Enig - så det er ikke helt 1:1-bogføring i forhold til banken, men 90% af vores bilag er kontantkøb, så det er til at håndtere. Og vi kan stadig bruge banken som tjekliste, så vi sikrer os at alle bilag er til stede.
Og lige netop fakturakøb og -salg er bankimport/kassekladden i Dinero jo perfekt til. Det er kontantkøbene der volder os problemer.
Jeg synes det lyder som en rigtig god ide, at i som udgangspunkt bogfører alle kontant køb ud fra bank udskriften. Det gør det lettere at holde styr på, med hensyn til kvitteringer. Her ville jeg anvende købs modulet i Dinero Kontant køb og krydse af på bankudskriften når disse er bogført. Dog skal du som John skriver være opmærksom på leverandørfaktura mv. som jo kan have betalingsdato i en anden momsperiode end betalingsdagen. Hertil ville jeg anvende Faktura fra leverandør under Købsmodulet i Dinero og bogfører den med dato som fremgår på fakturaen. Ved betaling af fakturaen som vil fremgå af din bankudskift kan kasseklassen med fordel anvendes hvor du her kan bogføre fakturaen som betalt.
Tak for svar! Jeg er helt med i forhold til faktura, og forstår også godt ideen i at krydse af på bankudskriften - men det giver altså lidt udfordringer. Dels er bankudskriften bagudrettet, så vi skal huske at vente med at bogføre bilag indtil vi gennemgår bankudskriften (hvilket typisk er sjældnere end vi kunne ønske os, men det er jo heller ikke vores favoritbeskæftigelse). Ligeledes kræver det at når vi gennemgår banken så krydser vi nogle linjer af i netbank/på papir mens andre ordnes gennem kassekladden, og det virker også som en proces med en del muligheder for at lave fejl.
I og med langt størstedelen af vores bilag er kontaktkøb ville det være fantastisk, hvis der kunne være en eller anden form for hjælp i Dinero til at holde styr på disse køb i forhold til banken.
Tak for svar! Jeg er helt med i forhold til faktura, og forstår også godt ideen i at krydse af på bankudskriften - men det giver altså lidt udfordringer. Dels er bankudskriften bagudrettet, så vi skal huske at vente med at bogføre bilag indtil vi gennemgår bankudskriften (hvilket typisk er sjældnere end vi kunne ønske os, men det er jo heller ikke vores favoritbeskæftigelse). Ligeledes kræver det at når vi gennemgår banken så krydser vi nogle linjer af i netbank/på papir mens andre ordnes gennem kassekladden, og det virker også som en proces med en del muligheder for at lave fejl.
I og med langt størstedelen af vores bilag er kontaktkøb ville det være fantastisk, hvis der kunne være en eller anden form for hjælp i Dinero til at holde styr på disse køb i forhold til banken.
Hej Thomas
Der er desværre ikke så mange andre muligheder :) Jeg ville personligt bogføre alle mine kontantkøb med det samme via. købsmodulet, så kvitteringerne ikke ligger og flyder.
Ca. en gang om ugen ville jeg udskrive en bankudskrift og afstemme banken. På denne måde ville jeg hurtigt kunne se om der var nogle posteringer der mangler at blive bogført.
Det du kalder kontant køb - er så køb via banken med omg betaling og de volder ikke problem
Det som volder problem er køb som du ikke betaler med det samme og slag du ikke får penge for med det samme
disse bogfører du - f.eks via kassekladde - eller via købs og faktura modul - helt som du vil - på dagen - og bruger du kassekladde - bruger du kreditorer udestående for de regninger der senere trækkes i din bank - og debitorer tilgodehavende - for de beløb der på et senere tidspunkt kommer ind i din bank
Læg dem i en dags kalender f.eks. så de kommer ind under den dag hvor de automtisk betales via netbank f.eks. og den dag bogfører du så fra kreditorer/debitorer - til bank.
De kunder der ikke har betalt - rykker du og flytter frem i kalenderen
På den måde stemmer dit regnskab og er ført noget der ligner dagligt - og banken stemmer hele tiden
Der sker ikke noget ved at vente nogle dage normalt, men når vi taler hen over en moms periode eller et årsskifte, er du nødt til at ha alle indtægter og udgifter bogført - uanset de er kommet via bank eller ikke
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Problemet for os er ikke faktura-baseret køb og salg. Det har vi styr på. Og vi vil gerne bogføre kontantkøb med det samme, som du nævner Jacqueline, så vi undgår at kvitteringer flyder og så vi har et overblik over vores økonomi. Problemet er at vi i praksis ikke får afstemt med banken ugentligt. Det kan man så mene om hvad man vil, men vi har rigtigt mange opgaver og bankafstemning er nok den mindst interessante ting vi kan bruge vores tid på, så det ender altid med at blive nedprioriteret. Derfor har banken altid virket som en god reference for os, for den er et (næsten) altid korrekt udgangspunkt, når vi endelig går igang med afstemningen. Det er bestemt heller ikke umuligt at gøre som du foreslår med kombination af manuel afkrydsning og kassekladden, Jacqueline, men vi havde bare håbet der var en bedre løsning :-)
Problemet for os er ikke faktura-baseret køb og salg. Det har vi styr på. Og vi vil gerne bogføre kontantkøb med det samme, som du nævner Jacqueline, så vi undgår at kvitteringer flyder og så vi har et overblik over vores økonomi. Problemet er at vi i praksis ikke får afstemt med banken ugentligt. Det kan man så mene om hvad man vil, men vi har rigtigt mange opgaver og bankafstemning er nok den mindst interessante ting vi kan bruge vores tid på, så det ender altid med at blive nedprioriteret. Derfor har banken altid virket som en god reference for os, for den er et (næsten) altid korrekt udgangspunkt, når vi endelig går igang med afstemningen. Det er bestemt heller ikke umuligt at gøre som du foreslår med kombination af manuel afkrydsning og kassekladden, Jacqueline, men vi havde bare håbet der var en bedre løsning :-)
Hvis vi siger du får en faktura 30/12 2014 og betaler i bank 2/1-2015
Det er jo ikke nødvendigt at fokusere på hullerne i osten. Hvis du ikke kører den helt store debitor/kreditor-styring, og har mange strakskøb, kan det helt klart betale sig at tage udgangspunkt i bankfilen (hvilket I.B jo også gør, se evt. www.datakons.dk/IB). Filen skal blot en tur ind i Excel, hvis der sker spændende ting henover momsperioder (og dermed også årsskift). Her kan man i Johns tilfælde tage relevante posteringer fra bankfilen fra januar og datere dem i december før importen. Man skal selvfølgelig holde tungen lige i munden, men der er typisk så få posteringer henover årsskiftet til at denne øvelse klart opvejer fordelen ved i bankudtoget at have alle posteringerne - og dermed alle bilag, hvis alt kører over banken.