Hvis man indskyder 50.000 i et ApS - så er det jo penge man har tjent og betalt skat af. Når de så står i ApS'et, er der så en måde hvormed man kan trække dem ud igen, uden at skulle betale dem som løn (og altså betale skat af dem en gang mere) - eller kan man få fradrag for dem eller lignende?
Det virker bare åndsvagt, at man skal dobbeltbeskattes.
Men kan man vel så godt indskyde de 50.000, og så yderligere låne f.eks. 25.000 til selskabet - hvormed man i det mindste kan hive de 25.000 ud igen skattefrit (hvis 50.000 ikke er nok som startkapital).
Hvis jeg går på arbejde og får løn, og sparer 50.000 sammen, så er det penge jeg har betalt skat af.
De 50.000 indskyder jeg så i et ApS. Nu er pengene låst i ApS'et og jeg kan kun få dem ud ved at udbetale dem som løn til mig selv - hvormed jeg betaler skat af dem igen.
Hvis jeg går på arbejde og får løn, og sparer 50.000 sammen, så er det penge jeg har betalt skat af.
De 50.000 indskyder jeg så i et ApS. Nu er pengene låst i ApS'et og jeg kan kun få dem ud ved at udbetale dem som løn til mig selv - hvormed jeg betaler skat af dem igen.
Nej forkert- Du kan få dem ud som du kan ved alle andre aktier eller anparter du køber uanset det er i Novo eller dit IVS eller ApS - når du sælger dem. Så er de 50.000 kr stadigt skattefrie og du kan i princip jo heller ikke bare tage pengene ud som løn med skat betalt, for så er der jo ikke længere nogen aps eller ivs kapital, så de penge er skattefrie når de kommer ud ved lukning eller salg - al fortjeneste over de 50 t i dette fald beskattes som gevinst på aktieindkomst og taber du pengene er der fradrag for tab på aktieindkoms
De 50 t skal jo ikke ud igen, de er netop anpartskapitalen som giver kreditorerne en smule sikkerhed og gør at du ikke hæfter personligt - ellers kan du jo bare stifte personlig virksomhed- koster intet og ingen bunden kapital men personlig hæftelse
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
De 50 t skal jo ikke ud igen, de er netop anpartskapitalen som giver kreditorerne en smule sikkerhed og gør at du ikke hæfter personligt - ellers kan du jo bare stifte personlig virksomhed- koster intet og ingen bunden kapital men personlig hæftelse
Den er jeg med på - men lets face it, de 50.000 giver jo ikke nogen reel sikkerhed hvis ejeren ikke forstår at bevare værdien af dem - de kan jo hurtigt bruges på værdiløs markedsføring eller andet, så det betyder jo bare at stifteren var i stand til at stille 50.000 på stiftelsesdatoen ..
Men jeg forstår argumentet om at jeg jo får anparter for en værdi af 50.000 som jeg kan sælge skattefrit - på den måde giver det jo god mening!
Den er jeg med på - men lets face it, de 50.000 giver jo ikke nogen reel sikkerhed hvis ejeren ikke forstår at bevare værdien af dem - de kan jo hurtigt bruges på værdiløs markedsføring eller andet, så det betyder jo bare at stifteren var i stand til at stille 50.000 på stiftelsesdatoen ..
Men jeg forstår argumentet om at jeg jo får anparter for en værdi af 50.000 som jeg kan sælge skattefrit - på den måde giver det jo god mening!
Hvis ejeren bruger dem på værdiløs markedsføring så har han ikke forstået sagen. Han skal så snart der kun er halv kapital tilbage, uanset hvornår på året, afholde generalforsamling og i årsrapporten skal mangelnde kaptial beskrives og der skal beskrives hvad der gøres for at genoprette den og hvornår det ventes. Kreditorer kan ved konkurs gå efter ejeren og få denne dømt personlig hæftelse hvis selskabet har været drevet uden fornøden kapital og forsat efter det burde være klart, at ikke alle kunne betales. Man skal derfor udgå fra at man beholder sin kapital og derfor skal der, i selskaber som i alt andet, fokus på penge IND før penge UD (varelager kan købes da det jo har samme værdi som penge i banken)
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER