Jeg har længe gået med ideen om at starte en webshop, og er nu ved at stille alle de ting som jeg skal have ordnet op, jeg har dog nogle spørgsmål som jeg lige hurtigt vil have besvaret. Først og fremmest er jeg 17, så jeg ville spørge om dette på nogen måde kunne hindre start af virksomhed, og om at jeg skal have nogle over 18, som fx mine forældre til at ordne nogle ting? Og så omkring Bank og betaling der, jeg skal vel have en bankkonto til min virksomhed, kan jeg godt her "bare" overføre mine egne penge til opstart, og så køre derfra? Og jeg må vel heller ikke bare trække penge ud fra den konto og så ned i min lomme (selvfølgelig skal der ordnes skat), skal det være opsat efter timeløn, eller må man som en enkeltmandsvirksomhed bare give sig selv løn som det nu passer sig?
Som hovedregel må unge under 18 år ikke drive virksomhed. Det skyldes , at man ifølge værgemålsloven ikke kan pålægges en gældsforpligtelse når man ikke er myndig.
Der er dog en undtagelse i loven, der giver personer mellem 15 og 18 år mulighed for at drive virksomhed på egen hånd. Dette forudsætter imidlertid, at den umyndiges værge med statsforvaltningens godkendelse tillader dette, jf værgemålslovens § 43 stk. 1.
Den umyndige kan i så fald pålægges den nødvendige gældsforpligtelse.
Først og fremmest er jeg 17, så jeg ville spørge om dette på nogen måde kunne hindre start af virksomhed, og om at jeg skal have nogle over 18, som fx mine forældre til at ordne nogle ting?
Der er iøvrigt rigtig mange gode indlæg på bloggen om alt fra start af virksomhed, virksomhedstyper, moms og skat, og alt muligt andet som er godt at vide når man vil starte virksomhed.
Det virker ikke umiddelbart som om du har sat dig særlig meget ind i hvordan en enkeltmandsvirksomhed fungerer.
Jeg vil også anbefale at læse John Hannover´s blogs om emnet. Dertil har Jacob Tøjner en hjemmeside der hedder ditselskab.dk hvor han godt nok mest fokuserer på selskabsformer men han har nogle videoer omkring valg af virksomhedsform osv som forklarer i grove træk bla.a hvordan det fungerer med enkeltmandsvirksomheder.