Så har Iværk&Vækst fremsat deres foreløbige program til messen i september. Jeg havde glædet mig til en masse gode og spændende foredrag , da det var jubilæumsmesse. Jeg blev derfor meget forundret da jeg klikkede ind på deres hjemmeside for at se det foreløbige program, og hjemmesidesiden og programmet nu pludselig var på engelsk. En forespørgsel til deres kontor gav det svar, at årets tema var "be global", og derfor ville de fleste af foredragene samt hjemmesiden være på engelsk.
Mig bekendt behøver man ikke at være dygtig til engelsk for at være en dygtig iværksætter i Danmark. Jeg er ved at brække mig over de, efterhånden selv små virksomheder, der laver koncernsproget og sproget på bestyrelsesmøderne om til engelsk, for at vise, at man er med på den sidste mode. Det er efterhånden sådan, at hvis man ikke taler flydende engelsk (hvilket mange ikke gør) er man ikke noget, og skal ses ned på.
Er det mig der helt har misforstået det hele? For en god ordens skyld skal jeg måske lige tilføje at jeg har dyb respekt for dem der har sprogøre (og misunder dem dybt). Jeg har bare svært ved at acceptere at det efterhånden er et krav for at blive accepteret i dansk erhvervsliv.
En forespørgsel til deres kontor gav det svar, at årets tema var "be global", og derfor ville de fleste af foredragene samt hjemmesiden være på engelsk.
Jeg synes det er fedt, at der er nogen, der giver et spark til det danske navnepillere og sætter fokus på at forfølge globale muligheder.
Når det er sagt, så giver det bare ikke mening, at når Iværk&Vækst nu gerne vil afholde eventet under temaet be global, ikke benytter muligheden til at få internationale profiler og eksperter med til sådan et event. Danskere der snakker engelsk til hinanden, skaber ikke globale muligheder.
Jeg ved ikke om eventet er markedsført målrettet i udlandet. Hvis det er tilfældet, så skal de selvfølgelig bare give den fuld gas på engelsk og skabe et forum hvor der kan netværkes med udenlandske iværksættere.
Jeg syntes nu også det er en god udvikling - selvfølgelig kan man være en god iværksætter uden at mestre det engelske sprog, men det er vel den vej iværksætteriet går i ? Altså det er vel et fåtal at især folk der arbejder på internetbaserede tjenester der kommunikerer med deres leverandører på Dansk ?
Personligt foretrækker jeg også engelsk, og tager tit mig selv i at lede efter det danske ord for ting :)
Mvh. Martin
Køb Danmarks billigste wallstickers på http://wallartshop.dk CVR numre til firmabil kun 75kr incl fragt
Det er ikke os alle sammen, som mestrer engelsk bedst. Jeg taler engelsk på et godt niveau, men det vil aldrig komme til at kunne måle sig med mit tysk :)