En lille update på mit byttepenge problem.
Jeg ringede til min bankmand og spurgte om det kunne være rigtigt at de skulle ha' 15 kr. pr. rulle. Han beklagede og sagde, at det var noget de var blevet pålagt oppefra. Jeg spurgte så, om der ikke kunne findes andre løsninger, da jeg jo i løbet af året bruger rigtig mange byttepenge og at 20.000 i gebyr om året ikke var noget jeg havde råd til.
Han sagde så, at han ville undersøge om der f.eks. kunne laves et fast gebyr på årsbasis istedet for og lovede at vende tilbage. Der gik en måneds tid og han vendte ikke tilbage. Jeg stod så igen og skulle bruge byttepenge og ringede og rykkede for et svar. Han havde fuldstændig glemt det. Nå, men han ville finde ud af det hurtigt og 5 minutter efter ringede han tilbage: Der var desværre ikke noget at gøre. Det koster det det koster, var svaret.
Må indrømme, at jeg var lidt skuffet. Men har under ingen omstændigheder råd til at betale 20.000 om året i gebyr, så der skulle findes en anden løsning. Jeg kontaktede Nørresundby Bank.
Jeg har 2 gange tidligere forsøgt at blive kunde i Nørresundby Bank, men de ville ikke ha' mig. Første gang var for 24 år siden, da jeg stod for at skulle købe min butik og springe ud som selvstændig. De kiggede på det medbragte regnskab og erklærede at det turde de ikke binde an med. Ærgerligt for dem, for efter 24 år er jeg her stadigvæk og de kunne da ha' tjent mange penge på mig i de år, men sådan er der jo så meget :) Anden gang var da jeg blev uvenner med min rådgiver i BG Bank. Jeg havde formastet mig til at afvise et forsikringstilbud han havde lavet og i stedet for valgt TRYG forsikring. Det blev han så fornærmet over, at jeg blev kaldt over til samtale. Det foregik ikke i et mødelokale, men i et åbent kontorlandskab. Og så fik jeg ellers læst og påskrevet (meget højt) om hvor dårlig en kunde jeg var og hvad jeg havde tænkt mig at gøre ved min kassekredit (som på det tidspunkt var lidt overtrukket). Aldrig i mit liv er jeg blevet ydmyget så meget. Til sidst rejste jeg mig op og sagde, at han kunne rende mig og at min kassekredit aldrig mere ville blive hans problem. På den måde endte jeg i Spar Nord.
Nå, det var lige et sidespring.
Jeg kontaktede som sagt Nørresundby Bank og der var ikke nogen problemer med at hente byttepenge hos dem - heller ikke selv om man ikke var kunde. Det koster 5 kr. pr. rulle og jeg har allerede hentet første gang hos dem og det var endda gratis. Så kan man snakke om fantastisk service 
Mit problem blev løst til sidst. Fremover vil vi selvfølgelig spare så meget på byttepengene som vi kan. Dels ved at spørge kunderne om småpenge men også ved at de kun kan hæve hele hundrede kroner over beløbet, når de hæver på dankort. Men jeg må indrømme, at jeg er meget ærgerlig over at min egen bank er så grådig og ublu i deres gebyrer. De gør det fordi de kan og fordi at os der skylder penge - modsat dem der har penge i banken - ikke har så gode muligheder for at skifte bank.
Det var ordene herfra og nu vil jeg snart holde weekend. God weekend til jer alle :)
Hilsen Anette