Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Garanti på batteri

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 18. Mar 13
Indlæg ialt: 151
Fra  www.Ditur.dk Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Vi har siden www.ditur.dk, her sælger vi ure. Nogle af dem kvarts ure med batteri. Vi har i dag fået vores første reklamation, som vi med stor sandsynlighed kan relateres til, at batteriet er gået dødt. Efter 4 mdr.

Vi valgte selvfølgelig at give kunden et gratis batteri skift. Men hvordan er reglerne egentligt, jeg har før selv købt et skagen ur, som efter 6 mdr. gik død. Her skulle jeg af med 75 kr. for nyt batteri. (ingen garanti påstod de)

Hvad mener i? Skal man skifte batteri op til og med 2 år, og hvis ikke hvornår vil i mene det er rimeligt, at vi gør det for kunden? (indenfor 1 år?)

Mvh,

Mikkel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:40

Jeg vil mene det er rimeligt at forvente et batteri holder 1 år i et kvartsur - ellers tyder alt på det har været halvfladt ved salget. I princip tror jeg man kommer godt fra at nægte - men ville selv som service bruge 1 år max på batterier. Husk hvis I har urene ligge at trække kronen ud - gælder jo også private hvis de lægger et kvartsur til side en periode- ud med kronen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Mar 13
Fra  www.Ditur.dk Skrevet kl. 18:50
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:20

ja det er korrekt - jeg vil dog påstå i langt de fleste billegere kvartsure vil det begrænse batteriforbrug. Du skal ned i kvartsure fra før 2010 vil jeg påstå (og det passer jo med de gamle svar og netop rådene med alle nyere ronda og eta) før det ikke sparer ganske meget

Samme gælder generelt for alle nyere japanere som miota mens jeg ikke skal sige hvordan for kina værker men jeg tror nu faktisk at alle nyere kvarts er bygget med batteri spar i træk kronen ud

Er det med en god manual vil det fremgå - det er ikke noget brugeren selv skal gøre, men langt de fleste kvartsure idag leveres som jeg ved det, med netop kronen ud og går ikke før det skal vises frem og sælges. 

Den tid hvor det kun bremsede / hack - værket tror jeg næsten er slut - Eneste klare bagdel er hvis man derved har ure liggende i mange år hvor batteriet faktisk jo kan lække - så jeg ville kun bruge det på nye ure og inden salg (og faktisk også på mange gamle stemmegafler hvor mekaniken slides hvir uret ligger uden at at være i brug (kun problem for de af os der har for mange vintage ure :) )

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 473
Skrevet kl. 19:35

Mikkel288:

Hej alle,

Vi har siden www.ditur.dk, her sælger vi ure. Nogle af dem kvarts ure med batteri. Vi har i dag fået vores første reklamation, som vi med stor sandsynlighed kan relateres til, at batteriet er gået dødt. Efter 4 mdr.

Vi valgte selvfølgelig at give kunden et gratis batteri skift. Men hvordan er reglerne egentligt, jeg har før selv købt et skagen ur, som efter 6 mdr. gik død. Her skulle jeg af med 75 kr. for nyt batteri. (ingen garanti påstod de)

Hvad mener i? Skal man skifte batteri op til og med 2 år, og hvis ikke hvornår vil i mene det er rimeligt, at vi gør det for kunden? (indenfor 1 år?)

Mvh,

Mikkel

Der er som udgangspunkt ingen garanti på batteriet, medmindre du som forhandler eller producenten skriver noget andet. 

Derimod er der to års reklamationsret. I det første halve år går man ud fra formodningsreglen, der siger, at man formoder at der var noget galt med produktet i forvejen. Selvfølgelig er der en grænse for dette. Man vil blandt andet ikke kunne reklamere over sliddele. 

Efter det halve år, er det faktisk kundens ansvar at kunne bevise, at der var noget galt med produktet ved købet, der enten er direkte sammenhæng med den nuværende fejl eller inddirekte sammenhæng. 

Det er selvfølgelig rent købelov og det kan nogle gange betales sig at gå ud over denne og give kunden ekstra service. 

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:46

Mikkel288:

Hej alle,

Mvh,

Mikkel

I har gjort det helt korrekte og overholdt jeres forpligtelser vedrørende reklamationsretten (husk at der ikke er tale om en GARANTI, men REKLAMATIONSRET, da i jo ikke yder noget ekstra end det lovbestemte). Reklamationsretten gælder netop også batterier; http://taenk.dk/nyheder/butikker-vildleder-om-batterier 

Tilmeldt 18. Mar 13
Fra  www.Ditur.dk Skrevet kl. 20:03

Det er også mig er vrøvler i forhold til reklamationsret og garanti. Jeg mente selvfølgelig reklamationsret, men som jeg ser det er reklamationsretten vel også en slags 2 årig garanti? Hvor alt, hvad der sker med produktet, som ikke skyldes slitage eller anden fejlagtig brug skal dækkes af os? Eller har jeg misforstået noget?

Mvh.

Mikkel

Tilmeldt 18. Mar 13
Fra  www.Ditur.dk Skrevet kl. 20:05

Arne Graversen:

Mikkel288:

Hej alle,

Mvh,

Mikkel

I har gjort det helt korrekte og overholdt jeres forpligtelser vedrørende reklamationsretten (husk at der ikke er tale om en GARANTI, men REKLAMATIONSRET, da i jo ikke yder noget ekstra end det lovbestemte). Reklamationsretten gælder netop også batterier; http://taenk.dk/nyheder/butikker-vildleder-om-batterier 

Hej Arne,

Så hvis batteriet løber tør efter 1 år og 11 mdr. så skal vi i princippet dække det, på trods af, at det ikke er helt usandsynligt, at det vil ske.?

Mvh.

Mikkel

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 20:16

Mikkel288:

Hej Arne,

Så hvis batteriet løber tør efter 1 år og 11 mdr. så skal vi i princippet dække det, på trods af, at det ikke er helt usandsynligt, at det vil ske.?

Mvh.

Mikkel

Ikke hvis det blot er almindelig slid og det ikke kan forventes at holde længere. Om det er det er jo svært at svare på. I kan jo dog oplyse kunden om forventningen til batterierne, hvis det er et problem. Hvis kunden (tydeligt) for at vide, at batteriet kun forventes at holde strøm f.eks. halvanden år, så er det vel ikke en mangel. Men kunden skal jo så gøres opmærksom på dette før købet.

4 måneder vil jeg dog personligt mene er for lidt og derfor skal dækkes. Ellers burde kunden have fået det at vide før købet.

Men hvor stort et problem er det? Det er vel de færreste der reklamerer over et lille batteri alligevel, og batterierne holder vel typisk mere en 4 måneder? Hvis det ikke er et stort problem, så ville jeg bare dække de batterier, som der bliver brokket over. Personligt ville jeg mene at det skal kunne holde i hvert fald 6 måneder, og jeg ville nok dække op til et år uden spørgsmål.

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:20

Mikkel288:

Arne Graversen:

Mikkel288:

Hej alle,

Mvh,

Mikkel

Hej Arne,

Mvh.

Mikkel

Som, jeg mener det var, John påpeger, har man de første 6 måneder formodningsreglen (altså at man bør formode, at fejlen var tilstede, allerede ved købet), mens det herefter er kundens ansvar at hæve bevisbyrden. I bør dog gøre klogt i at give den service, at undersøge produktet for kunden, hvorefter i jo kan give et positivt/negativt svar. Naturligvis bør man ikke få dækket et batteri, hvis der helt tydeligt er tale om slidtage.

At jeg skelner meget tydeligt i reklamationsret og garanti skyldes, at man jo får noget ekstra ved garanti. Er jeg inde i en butik for at høre om et produkt og der så bliver nævnt ordet garanti, går jeg straks igang med at høre om hvad det dog er for en garanti - det er her typisk sælgeren, som var lige hurtig nok til at bytte rundt på de to begreb.

Jeg har selv haft en meget negativ oplevelse med et større kendt selvskab, som fremstiller computere, som ikke ville anerkende min reklamation omkring batteriet, på trods af der var tale om en klokkeklar fejl i batteriet. Deres argument bestod kort og godt i, at de i deres handelsbetingelser frakendte sig reklamationsforpligtelsen til batterierne. Jeg skrev en skriftlig klage til virksomheden, hvor jeg truede med forbrugerklagenævnet og vups to dage senere, havde jeg sandeligt et nyt batteri. 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)