Ja min udlejer bor i Norge.
Og jeg er blevet lidt klogere tror jeg, flere har sagt til mig at man må godt under §11 skrive at kontrakten er gensidig uopsigelig i 2 år, men man må ikke gøre det i 3 år, grænsen er ved 2 år, ellers kunne nogen jo også måske finde på at skrive 10, 20 eller måske 50 år.
er der nogen der ved om jeg har ret i de 2 år ??
Jeg er forholdsvis sikker på, at folks opfattelse omkring udlejning i 2 år hænger sammen med retten til fremleje af lejebolig når visse betingelser er opfyldt, Den grænse for fremleje der almindeligvis er 2 år kan fraviges hvis der fra administrator eller ejer indrømmes længere fremlejeret, bemærk dette gælder lejeboliger. Omsat betyder det, at har din udlejer udlejet en af ham lejet lejlighed i f.eks. 3 år, så skal der foreligge en aftale om dette med administrator, ejer, eller boligselskab. Hvis IKKE han har sådan en aftale, så er fremlejekontrakten ugyldig i forholdet mellem din udlejer og den han lejer af, hvorfor den han lejer af kan opsige lejemålet.
MEN hvis lejligheden ejes af din fremlejegiver, så er der intet at komme efter, da han jo selv bestemmer hvor lang tid han vil leje lejligheden ud, og du som aftalepart har underskrevet aftalen med de norterede forhold der er mere vidtrækkende end lejeloven.
Er det en andelsboligforening, skal foreningen også have godkendt fremlejen, såfremt der i foreningens regler er begrænsninger i forhold til udlejning.
Men uanset hvad, så er tingene op ad bakke hvis der kontraktmæssigt ikke er forhold der gør at den kan annuleres ved boligretten,