Hej alle,
Vi har siden www.ditur.dk, her sælger vi ure. Nogle af dem kvarts ure med batteri. Vi har i dag fået vores første reklamation, som vi med stor sandsynlighed kan relateres til, at batteriet er gået dødt. Efter 4 mdr.
Vi valgte selvfølgelig at give kunden et gratis batteri skift. Men hvordan er reglerne egentligt, jeg har før selv købt et skagen ur, som efter 6 mdr. gik død. Her skulle jeg af med 75 kr. for nyt batteri. (ingen garanti påstod de)
Hvad mener i? Skal man skifte batteri op til og med 2 år, og hvis ikke hvornår vil i mene det er rimeligt, at vi gør det for kunden? (indenfor 1 år?)
Mvh,
Mikkel
I har gjort det helt korrekte og overholdt jeres forpligtelser vedrørende reklamationsretten (husk at der ikke er tale om en GARANTI, men REKLAMATIONSRET, da i jo ikke yder noget ekstra end det lovbestemte). Reklamationsretten gælder netop også batterier; http://taenk.dk/nyheder/butikker-vildleder-om-batterier
Hej Arne,
Så hvis batteriet løber tør efter 1 år og 11 mdr. så skal vi i princippet dække det, på trods af, at det ikke er helt usandsynligt, at det vil ske.?
Mvh.
Mikkel
Som, jeg mener det var, John påpeger, har man de første 6 måneder formodningsreglen (altså at man bør formode, at fejlen var tilstede, allerede ved købet), mens det herefter er kundens ansvar at hæve bevisbyrden. I bør dog gøre klogt i at give den service, at undersøge produktet for kunden, hvorefter i jo kan give et positivt/negativt svar. Naturligvis bør man ikke få dækket et batteri, hvis der helt tydeligt er tale om slidtage.
At jeg skelner meget tydeligt i reklamationsret og garanti skyldes, at man jo får noget ekstra ved garanti. Er jeg inde i en butik for at høre om et produkt og der så bliver nævnt ordet garanti, går jeg straks igang med at høre om hvad det dog er for en garanti - det er her typisk sælgeren, som var lige hurtig nok til at bytte rundt på de to begreb.
Jeg har selv haft en meget negativ oplevelse med et større kendt selvskab, som fremstiller computere, som ikke ville anerkende min reklamation omkring batteriet, på trods af der var tale om en klokkeklar fejl i batteriet. Deres argument bestod kort og godt i, at de i deres handelsbetingelser frakendte sig reklamationsforpligtelsen til batterierne. Jeg skrev en skriftlig klage til virksomheden, hvor jeg truede med forbrugerklagenævnet og vups to dage senere, havde jeg sandeligt et nyt batteri.
|