Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket billedformat er bedst til print?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har tidligere erfaret, at billeder gemt som .png holder en høj standard kvalitetsmæssigt, når de printes ud, men der er et problem, hvis en del af filen er gennemsigtig. Sidste gang jeg forsøgte at få delvist-gennensigtige .png-billeder printet (hos et firma) endte det med, at det gennemsigtige område (markeret som et hvidt-gråt-ternet område i Paint.NET) endte med at blive printet som værende fuldstændigt sort (i stedet for hvidt, hvilket jeg dengang forventede).

Problemet løses med .jpg, men så er kvaliteten generelt bare meget dårligere ved print (især ved tynde bogstaver).

Hvilket billedformat kan I anbefale, som både lader mig gemme (og printe) billeder uden tab i kvalitet og samtidigt tillader, at delvist gennemsigtige filer printes ud med den gennemsigtige del som værende hvid?

Helt specifikt drejer det sig i dette tilfælde om en overgang fra mørkegrå til fuldstændig hvid (med den hvide del som den gennemsigtige del). Alle mine billeder er indtil videre gemt som .png.  

Al hjælp og forslag værdsættes, tusind tak. 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 953
Fra  Veronté Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Brug TIFF :-)

Mvh., Elias Sørensen

Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 174
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Elias Sørensen:

Brug TIFF :-)

I second. Du skal have fat i TIFF - ellers så spørg hvor du skal have det trykt eller printet. Som regel har de enten nogle retningslinjer eller særlige formater du skal/kan følge, for at være nogenlunde sikker på et resultat der ligner det du forventer. 

Png er i bund og grund designet til brug på internettet (PNG er en forkortelse for Portable Network Graphics), ikke til tryk.

Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions
Professionel .NET web udvikling og konsultation. 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

  Som de andre skriver, så er PNG ikke egnet til tryk. Det er et format som primært er egnet til skærmbaserede ting - så som hjemmesider og lignende.

Når du laver ting til tryk, som er i bitmap-format (som f.eks. er det som Paint og lignende programmer arbejder i - Illustrator og CorelDraw giver derimod mulighed for at arbejde med vektor-format), så er det rigtig vigtigt at du har styr på opløsningen i forhold til den størrelse fysiske størrelse du skal have printet/trykt tingene i.

Hvis du skal have lavet en plakat i f.eks. 70 x 100 cm., så bliver det færdige resultat ikke godt, hvis du ikke sørger for at opløsningen (antal pixels) passer i henhold til dette.

I MediaMouse plejer vi som tommelfingerregel at sige at bitmap-grafik bør holdes i en opløsning på minimum 300 DPI ved produktioner i en størrelse op til 70 x 100 cm. Hvis det er et fotografi eller lignende hvor man virkelig ønsker ekstrem høj detaljegrad, så kan man endda i nogen tilfælde gå op på den anden side af 300 DPI så som 450 eller 600 DPI - Men det giver så også nogle filer der fylder rigtig meget.

Ved størrelser over 70 x 100 cm. ser man typisk motivet på så lang afstand, at opløsningen godt kan ligge på 200-150-100 DPI uden det gør noget. Men du vil dog stadig kunne se en forskel hvis du sammenligner et print i 300 DPI med et på 100 DPI side om side.

Men hvor mange pixels er så et motiv på f.eks. 70 x 100 cm. så ved 300 DPI? Det spørgsmål blev vores produktionsgrafikker i MediaMouse på et tidspunkt så irriteret over at svare på hele tiden, at han lavede en lille side med en simpel beregner på vores website:
http://www.mediamouse.dk/mediamouse-pixcalc.htm

Der kan du indtaste højde og bredde i cm og hvilken opløsning du regner med at skulle have kørt det i (f.eks. 150 DPI) - og så kan du med det samme se hvor mange pixels dit bitmap-dokument så skal være i.

Der er også en del faktorer omkring RGB- versus CMYK-farver og også omkring komprimering.
Men hvis du har styr på opløsningen og gemmer som TIFF-filer, så er du et langt stykke hen af vejen.

Jeg lavede i øvrigt for at par år siden en video om det problem du beskriver. Det er en lidt længere smøre, men hvis du spoler hen til omkring halvvejs i videoen, så kan du se at vi printer nogle fysiske eksempler i forskellige opløsninger - og der kan du virkelig se en forskel:

/Jesper

Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak skal I have for jeres brugbare svar. 

Jesper Norbøll:
Når du laver ting til tryk, som er i bitmap-format (som f.eks. er det som Paint og lignende programmer arbejder i - Illustrator og CorelDraw giver derimod mulighed for at arbejde med vektor-format), så er det rigtig vigtigt at du har styr på opløsningen i forhold til den størrelse fysiske størrelse du skal have printet/trykt tingene i.

Det har jeg heldigvis helt styr på, idet jeg ikke skal have motiverne hverken skaleret op eller ned. De printes i den rigtige størrelse, hvilket jeg har erfaring med. Tusind tak for videoen alligevel, der lærte jeg alligevel et par fif som jeg måske kan bruge i fremtiden. 

Er der nogen her, der har erfaring med at få printet i TIFF-format - og evt. kunne bekræfte, at den gennemsigtige vektordel rent faktisk printes som værende hvid? Tak.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

TIFF understøtter transparens. Men resultatet ville blive det samme hvis det ikke gjorde.

Som udgangspunkt opfattes "underlaget" i en fil med transparens gennemsigtigt og derved i den farve som plakaten trykkes eller printes på. Oftest er det jo så hvidt papir - men det er ikke noget TIFF specifikt tager højde for.

MEN - jeg vil forelå dig at du flatner billedet, så alle lag er samlet i et og transparens derved er omregnet så det er en del af det samlede billede. Derved undgår du potentielle problemer hos dem som skal printe plakaten. Så sent som i onsdags have vi en opgave hvor netop dette var en udfordring, da kunden havde afleveret sit layout i PDF-format. Men det viste sig efterfølgende at det var konverteret med en eller anden gratis PDF-konverter som ikke fortolkedé transparens korrekt. Så det kunden havde set på sin skærm, så absolut ikke sådan ud i PDFen. Men det kunne vi ikke vide, da det færdige print var magen til PDFens indhold...

/Jesper

Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det yderst brugbare svar, Jesper. Forhåbentligt kan andre, der læser indlægget, også drage nytte deraf. :) 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)