porto = frimærker efter definition (kommer af post) og er aldrig momsbelagt. Porto er ikke det man betaler til en fragtmand - det er fragt eller transport- men det er normalt momsbelagt -
så er din defination bare din egen. porto er frimærker (i alle fald dukker intet andet op ved google) - Erhvervspakker med post dk er som fragtmand og der er ikke porto på dem - men lad os ikke smadre tråden med det, bare folk ved der ikke er moms på porto/frimærker (men på fragt og erhvervspakker og mange andre forsendelsesformer som ikke har frimærker/porto)
Og for at blive i tråden og spørgsmålet om arbejdsskadeforsikring er lovpligtig i holding og om momsreg af holding ville betyder et ja - så er det jo nok netop tegn på, at det holding så ikke er et rent finansielt holding hvis det har behov for at trække moms fra på erhvervspakker - og så er svaret at det er lovpligtigt med forsikringen
Der hvor jeg tror rene finansielle holding selskaber rammes af moms men ikke kan trække den fra, er oftest revisor eller advokatregninger - og der må et rent finansielt holding bare tage det hele som udgift - og er det rent finansielt - så er der ikke lovpligtig forsikring.
Der hvor jeg tror rene finansielle holding selskaber rammes af moms men ikke kan trække den fra, er oftest revisor eller advokatregninger - og der må et rent finansielt holding bare tage det hele som udgift - og er det rent finansielt - så er der ikke lovpligtig forsikring.
Den tanke er jeg helt enig i. Der vil ved rent finansielt holding være behov for (måske) advokatbistand eller anden form for rådgivning som vil være momspålagt, og i alle tilfælde en revisor 1 gang om året som minimum der også vil være momsudgifter på. Man kan så vende den rundt og sige at hvis holding alene fungerer som sparekasse for indehaveren så må man også forudsætte at holding vil ligge inde med en del kapital hvor man så kan sige at det at trække moms fra en 8.000.- kroners regning for en revisor er det man kan kalde peanuts :)
Jeg er lidt ked af jeg ikke var obs på dette tidligere, det havde været en idé for mig at køre mit holding som ren sparebøsse, men omvendt har jeg jo så også mulighed for at have andre aktiviteter i holdingselskabet senere.
Gammelt indlæg men jeg fik lige en (lidt teoretisk) tanke #1 om IVS:
- Hvis kapitalen er 1 kr. og IVS'et er et finansielt holdingselskab, kunne man så starte uden en bankkonto og først oprette (og betale de medfølgende bankgebyrer) når hjulene begynder at snurre?
Det konflikter måske lidt med kravet om Nemkonto, hvilket bringer mig til teoretisk tanke #2:
- Hvis man har flere selskaber - kunne de så dele Nemkonto? Jeg gætter på at det offentlige ikke validerer kontonumre op imod hinanden. Rent bogføringsteknisk er det jo nemt at klare, på samme måde som en klassisk samlekonto.
"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell
Der tror du forkert. Hvert selskab er en selvstændig juridisk enhed og disse skal have hver deres NemKonto. I det eksempel du henviser til er der tale om enkeltmandsvirksomheder, hvor den juridiske person er den person som ejer virksomheden eller virksomhederne.