Vi har købt en maskine som vi har leaset til en værdi af ca. 50,000 kr. Heldigvis har vi en anden der virker. Den går konstant i stykker, og vores advokat siger at vi kan hæve købet, fordi virksomheden ikke opfylder sin leasingforpligtelser/service/reklamationsret.
Problemet er bare at leverandøren ligger tæt op ad en konkurs, så vores advokat siger, at hvis vi ophæver leasingaftalen i retten, så vil vores maskine gå ind i konkursboet og så har vi tabt alle 50,000 kr. Med andre ord, at vores krav om de 50, 000 kr. vil blive et af flere krav som rejses mod konkursboet. Vi skal altså levere maskinen tilbage og får så måske slet ikke noget ud af det. Så vil vi jo hellere have en defekt maskine, som måske kan repareres eller sælges til anden side.
Kan det virkelig være rigtigt? Jeg har svært ved at tro det er sandt. Altså man afleverer sgudda ikke maskinen tilbage før man får beløbet tilbage.
.
Med venlig hilsen Kaffedrikkeren. Erfaring med etablering af 4 små virksomheder, heraf to eksport. Er en realistisk kritisk optimist. Oplyser navn ved seriøse henvendelser.
Det er lidt vanskeligt at kommentere Jeres problemstilling, da det fremstår uklart, hvad det i grunden er, I har gjort. Du skriver, at I "har købt en maskine, som vi har leaset...". Det giver ikke rigtig mening. Enten har I købt den, eller også har I leaset den. Måske I har leaset maskinen med en up-front betaling på kr. 50.000?
Hvis du kan præcisere lidt, så giver jeg gerne bagefter et bud på, hvordan Jeres muligheder er.
Tak for dit svar. Du har helt ret - køb og leasing er ikke det samme. Jeg er en del bedre til markedsføring og forhandlinger end til erhvervsjura ;) Vi har fundet en ny advokat, som har forklaret mig sagens sammenhæng og vores gamle advokat og vores direktør har åbenbart misforstået hinanden, så der er en stævning på vej til vores leverandør.
Med venlig hilsen Kaffedrikkeren. Erfaring med etablering af 4 små virksomheder, heraf to eksport. Er en realistisk kritisk optimist. Oplyser navn ved seriøse henvendelser.