Jeg har en ansat som i månederne April (delvis), Maj og Juni meldte sig syg. Jeg lugtede lunten i juli og ved gennem kollegaer vedkommende nok ikke har været ret syg (ikke at jeg kan dokumentere det, men ansatte har set ham om aftenen hygge med venner, slet ikke syg). Jeg fyrede vedkommende i juli måned, og udbetalte ikke juli lønnen (ansat med funktionærloven)
Jeg har gjort krav på dokumentation for sygdom i de 2½ måned vedkommende har fået løn (april, maj, juni). Vedkommende har skrevet mails med at vedkommende har været på hospitalet flere gange (i perioden da han var væk skrev han dem for at det virkede troværdigt), men vedkommende kan ikke dokumentere dette og kan ikke sende lægeattester heller.
Jeg mener jeg bør kræve penge tilbage af den ansatte hvor den ansatte har fået fast løn.
Hmm.. Du kan som arbejdsgiver bede om lægeerklæring efter 14 dages sammenhængende sygdom. - Du sakl selv, som arbejdsgiver, betale denne, men din ansatte har pligt til at lægge ud, og at skaffe den.
Nu er der ikke krævet nogen form for dokumentation før efter opsigelse, hvis jeg forstår trådstarter korrekt.
Har du opsagt din medarbejder via en bortvisning, med forbehold for erstatning, eller hvorledes er dette gennemført. Mener at passivitet også har en del at sige i disse sager.
Du skulle have bedt om lægeerklæring dengang. At en medarbejder er set med venner, kan du ikke bruge til meget. Har man fx en depression eller stress, kan det ikke nødvendigvis ses. Jeg er bange for, at du er lidt på gyngende grund, hvis du tilbageholder løn eller kræver løn retur uden dokumentation for sygdom. Næste gang må du hellere bede om lægeerklæring hurtigt. :)