|
Hej amino'er! Jeg har egentligt et simpel spørgsmål som jeg håber der er en erfaren herinde der kender svaret på. Jeg skal til at investere i lidt 'efteruddannelse' til mig selv og overvejer hvordan det bedst kan betale sig at gøre dette. Som jeg ser det har jeg 3 muligheder: 1, Betale for uddannelsen igennem mit holdingselskab (hvis det regnskabsmæssigt er lovligt)? 2. Betale for uddannelsen igennem driftselskabet (som mit holdingselskab ejer 50 % af) 3. Betale for uddannelsen igennem udbetalt løn fra driftsselskab Økonomisk må det give bedst mening med 1 eller 2 da jeg dermed bliver beskattet mindst. Jeg har dog slet ikke en interesse i at involvere den anden ejer af driftsselskabet i at jeg skal tage denne uddannelsen. Derfor ser jeg mulighed 1 som den eneste mulighed hvis det er lovligt for et holdingselskab at investere i uddannelse til sine ansatte? |
Holdig tror jeg helt du kan udeluke.
Lad os starte med at slå fast, at du kun kan få fradrag for udgift i selskabet til uddannelse som er ren videreuddannelse - ikke f.eks. jeg er elektriker og vil gerne kunne bogføre - eller jeg er frisør og vil nu gerne lære muskelafspænding jeg vil yde kunderne.
Det skal være en efteruddannelse af en uddannelse du allerede har og som du kan overbevise skat om er nødvendig for selskabet videre udvikling.
Alene der ligger holding nok ikke for da det næppe beskæftiger sig med noget du skal videreuddanne dig i for at holding kan tjene mere. Dertil kommer sikkert formål på tværs og det vil så heller ikke være rent finansielt = du skal tegne en ny lovpligt arbejdsskadeforsikring (som du forhåbentlig har på dig selv i drift uanset du tager løn eller ej) du skal så ha 2 arbejdsskade forsikringer at betale
I drift vil det rent være spørgsmålet om at det er ægte videruddanenlse og ikke ny viden osv og om I kan blive enige
Ellers er det via løn som jo beskattes helt normalt og som du jo kan bruge alt det du vil til uddannelse
Hvis I har en revisor kan han givet sige dig om den uddannelse du har i tanken duer som noget selskabet bekoster eller ej
vh John Hannover
Bliv gratis medlem