Hej Aminoer, Jeg har haft enkeltmandsvirksomhed i et par år nu, og helt lavpratisk kender jeg kun de driftsmæssige procedurer for denne type virksomhed i forbindelse med at lave årsregnskab, betale moms osv. Har siden jeg startede min enkeltmandsvirksomhed bogført på T-kontoer i excel, og lavet årsregnskabet manuelt fordi jeg er en kontrolfreak. Eftersom jeg har haft max 100 posteringer i løbet af et år, så har det fungeret fint for mig indtil videre. Nu kommer spørgsmålene så: Jeg skal til at stifte enten IVS eller APS, og da de begge kører efter regnskabsklasse B, så skal der jo indsendes årsrapport. Det bliver super spændende. Men jeg vil gerne over på Dinero i den nye virksomhed, for at spare tid. Og i den forbindelse melder der sig nogle spørgsmål; - Hvis jeg bogfører og fakturerer den daglige drift, hele året, klikker på "rapporter" og udskriver hhv. Resultatopgørelse & balance. Er dette så "nok" information at sende til skat, når der skal indgives årsrapport for år1? Hvad er det helt præcist man indsender, og hvordan? - Hvordan er det loven er, i forhold til de digitale bilag man har i "skyen"? Kan man smide originalerne væk(gør jeg self. ikke), eller SKAL de stadig gemmes i 5/6 år? - Når der indberettes resultat for år1, foregår det også via skats hjemmeside, på samme måde som jeg pt. gør via den udvidede selvangivelse i min enkeltmands? - Hvor ligger de største forskelle i forbindelse med indberetning af data til eks. SKAT, i forhold til det jeg kender fra min enkeltmandsvirksomhed? På forhånd tak, |
indberettes slet ikke via alm selvangivelse men helt separat med ledeleserklæring og påtegnelse - helt anderledesMike Riess:- Hvor ligger de største forskelle i forbindelse med indberetning af data til eks. SKAT, i forhold til det jeg kender fra min enkeltmandsvirksomhed?
Mike Riess:- Når der indberettes resultat for år1, foregår det også via skats hjemmeside, på samme måde som jeg pt. gør via den udvidede selvangivelse i min enkeltmands?
Nej - indberettes som selskabs selvangivelse - helt anderledes end udvidet selvangivelse - tag og betal en revisor for hjælp år 1 - men helt anderledes
Mike Riess:- Hvordan er det loven er, i forhold til de digitale bilag man har i "skyen"? Kan man smide originalerne væk(gør jeg self. ikke), eller SKAL de stadig gemmes i 5/6 år?
5 år og være tilgængelige i DK
nej det kan du ikke være sikker på - du bør få en revisor til at se om opstillingen er god nok til en egentlig årsrapport som så også skal har ledelseserklæring osv med sigMike Riess:Hvis jeg bogfører og fakturerer den daglige drift, hele året, klikker på "rapporter" og udskriver hhv. Resultatopgørelse & balance. Er dette så "nok" information at sende til skat, når der skal indgives årsrapport for år1? Hvad er det helt præcist man indsender, og hvordan?
Derudover er det jo en række ganske store forskelle på personlig virksomhed og et selskab som du kan se her : http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html store forskelle både i regler og i omkostninger og hæftelse