Enig - min pointe var bare, at pengene jo hurtigt kan forsvinde hvis man ikke forstår at drive forretning - så 50.000 eller ej, så er det tilliden til ejeren af selskabet der må være den vigtigste faktor.
Enig - min pointe var bare, at pengene jo hurtigt kan forsvinde hvis man ikke forstår at drive forretning - så 50.000 eller ej, så er det tilliden til ejeren af selskabet der må være den vigtigste faktor.
og det er vi helt enige i - gælder jo endnu mere for 1 kr selskaber så ja - sikkerheden er ikke stor uanset hvad - men kravene er klare nok og alle jeg kender, forventer i høj grad også, at mange små IVS vil kunne komme i alvorlige problemer med kapitalberedskabet nærmere beskrevet her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/kapitalberedskabIVS.html hvor du også kan se links til advokater opfattelse af risikoen
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er nu tilstrækkeligt at der i et referat fra en generalforsamling skrives hvad der er besluttet omkring reetablering af selskabskapitalen. Der er ikke noget krav om at det nævnes i årsrapporten.
Nøgtern set er der ingen grund til dette med mindre en evt. revisor vil nævne dette i sin erklæring.
Det er nu tilstrækkeligt at der i et referat fra en generalforsamling skrives hvad der er besluttet omkring reetablering af selskabskapitalen. Der er ikke noget krav om at det nævnes i årsrapporten.
det er det vel hvis kapital problemet også eksisterer på årsrapport tidspunktet? (naturligvis ikke hvis det er løst - men ja - generalforsamling om det. det skal vel i årsrapport hvis det problem ikke er borte ved årsregnskab .uanset revisor eller?
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Sålænge der ikke er krav om det - er det dumt at udstille sine problemer mere end højst nødvendig. Et er at der holdes generalforsamling - men planen det er ikke det samme som at kapitalen skal reetableres her og nu. Det er kun et problem man som virksomhed bør medtage hvis revisor i sin erklæring nævner det eller rejser tvivl om going concern. Hvis ingen revisor så bare generalforsamlingsreferat.
Sålænge der ikke er krav om det - er det dumt at udstille sine problemer mere end højst nødvendig. Et er at der holdes generalforsamling - men planen det er ikke det samme som at kapitalen skal reetableres her og nu. Det er kun et problem man som virksomhed bør medtage hvis revisor i sin erklæring nævner det eller rejser tvivl om going concern. Hvis ingen revisor så bare generalforsamlingsreferat.
OK så hvis manglende EK ved regnskabet skal det ikke nævnes i regnskabet - ledelsen skal ikke tage stillig i regnskabet - til genetablering eller noget - det fremfår kun af regnskabets tal hvis der ikke er revisionspligt - er det sådan ??
(halvtosset regel men da erhversstyrelsen som regel alligvel ikke lægger mærke til hverken det ene eller det andet oftest og ikke har maget automatik der holder øje med egenkapital - så har det jo ikke betydning :) =
Man skal tænke over hvad formålet med at nævne det er. Skilter du med krise så kan det skabe en selvforstærkende virkning med kreditorer som pludselig kommer op på dupperne. Hvis revisorerne vifter med rødt flag så kan man med fordel bruge årsrapporten til at sige at man har styr på krisen.
Basalt set så bør en regnskabsbruger kunne læse ud af tallene at selskabskapitalen er ved at forsvinde.
Man skal tænke over hvad formålet med at nævne det er. Skilter du med krise så kan det skabe en selvforstærkende virkning med kreditorer som pludselig kommer op på dupperne.
ja så tosset er jeg ikke at jeg ikke kan gætte det er godt for de som ikke kan klare kapitalen.
Det som undrer er at der ikke er regel for at man skal nævne det hvis bare man ikke har en revisor der gør det.
Der er tæt på 0 kontrol med selskaber som jeg ser det - følger en del - tæt 7 helt tilfældige - dog branche relevantete ellers gad jeg ikke :)
Alle med regnskab aflagt mellem 20/7 og 15/8 - ikke en gang men 5 år i træk - og -trods mange år har det ikke betydet overdragelse til skifteret trods årsslut 31/12 (ny regel måske - formelt 30/ 5 men vent bare 8-10 uger mere - det betyder intet - og jeres kreditorer er nok ligeglade) (selskabsstyrelsen svarede mig senest i sidste uge - vi har jo sommerferie også :))
Alle disse 7 - negativ egenkapital der vil noget - masser af år i træk - ingen som helst konsekvens ( ved godt den skal komme fra kreditor generelt)
Flere af dem med revisor der bemærker, at han tager forbehold for at et beløb der kan være 10 gange stiftelseskapitalen i stil med- Jeg tager forbebehold for at jeg ikke kan kontrollere tilgodehavender for 740.000 kr ingen konsekvens
2 ud af har ladet 2-3 datterselskaber tvangslukke uden regnskab eller med afmeldt ledelse - ingen konsekvens for øvrige i koncernen trods tydelig negativ kapital og meget andet skævt
2 af 7 har tilmed aktionærlån (tilgode fra indehaver) tydeligt angivet flere år i træk - ingen konsekvens
et er nyere og har indsendt regnskab der kunne være taget fra ingenting - fuldstændigt uden struktur 0 tekst overhovedet - årsrapport/ledelsseserklæring mangler totalt - intet andet end OMS . omkostninger - resultat 170.000 kr - afskrivning på tilgodehavender 170.000 kr - resultat til skat 0 kroner - glider glat igennem
Intet har betydet stop i selskabsstyrelsen i alt det jeg ser - - og så skal vi diskutere om man må udbetale 50.000 kr selskabskapital til sig selv dag 2 som løn eller ren tilbagebetaling - og svaret er hver gang NEJ men som jeg ser det - har det ingen som helst betydning formelt
Jeg var naiv nok til at tro, at der i det mindste, ud over general forsamling = i mange fald, tal med dig selv og din kone - var krav om at under halv kapital også skulle med i teksten i årsberetningen. Det skal det så ikke
Hvis det er i tro på at man gavner selskaber med den totalt manglende kontrol - fatter jeg intet- men i alle fald- sådan er det så