Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero & IVS/APS - det lavpraktiske

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har haft enkeltmandsvirksomhed i et par år nu, og helt lavpratisk kender jeg kun de driftsmæssige procedurer for denne type virksomhed i forbindelse med at lave årsregnskab, betale moms osv.

Har siden jeg startede min enkeltmandsvirksomhed bogført på T-kontoer i excel, og lavet årsregnskabet manuelt fordi jeg er en kontrolfreak. Eftersom jeg har haft max 100 posteringer i løbet af et år, så har det fungeret fint for mig indtil videre. 

Nu kommer spørgsmålene så:

Jeg skal til at stifte enten IVS eller APS, og da de begge kører efter regnskabsklasse B, så skal der jo indsendes årsrapport. Det bliver super spændende. Men jeg vil gerne over på Dinero i den nye virksomhed, for at spare tid. Og i den forbindelse melder der sig nogle spørgsmål;

- Hvis jeg bogfører og fakturerer den daglige drift, hele året, klikker på "rapporter" og udskriver hhv. Resultatopgørelse & balance. Er dette så "nok" information at sende til skat, når der skal indgives årsrapport for år1? Hvad er det helt præcist man indsender, og hvordan?

- Hvordan er det loven er, i forhold til de digitale bilag man har i "skyen"? Kan man smide originalerne væk(gør jeg self. ikke), eller SKAL de stadig gemmes i 5/6 år?

- Når der indberettes resultat for år1, foregår det også via skats hjemmeside, på samme måde som jeg pt. gør via den udvidede selvangivelse i min enkeltmands?

- Hvor ligger de største forskelle i forbindelse med indberetning af data til eks. SKAT, i forhold til det jeg kender fra min enkeltmandsvirksomhed?

På forhånd tak,

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:51

Mike Riess:
- Hvor ligger de største forskelle i forbindelse med indberetning af data til eks. SKAT, i forhold til det jeg kender fra min enkeltmandsvirksomhed?
indberettes slet ikke via alm selvangivelse men helt separat med ledeleserklæring og påtegnelse - helt anderledes

Mike Riess:
- Når der indberettes resultat for år1, foregår det også via skats hjemmeside, på samme måde som jeg pt. gør via den udvidede selvangivelse i min enkeltmands?

Nej - indberettes som selskabs selvangivelse - helt anderledes end udvidet selvangivelse - tag og betal en revisor for hjælp år 1  - men helt anderledes

Mike Riess:
- Hvordan er det loven er, i forhold til de digitale bilag man har i "skyen"? Kan man smide originalerne væk(gør jeg self. ikke), eller SKAL de stadig gemmes i 5/6 år?

5 år og være tilgængelige i DK

Mike Riess:
Hvis jeg bogfører og fakturerer den daglige drift, hele året, klikker på "rapporter" og udskriver hhv. Resultatopgørelse & balance. Er dette så "nok" information at sende til skat, når der skal indgives årsrapport for år1? Hvad er det helt præcist man indsender, og hvordan?
nej det kan du ikke være sikker på - du bør få en revisor til at se om opstillingen er god nok til en egentlig årsrapport som så også skal har ledelseserklæring osv med sig

Derudover er det jo en række ganske store forskelle på personlig virksomhed og et selskab som du kan se her : http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html  store forskelle både i regler og i omkostninger og hæftelse 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:58

Pas på de skattemæssige konsekvenser ved omdannelse - og søg prof assistance i forbindelse hermed.

Jeg synes i øvrigt ikke, det lyder betryggende, om du selv vil forestå udarbejdelse og indgivelse af årsrapport mv.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Skrevet kl. 22:45

Omdannelse?

Der er tale om et nyt selskab, som intet har med min enkeltmandsvirksomhed at gøre.

Mht. Udarbejdelse af årsrapport: 

Ser ikke lige hvorfor det ikke skulle være betryggende? Sålænge revisoren siger god for det, så er det vel ligemeget om det er mig eller dinero eller en bogholder der gør det, sålænge man følger ÅRL..

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Skrevet kl. 22:54

Tak for svaret John,

Cookie - John Hannover:

nej det kan du ikke være sikker på - du bør få en revisor til at se om opstillingen er god nok til en egentlig årsrapport som så også skal har ledelseserklæring osv med sig

Derudover er det jo en række ganske store forskelle på personlig virksomhed og et selskab som du kan se her : http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html  store forskelle både i regler og i omkostninger og hæftelse 

Havde faktisk troet de havde lavet dinero så smart at man bare kunne tilføje dinero-rapporterne til sin årsrapport, og så var det ellers bare at få revisoren til at kontrollere posteringer og anvendte praksis..

Men der blev jeg da vidst snydt.

Altså mit mål er at kunne lave så meget som overhovedet muligt selv, og så må revisoren få lov til at tage de skattemæssige ting + kontrollere at tingene er gjort ordentligt(altså de ting jeg ikke kan gøre selv). 

Men ja, skal da nok have lidt hjælp fra revisoren i år1 ihvertfald.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:06

jeg tør ikke sige 100% du ikke kan bruge dinero men ved fra revisorer, at det er meget få regnskabsprogrammers årsregnskab der kan bruges direkte - herunder også flere af de store programmer - men det kan din revisor let sige dig hvis du viser ham et dinero årsregnskab.

Du skal også huske skatteregulering - ex - har du bogført stiftelsesomkostninger for at få momsen med i købsmoms så skal selve beløbet med i skatteregulering til selvangivelsen og sådan er det jo med mange andre punkter, men kør et årsregnskab og hør din revisor om det rækker - og om det kan bruges direkte sammen med årsberetning/ledelseberetning/principper osv efter årsregnskabsloven - jeg tør ikke udelukke det -

Du vil måske også vise kun med brutto resultat og ikke med omsætning og igen er det så med at "fange" de rigtige punkter

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:54

Der er faktisk ikke nogen regnskabsprogrammer, som kan generere et komplet årsregnskab.

Regnskabsprogrammerne kan generere en saldobalance/råbalance, hvilket absolut ikke er et årsregnskab i overensstemmelse med Årsregnskabslovens bestenmelser.

Vi har så mulighed for at abonnere/købe særligt udviklede programmer (de er ikke billige), hvor der for de fleste er mulighed for at importere eks. kommaseparerede filer, hvorefter der kan ske en behandling af de indkomne data. Disse programmer har så indbygget forskellige skabeloner, som kan tilvælges, således der genereres et korrekt årsregnskab. Det kræver dog en vis viden om årsregnskaber for at kunne anvende disse programmer korrekt.

Der er trods alt en grund til, at man skal tage en vis uddannelse for atb blive godkendt revisor eller for den sags skyld professionel bogholder.

Tonny

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Skrevet kl. 09:22

Tak Tonny.. Hvis man kan finde ud af at sætte en database op med nogle rapporter, så er det vel ikke så indviklet igen at lave sådant et "program" som du omtaler. Det svære ligger vel kun i, at vælge den rigtige type rapport, i forhold til den virksomhed der er tale om.

Tonny Skov Pedersen:
Der er trods alt en grund til, at man skal tage en vis uddannelse for atb blive godkendt revisor eller for den sags skyld professionel bogholder.

Et år endnu, så er jeg Civiløkonom, så mangler der bare en kandidat.

Tonny Skov Pedersen:
Regnskabsprogrammerne kan generere en saldobalance/råbalance, hvilket absolut ikke er et årsregnskab i overensstemmelse med Årsregnskabslovens bestenmelser.

Men har jeg skrevet det?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:23

Jo.... Det er indviklet, at lave det omtalte "program".

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Skrevet kl. 09:33

Michael Harboe:

Jo.... Det er indviklet, at lave det omtalte "program".

For dig måske Smile

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)