Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gebyr når man henter byttepenge i banken.

Side 3 ud af 5 (46 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

John, jeg er ikke særlig fremsynet, mere lidt nærsynet. Og jeg har nok en tendens til kun lige at se hvad der sker i nuet og ikke tænke så langt ud i fremtiden. 

Cookie - John Hannover:
Meget vi har vænnet os til som eneste naturlige forsvinder, og hvis både banker og myndigheder ser en interesse i det og brugerne så samtidigt falder fra i hobetal (og det gør de med åbne og glade øjne), så tror jeg lidt det er en kamp mod vindmøller. Mange troede aldrig de kunne betale en regning mere, da giro "forsvandt" men alle betaler jo faktisk via nye systemer.

Det kan godt være at jeg fik det skrevet lidt som om at vi er nogle får, der bare følger med flokken. Det var ikke helt sådan ment. Jeg er sikker på, at rigtig mange synes det er en god udvikling og gør det med åbne og glade øjne. For mig som nok lever lidt i en osteklokke og sikkert ikke er kommet ret meget længere end til 1975 sådan rent mentalt, virker det bare en smule skræmmende og meget fremmedartet, at folk snakker om at kontanterne forsvinder. I min lille kiosk betaler masser af folk med kontanter og selvfølgelig også med kort. Men som sagt er kontanter en stor del af min hverdag og det, at jeg skal indstille mig på at de forsvinder eller at det bliver besværligt at få fat i dem (via et stort gebyr i banken) gør mig lidt rådvild.

Så det at man fratager folk nogle handlemuligheder, f.eks. ved at lukke en bankfilial, er for nogle godt, da behovet ikke er der og det måske er omkostningstungt at holde den i gang. Men for andre er det et tab, da det fratager dem nogle muligheder for at agere og "tvinger" folk til at tænke anderledes. Måske til det bedre, hvem ved? 

Jeg synes, din fremtidsbeskrivelse af hvordan vi "engang handlede med kontanter" er helt vildt sjov og den bliver sikkert meget rammende om nogle år. Og ud over det, så er jeg helt med dig i forhold til resten af det du skriver. Set i bakspejlet kan man jo kun smile og ryste lidt på hovedet af mange af de løsninger der var for 10-20-30 år siden. 

Tak for svar Smile

Hilsen Anette

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som Kiosk ejer er du jo så klart en af dem der får størst bagdele med det. Personligt bruger jeg aldrig kort til betalinger under 50 kr - så jeg har også fremtiden mod mig sikkert. Til alt over 50 kr og alle regninger og alt - er jeg dog fuldt elektronisk :)

Jeg sidder i et råd med en der driver møntvask, og skal af med folks mønter når de køber poletter og ha bytte penge til automaterne - og en omstilling til kort betaling eller mobil phone er der ikke råd til, så JEP ikke alle får fordel af det.

Jeg ved da også, at supermarkeder og butikker på mange gader har store problemer fordi de skal ha en vis mænge mønter til rådighed, og nærmeste bank med kasse ligger 10 km væk og er lukket når butikken skal af med - eller hente penge. Det vil jo lidt løse  sig, hvis kontanter faktisk forsvinder.

Du har også helt ret i, at idag er mobilpay og swifft gratis, om få år, når det er indkørt, så kommer prisen op. Jeg er også sikker på, at dankort når det gives helt frit (vel fra 2015 og men først rigtigt tidligst i 2017 som jeg husker det) kommer til at stige i pris.

Den gode nyhed er så, at jeg tror der kommer alternativer - nye hele tiden og jo flere - jo mere konkurrence og jo bedre mulighed for at holde priserne for brugen af systemerne i ro

Det eneste vi ved med sikkerhed om fremtiden er, at den kommer til at overraske os og at de som lever i den, i hovedsagen kommer til at finde den helt fin og naturlig.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette, ser lige du har spillehal i kiosken, giver det ikke dig adgang til mønter? Jeg kender til en automat mand fra dit område som leverer byttepenge til sine kunder ganske gratis, da nogen af hans kunder bruger gebyr banken.. Som han siger, når banken ikke vil så gør jeg det gerne ganske gratis.. Men selvfølgelig kun for hans kunder 

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jack.

Jo, jeg har spillehal og det gi'r en masse genbrug af mønter. Men alligevel ryger der en del ud af huset - og jeg er nødt til at genopfylde. 

Jack:
Men selvfølgelig kun for hans kunder

Nu ved jeg ikke hvilket firma din ven har, men den kontrakt jeg har med min nuværende spiludbyder er 3-årig, så jeg står ikke og skal skifte leverandør lige med det samme Smile

Tror at enden på det hele, bliver at jeg snakker med min rådgiver når han kommer tilbage fra ferie og hører om jeg ikke kan få en gebyrfri aftale. Og ellers må jeg ta' den derfra. 

Hilsen Anette

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Fra  Eurospar F Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg mener også gebyret er til den høje side, specielt når du samle dine "køb", men verden går jo den vej. Men hvis du ellers er en god kunde, ved jeg af erfaring, at gebyret kan handles ned, de er jo også forretningsfolk.

men prøv også at spare på brugen af mønter. Du spørge allerede folk efter småpenge, men du kan også opfordre folk til hæve på beløbet, eller beløbet plus et, to eller trehundrede over. Servicen falder lidt, men de fleste vil havde forståelse herfor, når du fortæller at der er store omkostninger ved at veksel penge i banken. Jeg tror faktisk du har lov til at forlange, at kunder hæver på beløbet, resten er bare service, men det er jo så også det kunderne gerne vil have.

God kamp, og held og lykke

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er mit klare indtryk, at bankgebyrer i diverse former er steget eksplosivt siden 80 & 90´erne.

I samme takt, er rigtig mange filialer blevet lukket da kunderne er rykket over via netbank.

Dvs. at bankernes omkostninger til at "servicere" deres kunder, er faldet drastisk siden dengang, men samtidig er gebyrene steget. 

Årsagen til gebyrskruen skal findes i bankernes lemfældige omgang med udlån og efterfølgende tab til diverse spekulanter og eventyrer, under det store økonomiske opsving fra ca. 2002 til 2008.

Dette kombineret med egen grådighed, ved at ekspanderer til andre "ukendte" markeder der har kostet dyrt.. rigtig dyrt.

At en bank vil have gebyr for at håndterer kontanter, er for mig det samme som hvis bageren vil have ekspeditionsgebyr for at udlevere dit købte morgenbrød.

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

@Anette.

Prøv evt. at kontakte andre banker, og se om du kan forhandle dig frem til en bedre aftale. Det ses ret ofte, at folk spare rigtig mange penge på årsbasis ved at skifte. 

Hvis dit totale engagement er positivt og stabilt, har du gode chancer for at forhandle dig frem til en bedre aftale.

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Bankernes gebyrer er uden tvivl steget meget. Det skyldes som du skriver dels at de er klemte .- givet til stor del af egen skyld (og så har der jo også været dele som er kommet udefra) - dels ekspansion der ikke for alle har været vellykket (gælder vel ikke det store antal små banker som skruer lige så meget) dels - og det er ikke uvæsentligt - den meget lave rente så betyder meget lav rentemarginal

Om man kan li gebyrer som rammer brugerne af de præcise ydelser eller hellere ville ha det ramte alle mere fordelt, er nok en smagssag, men hvorom alting er, vi har de banker vi har - der er mange af dem .- flere per indbygger end i noget andet land - og der må vel være nogen der så vil konkurrere, hvis det kan lade sig gøre, med lave gebyrer og ta kunderne, med mindre vi tror markedsmekanismer slet ikke virker. 

Det er så ikke rigtigt tilfældet, og jeg tror i høj det skyldes nød. Kravene, både på de små som er MEGET pressende, og de store som skal polstre sig helt anderledes end kravene var i netop 2002 til 2008 - gør det meget vanskeligt at yde gratis service, for dem alle

Daniel K:
At en bank vil have gebyr for at håndterer kontanter, er for mig det samme som hvis bageren vil have ekspeditionsgebyr for at udlevere dit købte morgenbrød.

Sammenligning med brød fatter jeg intet af. Bageren lever at at sælge brød med fortjeneste og har indbygget prisen for at udlevere brødet kan jeg garantere for. Han kan da ikke drive sin butik med ansatte uden at tage noget for det? Banken kan ikke tjene noget ved selv lige at lave lidt penge i ovnen og så udlevere dem med fortjeneste. 1 kr koster nøjagtigt 1 kr - bagerens brød koster 30 øre at lave og resten er strøm, arbejde OG EKSPEDITIONS gebyr

Hvorom alting er, så længe der er frit marked, så må man søge den bank der bedst opfylder de krav man selv kan ha til gratis service - men der er langt imellem Big Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Bageren lever at at sælge brød med fortjeneste og har indbygget prisen for at udlevere brødet kan jeg garantere for.

Det er fuldstændig samme model med banken, det er blot et andet produkt. Nemlig penge.

Banken tjener bl.a. på:

- at låne dig penge til rente X

- Forrente dit indlån via investeringer i akter & obligationer

- Nye & gamle gebyrer (er blevet en særdeles lukrativ forretning de seneste år)

Det jeg mener er, at bankens fortjeneste på udlån og investeringer, sagtens kan dække de ekspeditions / serviceomkostninger forbundet med håndtering af kontanter.

Især efter introduktionen af netbank.

Det har de kunne før, og burde især nu hvor mange filialer er lukket og dermed givet dem besparelser i million eller milliard klassen..

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel K:
Det jeg mener er, at bankens fortjeneste på udlån og investeringer, sagtens kan dække de ekspeditions / serviceomkostninger forbundet med håndtering af kontanter.
jamen det skal jeg ikke turde sige - men du vil se at det nok ikke lige er til at finde ret mange banker der ikke kræver gebyr der og du overser helt, at næsten ingen banker lever op til de krav om polstring (kernekapital) som regeringen (og europa) kræver - hvilket peger i retning af, at de SKAL tjene flere penge. 

Om de gør det med højere udlåns rente (skidt for erhverv) eller flere gebyrer eller eller er hipper som happer, men det er en kendsgerning, at meget få banker fuldt ud lever op til fremtidens krav til kapital (for at undgå en ny 2008 situation som bankerne helt korrekt var ganske så medvirkende til) (for et par år siden dumpede 17 danske banker stress test til kapitalkrav)

Her lidt om KAPTIALKRAV ØGET  Disse krav rammer så de systemiske banker (som er bestemt til ikke at måtte kunne "kikse" - så de skal ha endnu højere kernekapital -

Det er derfor jeg ikke er enig med dig i, at bankerne kan andet end ØGE deres indtjening - enda ganske meget mere end der de er nu - der skal mange flere lukninger til. Også fint gennemgået med de systemiske og kravene i denne powerpoint  

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 5 (46 indlæg)