Jeg går med en ide, og jeg skal have et par folk, som jeg ikke har det store kendskab til at lave noget materiale til at præsentere min ide, spørgsmålet er nu hvordan gør jeg det uden de hapser min ide? Mht. Patent er det en dyr løsning, eller er det en god ide, og kan det betale sig at lave patent i hele verden, eller bare i Danmark...
Du kan være sikker på at ligegyldigt vilken ide du har, så sidder der nogle mennesker rundt om i verden med lige præcis den same ide som dig;) Hvis du ønsker at dele viden om din ide og sikre dig imod at nogle snakker om den kan du beskytte dig selv ved at få de involverede til at underskrive en tavshedserklæring en såkaldt NDA.
Medmindre det er atommissil-silo´er du skal til at lave til Russerne skal du ikke bekymre dig.
En tavshedserklæring eller NDA som der nævnes er rigelig fint. Her bør beskrivelsen være noget med at tavshedspligten gælder for: Alle informationer vedrørende produkter, koncepter, tanker, idéer eller andet som enten fortælles mundtligt, skrives om eller som underleverandøren på anden vis tilegner sig informationer om og uanset hvordan disse informationer tilegnes.
Hertil putter du en kontraktbrudsklausul ind på eksempelvis 250.000.- kroner.
Skal det være lige efter bogen kan du få en advokat til at udarbejde en for dig. Det er gratis hvis du tilmelder dig som iværksætter i dit lokale iværksætterhus da de giver 12 timers rådgivning (tager regningen på op til 12 timers advokatbistand f.eks).
Alt for få informationer til at du kan få tilstrækkelig god hjælp.
Hvis det er en ide, bliver du nødt til at fortælle det til nogen og finde nogle at sparre med. Det har været oppe herinde mange gange før, og Martin Thorborg har også lavet en video om det.
Du kan ikke få patent på en ide. Men hvis det derimod er en konkret teknisk opfindelse, ødelægger du nyhedsværdien ved, at fortælle om den og risikerer dermed at du ikke kan tage patent på den eller en anden (konkurrent) tager patent på det. Hvis du har en NDA (et forhadt dokument på Amino!), med den du deler din opfindelse med, inden der er søgt patent, er det ikke nyhedskadende for din opfindelse, og det samme hvis du snakker med en patentagent om det.
Hvis det er en opfindelse, skal du snakke med en patentagent, om hvor det kunne være strategisk klogt at udtage patentet og hvor mange penge du vil bruge - da det er det eneste der sætter grænsen. I en branche hvor alt innovationen sker i DK som fx i mink branchen, kan det give mening udelukkende at have et dansk patent.
WWW.YOINK.DK - VI ELSKER ELEKTRONIK - anders@yoink.dk
Fedt spørgsmål. Jeg har nemlig også flere opfindelser i hovedet, men tør jo ikke ligefrem beskrive dem i et brev til den virksomhed som evt skulle producere den.
Tak for svarene allesammen! I første omgang så tror jeg at jeg laver en NDA, det virker som en sikker løsning.
Ikke hvis du vil finde nogen at snakke med - hvis det er et IT-projekt, så kan du ligeså godt stikke din NDA op et sted hvor solen ikke skinner. Mit råd er at prøve med en NDA, og når det ikke virker, så kom hurtigt videre og tag chancen uden. Så vil du nok også erfare at det slet ikke er så farligt. Hvis det er en opfindelse hvor patent er muligt, Så vil det give mere mening, som nogle af de andre i tråden har været inde på.
Fedt spørgsmål. Jeg har nemlig også flere opfindelser i hovedet, men tør jo ikke ligefrem beskrive dem i et brev til den virksomhed som evt skulle producere den.
Hilsen www.lisesverden.dk
Nu ved jeg godt jeg bliver lidt hård i filten, men hvis alle havde tænkt som dig så ville vi jo stadig sidde i en grøft og banke flintesten mod hinanden...
Du skal ikke være så bange for den slags. Det er kun sket en enkelt gang i verdenshistorien at et kæmpe "world-changing" patent blev "franarret" en opfinder, og det var skibsskruen tilbage i 1600 tallet.
Så spring ud i det, få dine ideer ud i verden, og se hvad det kan blive til.
Du har FULDSTÆNDIG ret Uldal det er ikke set ofte, at folk snupper andres ideer. Problemet er bare at det desværre ikke er alle mennesker man skal stole på i år 2014. Det ville være så uendeligt ærgeligt at få snuppet sin ide, hvis det virkelig var en ide med fremtid i. Men tak for svaret, tror også bare at jeg prøver stille og roligt uden at reklamere med den over det hele på internettet. :-)
Hvis man er lidt skrap kan man jo tilbageholde visse væstentlige informationer der ikke har afgørende betydning for en investor, det kan eksempelvis være en softwareløsning til en eller anden maskine, eller en bestemt teknologi man har udviklet eller har ideer omkring.
Der er ingen grund til at lægge alle 53 kort på bordet, hvis man kan få lige så meget ud af at beholde de 5 i ærmet ;)