Jeg står overfor at skulle etablere et ApS sammen med et par andre aminoer og jeg/vi har i den forbindelse et par spørgsmål til den konkrete oprettelse af et ApS-selskab.
1) Finanisieringen af "indskuddet" skal blandt andet ske i form af apportindskud. Vi er i den forbindelse interesserede i at høre hvad en revisor typisk tager for at udarbejde en vurderingsberetning af de respektive værdier, såfremt disse består i varer som der foreligger indkøbsfaktura på (varerne er nemlig købt af mit nuværende firma)?
2) Er det korrekt forstået, at vi ved at indbetale 125.000,- + summen af stiftelsesomkostningerne kan få regningen for stiftelsen udstedt til selskabet?
3) "Indskuddet" på 125.000,- skal primært finansieres af mig, og vi har i den forbindelse aftalt at jeg skal yde selskabet et lån, således at ca. 2/3 af indskuddet skal tilbagebetales til mig. Dette er der principielt ikke noget problem i vel? Hvor nedfælder vi betingelserne for lånet? (I vores anpartshaveroverenskomst?)
4) Ledelse! Vi har endnu ikke lagt os fast på hvorledes selskabet skal ledes. Vi er 4 anpartshavere som i videst mulige omfang skal bestemme lige meget i det daglige...hvorledes vil I foreslå at vi organiserer vores ledelse? (Udover at vi selvfølgelig har fordelt ejerskab/stemmeret med 25% til hver!)
[Vi er i den forbindelse interesserede i at høre hvad en revisor typisk tager for at udarbejde en vurderingsberetning af de respektive værdier, såfremt disse består i varer som der foreligger indkøbsfaktura på (varerne er nemlig købt af mit nuværende firma)? Det kan en revisor ikke give en pris på før han/Hun har set substansen i det.
2) Er det korrekt forstået, at vi ved at indbetale 125.000,- + summen af stiftelsesomkostningerne kan få regningen for stiftelsen udstedt til selskabet? Ja det er korrekt og selskabet kan også få fradrag for udgiften.
3) ''Indskuddet'' på 125.000,- skal primært finansieres af mig, og vi har i den forbindelse aftalt at jeg skal yde selskabet et lån, således at ca. 2/3 af indskuddet skal tilbagebetales til mig. Dette er der principielt ikke noget problem i vel? Hvor nedfælder vi betingelserne for lånet? (I vores anpartshaveroverenskomst?) Det rigtige må vel være at du låner pengene ud til dine medanpartshavere til finansiering af deres indskud. Ellers er det selskabet der finansierer deres indskud og så har I et problem. Det rigtige er at lave et lånedokument mellem jer men der er ikke noget problem i at man også nævner det i overenskomsten hvis afviklingen af lånet skal have betydning for andre forhold mellem jer indbyrdes.
4) Ledelse! Vi har endnu ikke lagt os fast på hvorledes selskabet skal ledes. Vi er 4 anpartshavere som i videst mulige omfang skal bestemme lige meget i det daglige...hvorledes vil I foreslå at vi organiserer vores ledelse? (Udover at vi selvfølgelig har fordelt ejerskab/stemmeret med 25% til hver!) Vi ser frem til jeres forslag/svar! Det spørgsmål kan man ikke svare på uden at kende noget til virksomheden og jeg mener at den rette at tage med på råd er en advokat.
1) Nej, det er klart at en revisor ikke uden at kende nærmere til substansen kan komme med en eksakt pris. Vi er imidlertid også blot interesserede i en ca. pris, da vi dårligt kan forestille os at det skal koste særlig meget hvis værdien af de forskellige aktiver fremgår klart og tydeligt af samlet ca. 5 faktura.
3) Jeg er ikke interesseret i at låne pengene direkte til mine partnere, idet jeg da blot vil have en personlig fordring mod dem og altså ikke mod selskabet. Jeg er således meget interesseret i at høre hvorfor du mener at en ordning hvor selskabet låner penge af mig giver problemer...!?
4) Det er klart at det er svært at komme med konkrete forslag når man ikke kender vores specifikke forhold, men vi er også primært interesserede at høre hvilke fordele/ulemper der er i forbindelse med valg af ledelese i form af 1) Direktion, 2) Bestyrelse, 3) Direktion og Bestyrelse.
Dato: 2/1/2006 1:43:16 AM Forfatter: Kasperwc 3) Jeg er ikke interesseret i at låne pengene direkte til mine partnere, idet jeg da blot vil have en personlig fordring mod dem og altså ikke mod selskabet. Jeg er således meget interesseret i at høre hvorfor du mener at en ordning hvor selskabet låner penge af mig giver problemer...!?
Såvidt jeg kan se, er en personlig fordring, meget fordelagtig for dig, fremfor at indskyde dem i selskabet.
Du kan få pengene igen såfremt selskabet går konkurs, samt at alle anpartshaverer har "puttet lige meget i kassen".
Du kan indskyde dem i selskabet. så vil du have en forhøjet ejerandel i forhold til de andre anpartshaver, og derfor få mere i udbytte end dem.
Hvis du låner pengene til selskabet, har der i princippet ikke været et indskud på 125.000.
"Udover at vi selvfølgelig har fordelt ejerskab/stemmeret med 25% til hver" - kan man overhovedet fordele ejerskabbet, når de ikke indskyder kapital/køber anparter i selskabet?
Vedrørende: 3) "Indskuddet" på 125.000,- skal primært finansieres af mig, og vi har i den forbindelse aftalt at jeg skal yde selskabet et lån, således at ca. 2/3 af indskuddet skal tilbagebetales til mig. Dette er der principielt ikke noget problem i vel? Hvor nedfælder vi betingelserne for lånet? (I vores anpartshaveroverenskomst?)
Jeg er enig i, at du absolut bør have interesse i, at have anpartshaverne som personligt hæftende for det lån, du skal yde i.f.m. opstart af virksomhed.
Iøvrigt, Bent Zimmermann; Kan man ikke lave en ordning, hvor man yder lånet til virksomheden, men sådan at hver enkelt anpartshaver, samtidgt kautionerer personligt for deres del af lånet ? Det bør være den bedste måde at sikre sig på, som udlåner ?
Jeg forstår godt hvorfor i begge anbefaler en personlig fordring ctr. en fordring mod selskabet. Jeg er bekendt med fordele og ulemper ved den personlige fordring og har som udgangspunkt bortvalgt denne løsning og jeg er derfor interesseret i at høre om der ikke er mulighed for at indskuddet på 125.000,- ydes som et lån til selskabet. Pengene vil så skulle tilbagebetales over en årrække, dog således at der altid er 125.000,- i selskabets "kasse."
jeg er derfor interesseret i at høre om der ikke er mulighed for at indskuddet på 125.000,- ydes som et lån til selskabet. Pengene vil så skulle tilbagebetales over en årrække, dog således at der altid er 125.000,- i selskabets 'kasse.' Er der et problem i dette?
Som sagt, hvis du yder et lån på 125.000, har selskabet godt nok pengene stående på konti'en (evt. andre ting, som apportindskud), men har samtidig en gæld på 125.000,-
Jeg er ret overbevist om at man ikke kan gøre, det men kan ikke sige det med sikkerhed.
Ja det er der for det kan du ikke. Det at du yder de 125.000 som lån gør jo netop at der ikke er en egenkapital i selskabet på 125.000 kr. og så kan selskabet ikke registreres.
Det næste og det jeg påpegede ovenover. Hvis du indskyder 125.000 kr. men kun skal erhverve 1/4 eller 31.250 kr. anparter kan du lade de sidste 118.750 kr. indskyde som lån. Men i såfald skal de 3 andre indskyde 118.750 kr. i forbindelse med deres tegning af anparter. Gør de ikke det er der et problem.