Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogholder eller revisor søges til nystartet virksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. May 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Er startet virksomhed og har en liste af spørgsmål vedr bogføring, fratræk, kørsel, moms indenfor EU/Udenfor EU osv. Håber med tiden at kunne klare bogføring selv, men skal have sikret mig at jeg er i gang. 

Bor på Amager. 

Er der nogle i vil anbefale eller en der vil tilbyde sig til en rimelig pris :-)

Nina

ww.brandtcopenhagen.net

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 22:59

Hej Nina

Agera kan i den grad hjælpe dig med at finde en god bogholder eller revisor i nærheden af Amager, der er til at betale.

Udfyld blot skemaet her, og du vil allerede i morgen få 3 gratis og uforpligtende tilbud.

Agera er en service af Amino.

Tilmeldt 29. May 14
Skrevet kl. 23:03

Tak, jeg har udfyldt og ser hvad der sker :-)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:09

Jeg anbefaler Vivi fra www.contabilia.dk. 

Hun er sød og dygtig, og hun forklarer tingene, så jeg kan forstå dem.

Venlig hilsen

Hans

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 293
Fra  DanHua Business Solutions ApS Skrevet kl. 23:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:06

Hej Nina

Hvorfor stiller du ikke spørgsmålene herinde? Der er masse af dygtige og flinke af Amino'er der sikkert vil hjælpe dig også er det gratis :)

Ofte vil du kunne finde svaret i en tidligere tråd, iværksætterne herinde stiller ofte de samme spørgsmål.

DBH

Kristian

www.regnskabspriser.dk

Tilmeldt 29. May 14
Skrevet kl. 09:42

Hej Kristian. Tak for dit tip. Jeg har kigget lidt rundt og er også blevet klogere undervejs, så godt forum i har her :-) Synes jeg har så mange spørgsmål at jeg gerne vil ofre lidt for en gennemgang. Men jeg prøver da lige - måske der sidder en og brænder inden med svar på et par af tingene. Håber jeg har forklaret mig godt nok, selv om mine spørgsmål bærer kraftigt præg af førstegangs-virksomheds-starter :-)

Hilsen Nina

Firmaet: Enkeltmandsvirksomhed der køber og sælger brugte møbler, lamper og andre effekter fra 60er. Pt kun danske kunder, men har forespørgsler inden og uden for EU. 

1.

Egne ting til salg i virksomheden. Har samlet private ting  igennem mange år (uden kvittering da det var privat) Da jeg forventer at kunne opbygge en udenlandsk kundegruppe som vil betale mere, vil måske gerne sælge noget af mit eget (kun nogle få 4-7 stykker). Kan det indgå i firmaet eller må jeg sælge det som ”privat” gennem firmaet?

2. Kørselsfradrag. Er det for alle km jeg kører i egen bil som jeg kan trække fra eller kun de over 12 km? Hvad når jeg kører forgæves fordi et møbel ikke lever op til forventningen, så har jeg ikke bevis på at jeg har været der. Kan jo ikke bede folk skrive under på at jeg ikke købte noget :-)

3. Genbrugsmoms (moms af avancen): Køber en ting til 100. Sælger den for 200. Moms der skal betales 25 ikk?
Skal mine faktura indeholde moms? Så kan køber jo se hvad jeg har tjent. Hvis ikke registreres det så som momsfrit og efterfølgende en post med moms i regnskabet eller? Jeg har set at f.eks. røde kors forretninger skriver på deres bon at der ikke står moms på bonen fordi det er genbrugsmoms.

4. Genbrugsmoms. Hvis man bruger samlemetoden, hvad gør man så hvis man sælger en /nogle af varerne til udlandet hvor der ikke skal betales moms?

5, Genbrugsmoms. Hvis man bruger metoden til enkelte ting, men handler en portion møbler samlet, kan man så skrive det første møbel ind som hele beløbet og de andre som gratis? Eller skal det hele købsbeløbet deles ud på hver vare? Er det i virkeligheden nemmest med samlemetoden, men hvad så de måneder der er minus i virksomheden – altså købt mere end solgt.

6. Kørsel. Planlægger at låne en etage i min fars hus på Sydsjælland. Vil gerne gi ham husleje for det. Kan jeg det? (Han er folkepensionist på 79). Jeg vil jeg få noget kørsel til at køre ting der ned, når der skal tages billeder og afhentning. Kan jeg trække det fra?

7. Pension: Ville gerne bruge min friske far til at afhente eller tage i mod nogle møbler for mig. Hvad må min far tjene uden der trækkes i pension, hvis han arbejder i min virksomhed alt incl og hvad med hans kørsel? Hvilke typer opgaver må han lave? har læst noget med 10.000 før der trækkes i pension. 

8. Skal der stå varenummer på alle indkøb og alle salg i bogførings systemet? Eller kan der bare være en varegruppe som jeg køber og sælger til. F.eks. kommode, stole, osv.

9. Kan jeg låne en bil af andre (private)og fratrække km? Vil også gerne gi dem lidt for at låne bilen. Kan man det og hvordan? Jeg skal jo ikke tjene på at låne bil.

10. Anhænger: Jeg har købt en brugt anhænger af en privat. Hvordan bogføres det?

11. Jeg leverer ofte møbler. Hvordan bogføres leveringsomkostninger til køber– ved salg. Bare som kørsel? - og hvad hvis jeg sender

12: Skal skal skal jeg have kvittering af ALLE jeg køber brugte ting af? Og hvad hvis jeg får møblet/lampen tilsendt eller leveret? Så mødes jeg ikke med sælger. Kan et kontoudtog bruges.

13. Jeg får somme tider private (jeg finder på nettet) til at tage varer med fra f.eks. Jylland og tage dem med til Sjælland for et benin tilskud 100-300,- Hvordan skal det bogføres?  regning/kvittering ?

14. Kvittering til kunder: Skal alle have en kvittering/faktura? Hvad hvis jeg tager ting med på loppemarked? Eller køber ting på loppemarked?

15. Mac: Købte en Mac for 6500,- et par måneder før jeg oprettede firmaet fordi jeg skulle i gang med billeder og hjemmeside. Kan jeg lade den indgå i firmaet? Har efterfølgende bedt sælgeren om en kvittering, men det kan jeg  desværre ikke få.

16. Hvis jeg sammensætter to ting. Køber en lampe og køber en skærm. Lampen er det primære med varenr. som sælges som en lampe med skærm. Hvordan bogføres købet af skærmen?

17. Køber en billig gammel stol som ikke skal sælges igen, men blot bruges til reservedele når jeg senere har en tilsvarende stol. Hvordan bogføres det?

18. Skal jeg registrere moms for de brugte varer jeg køber eller skal de registreres som momsfri? Synes jeg betaler moms mange gange :-)

19. Kørsel:  Bruger en apps til at registrere når jeg kører. Trykker start, km tæller, stop og skriver en lille tekst. Skal teksten indeholde noget specielt? på det tidspunkt har jeg f.eks ikke trukket et varenr til den ting jeg har hentet så jeg kan ikke skrive meget andet end "hentet kommode". Ydermere - jeg kører ofte fra mit arbejde i Søborg ud og henter møbler og derefter hjem. Jeg fratrækker jo allerede min kørsel til arbejdet overfor skat. Derfor har jeg startet mit program ved afgang fra arbejdet og stoppet det når jeg er landet hjemme. Herefter har jeg trukket 32 km ud. Det er det antal km jeg skulle være kørt hjem. Er det ok? Jeg har nemlig ikke tænkt mig at køre hjem for at køre ud igen :-) 

20. Jeg har brug for hjælp til simpel opbygning af en kontoplan der passer til min virksomhed og en gennemgang af det jeg allerede har bogført i systemet. Og gerne input hvis der er noget der kunne gavne min virksomhed. Det er formentlig en der skal mødes med mig. Nogle der vil have jobbet? Hvordan bogføres det? Og må jeg trække frokosten vi spiser fra? :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Brandt copenhagen:

1.

Egne ting til salg i virksomheden. Har samlet private ting  igennem mange år (uden kvittering da det var privat) Da jeg forventer at kunne opbygge en udenlandsk kundegruppe som vil betale mere, vil måske gerne sælge noget af mit eget (kun nogle få 4-7 stykker). Kan det indgå i firmaet eller må jeg sælge det som ”privat” gennem firmaet?

2. Kørselsfradrag. Er det for alle km jeg kører i egen bil som jeg kan trække fra eller kun de over 12 km? Hvad når jeg kører forgæves fordi et møbel ikke lever op til forventningen, så har jeg ikke bevis på at jeg har været der. Kan jo ikke bede folk skrive under på at jeg ikke købte noget :-)

3. Genbrugsmoms (moms af avancen): Køber en ting til 100. Sælger den for 200. Moms der skal betales 25 ikk?
Skal mine faktura indeholde moms? Så kan køber jo se hvad jeg har tjent. Hvis ikke registreres det så som momsfrit og efterfølgende en post med moms i regnskabet eller? Jeg har set at f.eks. røde kors forretninger skriver på deres bon at der ikke står moms på bonen fordi det er genbrugsmoms.

4. Genbrugsmoms. Hvis man bruger samlemetoden, hvad gør man så hvis man sælger en /nogle af varerne til udlandet hvor der ikke skal betales moms?

5, Genbrugsmoms. Hvis man bruger metoden til enkelte ting, men handler en portion møbler samlet, kan man så skrive det første møbel ind som hele beløbet og de andre som gratis? Eller skal det hele købsbeløbet deles ud på hver vare? Er det i virkeligheden nemmest med samlemetoden, men hvad så de måneder der er minus i virksomheden – altså købt mere end solgt.

6. Kørsel. Planlægger at låne en etage i min fars hus på Sydsjælland. Vil gerne gi ham husleje for det. Kan jeg det? (Han er folkepensionist på 79). Jeg vil jeg få noget kørsel til at køre ting der ned, når der skal tages billeder og afhentning. Kan jeg trække det fra?

7. Pension: Ville gerne bruge min friske far til at afhente eller tage i mod nogle møbler for mig. Hvad må min far tjene uden der trækkes i pension, hvis han arbejder i min virksomhed alt incl og hvad med hans kørsel? Hvilke typer opgaver må han lave? har læst noget med 10.000 før der trækkes i pension. 

8. Skal der stå varenummer på alle indkøb og alle salg i bogførings systemet? Eller kan der bare være en varegruppe som jeg køber og sælger til. F.eks. kommode, stole, osv.

9. Kan jeg låne en bil af andre (private)og fratrække km? Vil også gerne gi dem lidt for at låne bilen. Kan man det og hvordan? Jeg skal jo ikke tjene på at låne bil.

10. Anhænger: Jeg har købt en brugt anhænger af en privat. Hvordan bogføres det?

11. Jeg leverer ofte møbler. Hvordan bogføres leveringsomkostninger til køber– ved salg. Bare som kørsel? - og hvad hvis jeg sender

12: Skal skal skal jeg have kvittering af ALLE jeg køber brugte ting af? Og hvad hvis jeg får møblet/lampen tilsendt eller leveret? Så mødes jeg ikke med sælger. Kan et kontoudtog bruges.

13. Jeg får somme tider private (jeg finder på nettet) til at tage varer med fra f.eks. Jylland og tage dem med til Sjælland for et benin tilskud 100-300,- Hvordan skal det bogføres?  regning/kvittering ?

14. Kvittering til kunder: Skal alle have en kvittering/faktura? Hvad hvis jeg tager ting med på loppemarked? Eller køber ting på loppemarked?

15. Mac: Købte en Mac for 6500,- et par måneder før jeg oprettede firmaet fordi jeg skulle i gang med billeder og hjemmeside. Kan jeg lade den indgå i firmaet? Har efterfølgende bedt sælgeren om en kvittering, men det kan jeg  desværre ikke få.

16. Hvis jeg sammensætter to ting. Køber en lampe og køber en skærm. Lampen er det primære med varenr. som sælges som en lampe med skærm. Hvordan bogføres købet af skærmen?

17. Køber en billig gammel stol som ikke skal sælges igen, men blot bruges til reservedele når jeg senere har en tilsvarende stol. Hvordan bogføres det?

18. Skal jeg registrere moms for de brugte varer jeg køber eller skal de registreres som momsfri? Synes jeg betaler moms mange gange :-)

19. Kørsel:  Bruger en apps til at registrere når jeg kører. Trykker start, km tæller, stop og skriver en lille tekst. Skal teksten indeholde noget specielt? på det tidspunkt har jeg f.eks ikke trukket et varenr til den ting jeg har hentet så jeg kan ikke skrive meget andet end "hentet kommode". Ydermere - jeg kører ofte fra mit arbejde i Søborg ud og henter møbler og derefter hjem. Jeg fratrækker jo allerede min kørsel til arbejdet overfor skat. Derfor har jeg startet mit program ved afgang fra arbejdet og stoppet det når jeg er landet hjemme. Herefter har jeg trukket 32 km ud. Det er det antal km jeg skulle være kørt hjem. Er det ok? Jeg har nemlig ikke tænkt mig at køre hjem for at køre ud igen :-) 

20. Jeg har brug for hjælp til simpel opbygning af en kontoplan der passer til min virksomhed og en gennemgang af det jeg allerede har bogført i systemet. Og gerne input hvis der er noget der kunne gavne min virksomhed. Det er formentlig en der skal mødes med mig. Nogle der vil have jobbet? Hvordan bogføres det? Og må jeg trække frokosten vi spiser fra? :-)

1 - du køber dem af dig selv - til en korrekt markedspris, dokumenter så vidt det er muligt ud fra annoncer. Derefter sælger du dem i virksomheden

2 - Ha en eller anden dokumentation, ex mail eller andet, det har du vel hvis du kører til folk

3-4-5 Læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

6 - din far vil skulle tage det til indtægt skattemæssigt så det vil samlet kunne gå lige op, men få det beregnet af revisor. Ja til kørsel hvis det ikke er for at besøge din far, hvad nogen i skat kunne mene også kunne ske

7 ikke en anelse, mon ikke du selv her skal arbejde lidt og google :)

8 du skal bare kunne redegøre for hvad der er hvad - som varegruppe eller varenummer, jeg ville ha varenummer

9 nej kun egen bil som udgangspunkt

10 som køb uden moms og hvis prisen er under 12.600 straksafskrives

11 op til dig selv - som del af prisen eller lav en egen konto som jeg ville gøre for at kunne holde ting separat

12 Ja du skal ha navn og adresse på alle og ja det er OK at ha det elektronisk hvis det sendes til dig - brug netbank til alle betalinger for at lette

13 du får en regning fra dem med deres navn og cpr og betaler - du må ikke trække moms fra når det er hvidplade bil benzin - Det er et punkt jeg ikke er stærk i, for skat kunne mene du skal indberette det til skat. Det er godt nok ikke honorar, men for at undgå tvivl, så få dem til at skrive km fra og til og formål og så f.eks. 12 km per liter = kr - xx  så burde det gå - ellers spørg skat. Bogfør på konto for transport udgift

14 ja kvittering / faktura efter de regler du kunne læse i mit link om brugtmoms - både når du køber og sælger

15 - Mac - som med andet privat - du skal finde en tilsvarende i DBA så du kan dokumentere pris og så købe den af dig selv uden moms

16 hver for sig vil jeg råde til

17 lav en konto for varekøb af ting der ikke skal gensælges men er reservedele eller som alm varekøb. Det afgørende er, at du skal kende værdien af dit varelager, da vare køb jo ikke giver fradrag før den tilsvarende del er solgt

18 - se brugtmoms linket - du skal følge de regler 100%

19 lidt for kompliceret formuleret for mig - men du har kun kørselsfradrag efter statens takster for kørsel til kunder o.l. ikke til dit arbejde hvis det er det du er inde over og køre bog skal vise - dato, fra sted til sted - antal km og kunde eller andens navn eller lignede - Du skal bare kunne vise, at din kørsel til og fra arbejde ikke trækkes fra, så hvis du har arbejdet i roskilde og kører til søborg med en vare - og selv bor i søborg, så skal du som jeg tror du skriver, trække de km fra du har sparet i hjemkørsel

20 Det kan du få en bogholder til - du kan få 3 gratis tilbud fra www.agera.dk Nej du må ikke trække mad eller drikke fra til dig selv- men repræsenation hvis det er med en kunde og der er så særlige fradragsregler og momsregler og dokumentation af navn

Det var en lang sag det her, jeg vil afgjort råde dig til at gå det hele igennem igen med en bogholder du tilknytter

vh John H

Tilmeldt 29. May 14
Skrevet kl. 15:08

Kære John 

1000 tak for alle dine rigtig gode svar. Det er jeg virkelig glad for. Jeg er kommet rigtig langt med det. Tak 

Nina

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)