Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af købte aktiver fra andet firma

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 14
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kære aminoer

Jeg har brug for lidt hjælp til bogføring af købte aktiver hos et andet firma.
Det er sådan, at jeg har købt alle aktiver fra et andet firma, som nu lukker, eftersom jeg "kører" det videre, dog med nyt CVR nummer.
Vi har lavet en overdragelsesaftale, hvor der står hvad salget indeholder (Produkter samt webshop)
Men på aftalen er den fulde værdi af salget kun nævnt - ikke hvad værdien af henholdsvis produkter og webshop er værd.

Derfor er jeg lidt i tvivl omkring, hvordan jeg bogfører dette på Dinero.

Jeg ved, udfra salgsopstillingen, at fordelingen er ca 30/30.000 kroner, men er det nok med denne vurdering?
Jeg tænker at tilføje varelageret som omsætningsaktiv, og webshoppen som materiel anlægsaktiv - Vil det være ok selv at fastsætte værdien?

Håber på god hjælp (som altid) :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:19

du er nødt til at kende prisen på varene for at siden kunne kende din fortjeneste på disse og fordi de jo ikke som sådan er en udgift men indgår i dit regnskab og først er udgift hver gang en vare er solgt

Uden at vide det, tror jeg ikke skat bare godkender at du helt ud af luften vurderer hvor meget der er goodwill og som immaterielt aktiv der jo har afskrivningen uafhængigt af din omsætning

Også sælger må kende prisen da der også der er skattemæssige hensyn i fohold til hvad der er betaling for varer og hvad der reelt er goodwill

Jeg ville personligt la en revisor se handlen og sige hvad de skal til for at få det lovligt skattemæssigt og mest fordelagtigt lovligt for dig

Overdragelse af varer sker uden moms her hvor den anden lukker sit CVR

Brug lidt penge på et hurtigt råd fra en revisor, hvis ikke der herinde kommer en der skråsikkert tør sige hvad der er bedst for dig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. May 14
Skrevet kl. 18:38

Hej John.

Sælger havde ingen faktura på de købte vare, men blot en anslået værdi for en tilnærmelsesvis kostpris pr. produkt, da kostprisen har været forskellig fra hver ordre. 

Du nævner goodwill, hvilket jeg har været lidt i tvivl om, da det kun er webshop og varelager, altså firmaets aktiver jeg har købt. Det vil altså sige det ikke er en overdragelse af virksomheden, og det betyder vel, at der ikke kan opstå goodwill, da der ikke er tale om et køb af navnet.

Men du har nok ret i, at jeg skal kontakte en revisor, ellers tak for hjælpen ;) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:03

Undrer mig over at der kan handles varer uden en faktura..... Der vil kun være bøvl for jer begge, hvis ikke det bliver specificeret hvad der er handlet og til hvilken pris. At sælger ikke har faktura er ikke dit problem. Det afgørende er den pris som du køber varerne for....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:12

Hej Henrik JJ

Hvorfor kan sælger ikke lave en uspecificeret faktura?

Dbh Kristian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45

Kristian Ødegaard Knudsen:
Hvorfor kan sælger ikke lave en uspecificeret faktura?
ja det forestiller jeg mig også han kan - det har jo også betydning for ham at kunne vise hvad der er varer - til indkøbspris samlet og hvad der er andet - ex goodwill i form af pris/overpris for hjemmeside

vh John H

Tilmeldt 28. May 14
Skrevet kl. 00:05

Hej Kristian.

Hvis han skal lave en uspecificeret faktura, så skal vi vel liste alle de købte genstande samt en kostpris udfra disse ? Kan man så blot dividere antal produkter med købsprisen (lad os sige 30.000), og dermed sige at hvert produkt har samme kostpris.. fx 250 produkter for 30.000 vil vi så sætte en kostpris på 120 kr pr produkt på fakturaen, så det går op ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:16

Lad os starte med at uspecificeret nok var bedre hvis det var ud-specificeret. Hvordan vil du behandle det i regnskabet hvis du har købt 1000 produkter til ialt 100.000 kr

Så siger vi et produkt er et et B&O TV til 50.000 som du videresælger.  Du vil i så fald som minimum skulle ansætte værdien af hvert produkt i dit eget regnskab, og for sælger - hvis ikke det hele skal ligne et slag på tasken og ingen anelse om hvad der er varer og hvad der er goodwill( webshop) så må han vel for at få den samlede pris - hitte en pris - om ikke andet gruppere varerne i varer til 5 kr, til 20 kr osv- Tag nu og stil nogle krav på sælger som gør både skat/goodwill og din fremtid nemmere - det må da være superlet hvis vi taler 250 produkter (eller 1000 for den sags skyld)

vh John H

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)