Skal jo udbetale min. 50.000,- til mig selv, og så oprette et ApS for de penge og dem bliver jeg så beskattet af, så håbede/regnede med der var en bedre måde at gøre det på :)
Ja du kommer ikke uden om at du skal bruge 50.000 kr beskattede midler til at stifte et ApS + lidt stiftelsesomk - tror ca 675 til styrelsen og evt et par tusinde hvis du vil ha ex advokat/stifte selskab til at lave stiftelse og standard papirer
HVIS du har penge til gode i dit I/S- det Ejler beskriver i mellemregning = beskattede penge du har skudt ind i jeres I/S - hvis du har det (står i regnskab under egenkapital - sikkert mellemregning eller en konto der kan hedde tilgode indehaver eller indskud indehaver - så kan de penge hæves uden skat.
Det skyldes jo, at det er beskattede penge du har skudt ind i jeres I/S i så fald, og de står i status og hævning har ingen betydning for jeres overskud.
Har du ikke skud penge ind, så er det jo 0 kroner du kan hæve der. Jeres overskud for i år i jeres I/S vil I under alle omstændigheder skulle beskattes af.
Skattefri omdannelse = skatten udskydes og betales først ved lukning/salg af det kommende ApS betyder ikke at man slipper for skatten af overskud, men at man udskyder skat af eventuel overværdi af aktiver o.l. Er der mange sådanne aktiver og goodwill kan det komme på tale, men det er klart dyrere løsning (og mindre flexibel da begge jo skal tiltræde og din makker så skal købes ud af ApS bagefter) end bare at stifte nyt ApS. Skal det være i år skal du ha lidt fart på med vurdering da fristen udløber 30/6 hvert år.
HVIS der er mange aktiver med overværdi og evt goodwill så må du ud med lidt penge til en revisor for konkret vurdering af - luk eller skattefri omdan.
De aktiver der er, og som du skal ha fra jeres I/S over i ApS (hvis du ikke vælger skattefri omdannelse) skal du købe som ApS af jeres I/S til markedspris - og jeres I/S får derved en helt normal salgsindtægt som jo kan medføre større overskud (hvis de er straksafskrevet).
Hvis I forsætter jeres I/S skal de sælges over med moms, hvis I lukker jeres I/S samtidigt skal de sælges over uden moms.
Det er fordi skat ikke vil ha den der lukker til at stå med en forpligtelse til at indbetale mere moms - hvor der måske er bøvl med betalingen - og det gør jo ingen forskel, for køberen (dit ApS) vil jo enten ha fradrag for købsmoms - eller - hvis der ikke er købs moms på, ha sparet de penge i alle fald.
Jeg tror som Ejler at den billige løsning omkostningsmæssigt er - skaf 50.000 kr (beskattede ja) og stift ApS, luk så jeres I/S og køb de aktiver over du skal, og gør regnskabet op - så I to ejere af det I/S har tallet til jeres 2014 selvangivelse.
Jeg tror IVS må ha været nævnt, for her er kravet ikke 50.000 kr men 1 krone (som jeg synes er pjat men i mange fald går 10.000 fint). Der er dog mange fordele ved at gå direkte efter ApS i mine øjne. Se evt her om IVS http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html - her kan du reelt spare de 50.000 til ApS op til selskabsskatte procent under 25 istedet for personlig skat MEN - omdannelse til ApS kan koste 10.000 kr når den tid kommer (revisorvurdering krævet)
Husk også, at der jo også er fordele hvis du bare forsætter som personlig virksomhed (og kan så danne ApS senere hvis du vil).
Det skal du ikke gøre hvis du driver noget med en vis risiko for større tab og/eller erstatninger, men hvis der ikke er det, så er der jo lidt fordele ved bare at være person, f.eks. at tab kan fratrækkes anden personlig indkomst (hvad de ikke kan i et selskab), langt lettere årsregnskab som du sikkert let klarer selv (kan du også i selskab, men klart mere kompliceret), ingen offentlige regnskaber, ret til at hæve penge/låne af virksomheden (helt forbudt i selskaber) - superlet og hurtig stiftelse, og intet krav om arbejdsskadeforsikring (ca 1200 kr hvert år og lovkrav i selskaber som ApS/IVS)
Du vil finde nogen der dør af skræk ved ordet personlig virksomhed/personligt ansvar og du vil finde andre, der slet ikke ser et problem i det. Du har det i dag i jeres I/S. Det vil afhænge meget af hvor vidt man kan være sikker på at kunne styre omkostninger så de kommer efter indtægter - og ikke ha erstatningsrisiko af betydning - og til dels også lidt af størrelsen som kan ha med risiko at gøre.
Det blev langt men forhåbentlig kan du ud af det, vælge den bedste løsning for dig og din makker
vh John Hannover