeg. Vores webshop ejes af min vens forældres firma. Vi står i denne situation at min ven bliver 18 år meget snart, jeg er selv 17 år(fylder 18 år om et år). Derfor spørger jeg jer, kære aminoer. Det er nu på tide at webshoppen skal udvides, derfor vil vi jo gerne have at det står under vores begge navne(Vi ejer begge firmaet). Når min ven bliver 18 år kan han jo sagtens stifte et firma. Men vi vil jo gerne eje firmaet 50/50 ligesom et I/S. Men når han er 18 år og jeg er 17 år ved jeg ikke om det er muligt. Hvad vil i synes være en optimal løsning. At han skal eje det hele når han bliver 18, og lave firmaet i hans navn? :-) Er det muligt at jeg kan eje den anden andel, når jeg fylder 18 år? |
I kan evt stifte et kapitalselskab, hvor du ejer 50%. Da du er under 18 må din ven stå for det administrative, men du må gerne eje andele i et kapitalselskab.
At din ven alene skal stå som ene ejer af virksomheden indtil du er 18 år er også en mulighed, men den indeholder også en vis risiko for dig.