Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af erstatning for Aps

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder med et Aps regnskab og det er første gang jeg bogfører et aps - så jeg er i tvivl?

Selskabet har modtaget erstatning for køb af inventar - erstatningen fører jeg ind i driften - i kredit.

Det ny købte inventar fører jeg ind under balancen/aktiver/tilgang.

Mit spørgsmål er så hvordan jeg bogfører mig ud af de tidligere inventar - som jo er væk nu?

Inventaret som er "væk" er 8 mdr. gamle - og restgælden herpå er indfriet af erstatningssummen.

Hvilke beløb er det korrekte og bruge som "tab"

nyprisen? - indfrielsesprisen eller prisen minus afskrivningen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:52

kan ikke hurtigt overskue den men det er jo i alle fald klart at skattemæssigt må du ikke både ha en afskrivning og et tab på det gamle inventar, så der bliver afskrivninger jo genvundne og så er det som bliver det faktiske tab, opr pris minus erstatning som jeg lige læser dig. Det må jo være det kunden har tabt. (jeg forstår ikke om der så også er nyt inventar som hænger sammen med dette eller om det bare er en ny anskaffelse med ny afskrivning)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:39

Tak for Deres "hurtige" svar Smile

" (jeg forstår ikke om der så også er nyt inventar som hænger sammen med dette eller om det bare er en ny anskaffelse med ny afskrivning)"

Det er nyanskaffelse med ny afskrivning.

Var bare i tvivl om hvorledes jeg skulle bogføre mig ud af det ødelagte inventar, som er smidt ud - da jeg både havde et anskaffelsessum på kr. xx - et restgæld på samme inventar på kr. x, som jo er mindre end anskaffelsessummen, og som blev indfriet af forsikringssummen.

Er det mon korrekt - hvis jeg gør således (resultatet bliver det samme men så kan jeg via bogføringen vise hvordan jeg har gjort): kreditere inventar/tilgangskontoen med restgældsbeløbet på inventar, og føre det som "inventar/Hærværk" i driften og differencen på anskaffelsesummen contra restgæld føres som tab i driften?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hmmm...

Du skal have "nulstillet" de gamle aktiver, som sammenholdt med erstatningssummen skal føres enten som en regnskabsmæssig avance eller tab i resultatopgørelsen.

Skattemæssigt sidestilles en erstatningssum med et salg og behandles sådan.

Måske du skulle overveje at fjerne ordet "Revision" fra din virksomhedWink

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:06

Hmmmmm - hvis nu jeg fjerner ordet "revision" Tony Skov Pedersen - vil Du så overtage det?Skype-TongueOut

** Det er lettere at være viis på andres vegne end på sine egne**

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

MK Revision v/ Meral Köse:

Hmmmmm - hvis nu jeg fjerner ordet "revision" Tony Skov Pedersen - vil Du så overtage det?Skype-TongueOut

** Det er lettere at være viis på andres vegne end på sine egne**

Nu er problemet netop ordet "revision", som jo indikerer en vis viden om regnskabsmæssige forhold.

Dit spørgsmål i tråden hører jo trods alt ikke til de svære indenfor revision og regnskab.

Nu er hverken ordet "revision" eller for den sags skyld "revisor" beskyttet.

Du er følgelig i din fulde ret til at anvende disse betegnelser, uanset hvor misvisende disse måtte være.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:29
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

* Den lille del af uvidenhed, som vi kan opstille og klassificere, kalder vi viden *

Den, der stiller spørgsmål, er måske en tåbe i fem minutter, mens den, der aldrig gør det, forbliver en tåbe for livet.

Tror jeg vil lede efter en af dine første tråde - hvor Du måtte stille spørgsmål - som undertegnede trods alt ikke finder for svær til og svare på - og besvare dette med at Du formentlig nok skal fjerne ordet "Revision" fra din firma.

Svar dog på spørgsmålet i stedet for og komme med kommentar om min viden - hvor er det uprofessionelt af Dem og skrive således - Du kender mig ikke engang - Tony Skov Pedersen

Med venlig hilsen

MK " Revision" v/ Meral Köse

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Den, der stiller spørgsmål, er måske en tåbe i fem minutter, mens den, der aldrig gør det, forbliver en tåbe for livet.

Det er så rigtigt som det er sagt. Et råd vil dog være at lave en anonym profil til spørgsmål ala det du stillede her i tråden - og så brugte din nuværende profil til "profilere" dig positivt. Som potentiel kunde ville jeg jeg selv hurtigere skøjte  videre til den næste revisor i rækken......

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 23:57

Henrik Koudahl:

Det er så rigtigt som det er sagt. Et råd vil dog være at lave en anonym profil til spørgsmål ala det du stillede her i tråden - og så brugte din nuværende profil til "profilere" dig positivt. Som potentiel kunde ville jeg jeg selv hurtigere skøjte  videre til den næste revisor i rækken......

Tjaah, jeg vil hellere have en revisor der tør stille spørgsmål end en revisor, der "putter med tingene". Når alt kommer til alt så er jeg rimelig overbevist om at vi har forskellige kompetencer og hver især har gjort ting vi hellere ville være foruden. Men med ærlighed kommer man længst og jeg ser ingen problemer i at have en revisor, der spørger hvis han er i tvivl (-:

BR

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:58

Svar dog på spørgsmålet i stedet for

Bortset for det - så svarede Tonny vel egentligt på dit spørgsmål. Du skal betragte inventaret som solgt til et beløb svarende til den erstatning som du har fået. Differencen (tab/gevinst) i resultatopgørelsen. Hvis der er købt nyt inventar skal du behandle det som en nyanskaffelse.

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)