Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsretkrænkelse - Sådan kører du en småsag uden brug af advokat

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 11 person

Jeg ville have skrevet dette indlæg på min Amino Ekspertblog, men pga reglerne om reklame og linkning, så var det desværre ik muligt. Derfor kommer der en lidt forkortet udgave her, som folk kan anvende.

I 2013-14 blev mine tekster krænket hele 23 gange. De fleste sager endte i forlig, 5 er endt i retten, heraf er 4 blevet forliget i retten, mens en sag er gået hele vejen. Enkelte sager er endnu ikke afgjort, men det er kun formaliteter der mangler, før der er indgået forlig. Det var især domænerne Arganolie Faq, Fakta om argan olie, Info om arganolie, Om arganolie og Arganolie Guru, som har været ramt af kopiering fra konkurrenterne. Nogle vil mene, at det er dumt at oplyse dette, men jeg håber, at det måske kan få folk til at stoppe med at kopierer mine tekster!

Dette er et ret omfattende emne, hvorfor jeg har delt det op i en masse "mindre" blogindlæg. Ellers er det svært at bevare overblikket. Jeg vil skynde mig at sige, at jeg gerne deler råd og vejleder om ophavsretsager, men jeg har hverken tiden eller ressourcerne til at køre en sag for nogen gratis. Det er 10-15 timers arbejde, som der totalt ligger i sådan en sag, hvis den går hele vejen, og det er ganske enkelt for meget arbejde. Ved sager med lidt kød på, kan jeg i perioder godt hyres til at varetage nogle af opgaverne i sagen, men det kræver, at du selv kan klare resten. Har du gjort dit forarbejde ordentlig, kan du faktisk køre en småsag med succes uden at skulle hyre en advokat og betale dyrt for dette. Alle indlæg kan også findes i denne oversigt på min blog. Men den finder du ikke herinde, når lokummet brænder! Derfor deler jeg dem alle her!

Hvad må kopieres online?

Det er der utroligt mange, som ikke har styr på. Nogle har den opfattelse, at alt der ligger på internettet er frit tilgængeligt til alle, hvilket ikke kunne være mere forkert. Der gælder faktisk de samme regler, som offline. Dvs ville du ikke kopiere det offline, så bør du ALDRIG kopiere det online. Med mindre du vel at mærke er klar til at betale for din fejl. Jeg har skrevet meget mere om det i et indlæg, som du kan læse her.

Hvis uheldet er ude, og du har kopieret en tekst eller et billed

Alle kan lave fejl, sådan er det nu og en gang bare, men det er ikke alle, som løser problemet lige smart og effektivt. Jeg har delt nogle af mine erfaringer samt tips til, hvordan du lettest og billigst kommer ud af problemstillingen, hvis du har dummet dig. Der er nogle ret simple og smarte tricks, som virker i langt de fleste tilfælde. Alt er nedskrevet i et indlæg, som du kan læse her.

Hvordan reagerer man på ophavsretkrænkelser?

Det kan være svært at styre følelser og temperament, når ens hårde arbejde bare bliver kopieret af en konkurrent. Men det gælder om, at holde hovedet lidt koldt, selvom det kan være svært. Jeg har skrevet et par ord om det her, samt hvorfor det kræver en god struktur i et større firma, hvis man selv vil køre disse sager. Læs indlægget her.

Hvordan dokumenterer man krænkelser af billeder eller tekster?

De fleste stiller dette spørgsmål, hvis de er blevet krænket, eller hvis de læser et indlæg om en, som er blevet krænket. Men det er ganske simpelt, og det kræver at du får indarbejdet nogle nye rutiner. Kodeordet er forarbejde, dvs du skal være på forkant med evt krænkelser. Det er lettest at gøre dette lige op til, eller lige efter at du har lagt tekst eller billeder online. Læs hvor let det er her

Hvorfor skal en krænkelse af ophavsretten forfølges?

Der er flere aspekter i dette, ud over den økonomiske del. I konkurrence gælder det altid om at udnytte en modstanders/konkurrents fejl, og det kan du let gøre her. For ud over den økonomiske del, kan du svække din konkurrent på mange andre måder, ved at forfølge en krænkelse. Læs hvilke fordele du kan få i indlægget her.

Vederlag og godtgørelse?

Hvordan udregnes det beløb, som en krænkelse skal koste? Der findes ikke en formel, men der findes mange sager, som du kan tage udgangspunkt i. Her er et forslag til, hvordan du udregner både krænkelser af tekster og billeder, samt henvisninger til flere sager, som er afgjort ved domstolene. Læs indlægget her.

Et par tips til ting du bør gøre efter en krænkelse har fundet sted

Når især tekster er blevet kopieret er det vigtigt, at du efter krænkelsen gør nogle små ting, som kan styrke din egen sag, hvis den skulle komme i retten. Jeg har beskrevet disse småting i dette indlæg. Det er dumt ikke at bruge den time, som det max tager. Læs indlægget her.

Sådan foregår et retsmøde ved småsager

Hvis du ikke har været i en retssag før, kan det være svært at forberede sig på et retsmøde. Derfor har jeg gennemgået, hvordan selve retsmødet foregår, samt hvad du skal forberede dig på, og hvad du skal være opmærksom på. Indlægger er skrevet ud fra egne erfaringer, da det var første gang, at jeg selv var i retten. Læs det her

Godtgørelsen ved krænkelser er skattefri

I min research til de mange emner, stødte jeg på dette bindende svar angående godtgørelsen. Nemlig at den er skattefri, såfremt nogle få ting er opfyldt. Læs mere her, og husk at læse kommentarene!

Småsag fra A-Å ved ophavsretkrænkelser

Kan du ikke indgå forlig med krænkeren, hvilket normalt er det billigste og bedste, så skal du udfylde papirer til retten, lave svarskrift, lave replik, have tlfmøde og evt i retten. Hvordan og hvorledes du takler alt dette, har jeg beskrevet i dette marathon indlæg. Det skulle gerne sætte dig ind i alle delene af, at føre sin egen småsag ved de danske domstole. Læs indlægget her.

Nu skulle du gerne være rustet til at føre din egen sag, såfremt at dine værker bliver kopieret. Og husk det gælder om at være forberedt på evt kopieringer, hvilket vil sige, at du allerede skal igang nu, hvis du bare har dine tekster eller billeder liggende på en ekstern harddisk. 
Skulle du have spørgsmål, kan du blot stille dem her, eller du kan sende en PB herinde. Men husk på, jeg har slet ik ressourcerne til at føre en sag, så vær lidt generel. Alternativt kan Halfdan Timm fra JUF.dk sikkert hjælpe dig. 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

super gennemgang tak

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

super gennemgang tak

Det var så lidt :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 21. May 14
Indlæg ialt: 23
Fra  Beautyliciouz Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Beautyliciouz:

Super indlæg! Yes

Mange tak, godt det kan bruges :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Ølgod
Tilmeldt 28. Aug 06
Indlæg ialt: 92
Fra  Astina.dk A/S Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flot arbejde! Stor respekt, gennemført SmileCool

astina.dk alt i styling unikt biludstyr

Fra Karlskrona
Tilmeldt 14. Nov 11
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Så hørte vi endelig fra dig igen :-)

Dejligt indlæg, som jeg forhåbentligt aldrig kommer til at læse igen..

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Rene Høvinghof Johannesen:

Flot arbejde! Stor respekt, gennemført SmileCool

Mange tak :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Piilgard Nielsen:

Så hørte vi endelig fra dig igen :-)

Dejligt indlæg, som jeg forhåbentligt aldrig kommer til at læse igen..

Ja der kommer lidt fornuftigt en gang i mellem ;D

Har du med online ting at gøre, er der nok stor sandsynlighed for, at du ender med at få brug for det en dag...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Aalborg Sø.
Tilmeldt 5. Jan 10
Indlæg ialt: 97
Fra  JS Udlejning Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt indlæg.

Har selv været ude for det et par gange, første gang var det lidt en kamp. Men de efterfølgende gange har jeg faktisk kørt det med et smil på læberne, bare det at læse de dårlige undskyldninger de kan komme med til trusler kan man kun tage med et smil på læberne.

Har du nogen erfaringer med at køre sagerne i Sverige, for jeg muligvis en sag under opsejling her.?

Bmi beregner
Webiq.dk - Pagerank Checker

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)