<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Bogføring, regnskab, moms, skat m.m. </title><link>https://www.amino.dk:443/forums/32.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;Styr p&amp;aring; finanserne er grundlaget for din forretning. Med gode vaner og systemer til din &amp;oslash;konomi og indberetning vil du altid have et overblik over din &amp;oslash;konomi, og dermed kan din bogf&amp;oslash;ring blive et super redskab fremfor en sur pligt.&lt;/p&gt;&lt;p&gt;Her i forummet snakker vi regnskab, bogf&amp;oslash;ring, bilag, moms og l&amp;oslash;nsum og alt det andet, der holder en virksomhed k&amp;oslash;rende. Vi diskuterer i h&amp;oslash;j grad de forskellige regnskabssystemer, som kan g&amp;oslash;re arbejdet nemmere og ikke mindst forholdet til eksterne r&amp;aring;dgivere som revisorer og bogholder. Kom og v&amp;aelig;r med, her f&amp;aring;r du svar p&amp;aring; alle dine sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l om virksomheds&amp;oslash;konomi for iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Svar: Bogholder eller revisor søges til nystartet virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1503053.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sun, 01 Jun 2014 13:08:57 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1503053</guid><dc:creator>Brandt copenhagen</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1503053.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=32&amp;PostID=1503053&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;K&amp;aelig;re John&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;1000 tak for alle dine rigtig gode svar. Det er jeg virkelig glad for. Jeg er kommet rigtig langt med det. Tak&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nina&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Bogholder eller revisor søges til nystartet virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502702.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sat, 31 May 2014 10:56:38 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1502702</guid><dc:creator>Cookie - John Hannover</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502702.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=32&amp;PostID=1502702&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Brandt copenhagen:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;1.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Egne ting til salg i virksomheden. Har samlet private ting&amp;nbsp; igennem mange &amp;aring;r (uden kvittering da det var privat) Da jeg forventer at kunne opbygge en udenlandsk kundegruppe som vil betale mere, vil m&amp;aring;ske gerne s&amp;aelig;lge noget af mit eget (kun nogle f&amp;aring; 4-7 stykker). Kan det indg&amp;aring; i firmaet eller m&amp;aring; jeg s&amp;aelig;lge det som &amp;rdquo;privat&amp;rdquo; gennem firmaet?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;2. K&amp;oslash;rselsfradrag. Er det for alle km jeg k&amp;oslash;rer i egen bil som jeg kan tr&amp;aelig;kke fra eller kun de over 12 km? Hvad n&amp;aring;r jeg k&amp;oslash;rer forg&amp;aelig;ves fordi et m&amp;oslash;bel ikke lever op til forventningen, s&amp;aring; har jeg ikke bevis p&amp;aring; at jeg har v&amp;aelig;ret der. Kan jo ikke bede folk skrive under p&amp;aring; at jeg ikke k&amp;oslash;bte noget :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;3. Genbrugsmoms (moms af avancen): K&amp;oslash;ber en ting til 100. S&amp;aelig;lger den for 200. Moms der skal betales 25 ikk? &lt;br /&gt; Skal mine faktura indeholde moms? S&amp;aring; kan k&amp;oslash;ber jo se hvad jeg har tjent. Hvis ikke registreres det s&amp;aring; som momsfrit og efterf&amp;oslash;lgende en post med moms i regnskabet eller? Jeg har set at f.eks. r&amp;oslash;de kors forretninger skriver p&amp;aring; deres bon at der ikke st&amp;aring;r moms p&amp;aring; bonen fordi det er genbrugsmoms.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;4. Genbrugsmoms. Hvis man bruger samlemetoden, hvad g&amp;oslash;r man s&amp;aring; hvis man s&amp;aelig;lger en /nogle af varerne til udlandet hvor der ikke skal betales moms?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;5, Genbrugsmoms. Hvis man bruger metoden til enkelte ting, men handler en portion m&amp;oslash;bler samlet, kan man s&amp;aring; skrive det f&amp;oslash;rste m&amp;oslash;bel ind som hele bel&amp;oslash;bet og de andre som gratis? Eller skal det hele k&amp;oslash;bsbel&amp;oslash;bet deles ud p&amp;aring; hver vare? Er det i virkeligheden nemmest med samlemetoden, men hvad s&amp;aring; de m&amp;aring;neder der er minus i virksomheden &amp;ndash; alts&amp;aring; k&amp;oslash;bt mere end solgt.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;6. K&amp;oslash;rsel. Planl&amp;aelig;gger at l&amp;aring;ne en etage i min fars hus p&amp;aring; Sydsj&amp;aelig;lland. Vil gerne gi ham husleje for det. Kan jeg det? (Han er folkepensionist p&amp;aring; 79). Jeg vil jeg f&amp;aring; noget k&amp;oslash;rsel til at k&amp;oslash;re ting der ned, n&amp;aring;r der skal tages billeder og afhentning. Kan jeg tr&amp;aelig;kke det fra?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;7. Pension: Ville gerne bruge min friske far til at afhente eller tage i mod nogle m&amp;oslash;bler for mig. Hvad m&amp;aring; min far tjene uden der tr&amp;aelig;kkes i pension, hvis han arbejder i min virksomhed alt incl og hvad med hans k&amp;oslash;rsel? Hvilke typer opgaver m&amp;aring; han lave? har l&amp;aelig;st noget med 10.000 f&amp;oslash;r der tr&amp;aelig;kkes i pension.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;8. Skal der st&amp;aring; varenummer p&amp;aring; alle indk&amp;oslash;b og alle salg i bogf&amp;oslash;rings systemet? Eller kan der bare v&amp;aelig;re en varegruppe som jeg k&amp;oslash;ber og s&amp;aelig;lger til. F.eks. kommode, stole, osv.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;9. Kan jeg l&amp;aring;ne en bil af andre (private)og fratr&amp;aelig;kke km? Vil ogs&amp;aring; gerne gi dem lidt for at l&amp;aring;ne bilen. Kan man det og hvordan? Jeg skal jo ikke tjene p&amp;aring; at l&amp;aring;ne bil.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;10. Anh&amp;aelig;nger: Jeg har k&amp;oslash;bt en brugt anh&amp;aelig;nger af en privat. Hvordan bogf&amp;oslash;res det?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;11. Jeg leverer ofte m&amp;oslash;bler. Hvordan bogf&amp;oslash;res leveringsomkostninger til k&amp;oslash;ber&amp;ndash; ved salg. Bare som k&amp;oslash;rsel? - og hvad hvis jeg sender&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;12: Skal skal skal jeg have kvittering af ALLE jeg k&amp;oslash;ber brugte ting af? Og hvad hvis jeg f&amp;aring;r m&amp;oslash;blet/lampen tilsendt eller leveret? S&amp;aring; m&amp;oslash;des jeg ikke med s&amp;aelig;lger. Kan et kontoudtog bruges.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;13. Jeg f&amp;aring;r somme tider private (jeg finder p&amp;aring; nettet) til at tage varer med fra f.eks. Jylland og tage dem med til Sj&amp;aelig;lland for et benin tilskud 100-300,- Hvordan skal det bogf&amp;oslash;res? &amp;nbsp;regning/kvittering ?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;14. Kvittering til kunder: Skal alle have en kvittering/faktura? Hvad hvis jeg tager ting med p&amp;aring; loppemarked? Eller k&amp;oslash;ber ting p&amp;aring; loppemarked?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;15. Mac: K&amp;oslash;bte en Mac for 6500,- et par m&amp;aring;neder f&amp;oslash;r jeg oprettede firmaet fordi jeg skulle i gang med billeder og hjemmeside. Kan jeg lade den indg&amp;aring; i firmaet? Har efterf&amp;oslash;lgende bedt s&amp;aelig;lgeren om en kvittering, men det kan jeg&amp;nbsp; desv&amp;aelig;rre ikke f&amp;aring;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;16. Hvis jeg sammens&amp;aelig;tter to ting. K&amp;oslash;ber en lampe og k&amp;oslash;ber en sk&amp;aelig;rm. Lampen er det prim&amp;aelig;re med varenr. som s&amp;aelig;lges som en lampe med sk&amp;aelig;rm. Hvordan bogf&amp;oslash;res k&amp;oslash;bet af sk&amp;aelig;rmen?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;17. K&amp;oslash;ber en billig gammel stol som ikke skal s&amp;aelig;lges igen, men blot bruges til reservedele n&amp;aring;r jeg senere har en tilsvarende stol. Hvordan bogf&amp;oslash;res det?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;18. Skal jeg registrere moms for de brugte varer jeg k&amp;oslash;ber eller skal de registreres som momsfri? Synes jeg betaler moms mange gange :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;19. K&amp;oslash;rsel: &amp;nbsp;Bruger en apps til at registrere n&amp;aring;r jeg k&amp;oslash;rer. Trykker start, km t&amp;aelig;ller, stop og skriver en lille tekst. Skal teksten indeholde noget specielt? p&amp;aring; det tidspunkt har jeg f.eks ikke trukket et varenr til den ting jeg har hentet s&amp;aring; jeg kan ikke skrive meget andet end &amp;quot;hentet kommode&amp;quot;. Ydermere - jeg k&amp;oslash;rer ofte fra mit arbejde i S&amp;oslash;borg ud og henter m&amp;oslash;bler og derefter hjem. Jeg fratr&amp;aelig;kker jo allerede min k&amp;oslash;rsel til arbejdet overfor skat. Derfor har jeg startet mit program ved afgang fra arbejdet og stoppet det n&amp;aring;r jeg er landet hjemme. Herefter har jeg trukket 32 km ud. Det er det antal km jeg skulle v&amp;aelig;re k&amp;oslash;rt hjem. Er det ok? Jeg har nemlig ikke t&amp;aelig;nkt mig at k&amp;oslash;re hjem for at k&amp;oslash;re ud igen :-)&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;20. Jeg har brug for hj&amp;aelig;lp til simpel opbygning af en kontoplan der passer til min virksomhed og en gennemgang af det jeg allerede har bogf&amp;oslash;rt i systemet. Og gerne input hvis der er noget der kunne gavne min virksomhed. Det er formentlig en der skal m&amp;oslash;des med mig. Nogle der vil have jobbet? Hvordan bogf&amp;oslash;res det? Og m&amp;aring; jeg tr&amp;aelig;kke frokosten vi spiser fra? :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;1 - du k&amp;oslash;ber dem af dig selv - til en korrekt markedspris, dokumenter s&amp;aring; vidt det er muligt ud fra annoncer. Derefter s&amp;aelig;lger du dem i virksomheden&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;2 - Ha en eller anden dokumentation, ex mail eller andet, det har du vel hvis du k&amp;oslash;rer til folk&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;3-4-5 L&amp;aelig;s&amp;nbsp;&lt;a href="http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html"&gt;http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html&lt;/a&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;6 - din far vil skulle tage det til indt&amp;aelig;gt skattem&amp;aelig;ssigt s&amp;aring; det vil samlet kunne g&amp;aring; lige op, men f&amp;aring; det beregnet af revisor. Ja til k&amp;oslash;rsel hvis det ikke er for at bes&amp;oslash;ge din far, hvad nogen i skat kunne mene ogs&amp;aring; kunne ske&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;7 ikke en anelse, mon ikke du selv her skal arbejde lidt og google :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;8 du skal bare kunne redeg&amp;oslash;re for hvad der er hvad - som varegruppe eller varenummer, jeg ville ha varenummer&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;9 nej kun egen bil som udgangspunkt&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;10 som k&amp;oslash;b uden moms og hvis prisen er under 12.600 straksafskrives&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;11 op til dig selv - som del af prisen eller lav en egen konto som jeg ville g&amp;oslash;re for at kunne holde ting separat&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;12 Ja du skal ha navn og adresse p&amp;aring; alle og ja det er OK at ha det elektronisk hvis det sendes til dig - brug netbank til alle betalinger for at lette&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;13 du f&amp;aring;r en regning fra dem med deres navn og cpr og betaler - du m&amp;aring; ikke tr&amp;aelig;kke moms fra n&amp;aring;r det er hvidplade bil benzin - Det er et punkt jeg ikke er st&amp;aelig;rk i, for skat kunne mene du skal indberette det til skat. Det er godt nok ikke honorar, men for at undg&amp;aring; tvivl, s&amp;aring; f&amp;aring; dem til at skrive km fra og til og form&amp;aring;l og s&amp;aring; f.eks. 12 km per liter = kr - xx &amp;nbsp;s&amp;aring; burde det g&amp;aring; - ellers sp&amp;oslash;rg skat. Bogf&amp;oslash;r p&amp;aring; konto for transport udgift&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;14 ja kvittering / faktura efter de regler du kunne l&amp;aelig;se i mit link om brugtmoms - b&amp;aring;de n&amp;aring;r du k&amp;oslash;ber og s&amp;aelig;lger&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;15 - Mac - som med andet privat - du skal finde en tilsvarende i DBA s&amp;aring; du kan dokumentere pris og s&amp;aring; k&amp;oslash;be den af dig selv uden moms&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;16 hver for sig vil jeg r&amp;aring;de til&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;17 lav en konto for varek&amp;oslash;b af ting der ikke skal gens&amp;aelig;lges men er reservedele eller som alm varek&amp;oslash;b. Det afg&amp;oslash;rende er, at du skal kende v&amp;aelig;rdien af dit varelager, da vare k&amp;oslash;b jo ikke giver fradrag f&amp;oslash;r den tilsvarende del er solgt&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;18 - se brugtmoms linket - du skal f&amp;oslash;lge de regler 100%&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;19 lidt for kompliceret formuleret for mig - men du har kun k&amp;oslash;rselsfradrag efter statens takster for k&amp;oslash;rsel til kunder o.l. ikke til dit arbejde hvis det er det du er inde over og k&amp;oslash;re bog skal vise - dato, fra sted til sted - antal km og kunde eller andens navn eller lignede - Du skal bare kunne vise, at din k&amp;oslash;rsel til og fra arbejde ikke tr&amp;aelig;kkes fra, s&amp;aring; hvis du har arbejdet i roskilde og k&amp;oslash;rer til s&amp;oslash;borg med en vare - og selv bor i s&amp;oslash;borg, s&amp;aring; skal du som jeg tror du skriver, tr&amp;aelig;kke de km fra du har sparet i hjemk&amp;oslash;rsel&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;20 Det kan du f&amp;aring; en bogholder til - du kan f&amp;aring; 3 gratis tilbud fra &lt;a href="http://www.agera.dk"&gt;www.agera.dk&lt;/a&gt;&amp;nbsp;Nej du m&amp;aring; ikke tr&amp;aelig;kke mad eller drikke fra til dig selv- men repr&amp;aelig;senation hvis det er med en kunde og der er s&amp;aring; s&amp;aelig;rlige fradragsregler og momsregler og dokumentation af navn&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Det var en lang sag det her, jeg vil afgjort r&amp;aring;de dig til at g&amp;aring; det hele igennem igen med en bogholder du tilknytter&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;vh John H&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Bogholder eller revisor søges til nystartet virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502651.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Sat, 31 May 2014 07:42:20 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1502651</guid><dc:creator>Brandt copenhagen</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502651.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=32&amp;PostID=1502651&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Kristian. Tak for dit tip. Jeg har kigget lidt rundt og er ogs&amp;aring; blevet klogere undervejs, s&amp;aring; godt forum i har her :-) Synes jeg har s&amp;aring; mange sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l at jeg gerne vil ofre lidt for en gennemgang. Men jeg pr&amp;oslash;ver da lige - m&amp;aring;ske der sidder en og br&amp;aelig;nder inden med svar p&amp;aring; et par af tingene. H&amp;aring;ber jeg har forklaret mig godt nok, selv om mine sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l b&amp;aelig;rer kraftigt pr&amp;aelig;g af f&amp;oslash;rstegangs-virksomheds-starter :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hilsen Nina&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Firmaet: Enkeltmandsvirksomhed der k&amp;oslash;ber og s&amp;aelig;lger brugte m&amp;oslash;bler, lamper og andre effekter fra 60er. Pt kun danske kunder, men har foresp&amp;oslash;rgsler inden og uden for EU.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;1.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Egne ting til salg i virksomheden. Har samlet private ting&amp;nbsp; igennem mange &amp;aring;r (uden kvittering da det var privat) Da jeg forventer at kunne opbygge en udenlandsk kundegruppe som vil betale mere, vil m&amp;aring;ske gerne s&amp;aelig;lge noget af mit eget (kun nogle f&amp;aring; 4-7 stykker). Kan det indg&amp;aring; i firmaet eller m&amp;aring; jeg s&amp;aelig;lge det som &amp;rdquo;privat&amp;rdquo; gennem firmaet?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;2. K&amp;oslash;rselsfradrag. Er det for alle km jeg k&amp;oslash;rer i egen bil som jeg kan tr&amp;aelig;kke fra eller kun de over 12 km? Hvad n&amp;aring;r jeg k&amp;oslash;rer forg&amp;aelig;ves fordi et m&amp;oslash;bel ikke lever op til forventningen, s&amp;aring; har jeg ikke bevis p&amp;aring; at jeg har v&amp;aelig;ret der. Kan jo ikke bede folk skrive under p&amp;aring; at jeg ikke k&amp;oslash;bte noget :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;3. Genbrugsmoms (moms af avancen): K&amp;oslash;ber en ting til 100. S&amp;aelig;lger den for 200. Moms der skal betales 25 ikk? &lt;br /&gt; Skal mine faktura indeholde moms? S&amp;aring; kan k&amp;oslash;ber jo se hvad jeg har tjent. Hvis ikke registreres det s&amp;aring; som momsfrit og efterf&amp;oslash;lgende en post med moms i regnskabet eller? Jeg har set at f.eks. r&amp;oslash;de kors forretninger skriver p&amp;aring; deres bon at der ikke st&amp;aring;r moms p&amp;aring; bonen fordi det er genbrugsmoms.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;4. Genbrugsmoms. Hvis man bruger samlemetoden, hvad g&amp;oslash;r man s&amp;aring; hvis man s&amp;aelig;lger en /nogle af varerne til udlandet hvor der ikke skal betales moms?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;5, Genbrugsmoms. Hvis man bruger metoden til enkelte ting, men handler en portion m&amp;oslash;bler samlet, kan man s&amp;aring; skrive det f&amp;oslash;rste m&amp;oslash;bel ind som hele bel&amp;oslash;bet og de andre som gratis? Eller skal det hele k&amp;oslash;bsbel&amp;oslash;bet deles ud p&amp;aring; hver vare? Er det i virkeligheden nemmest med samlemetoden, men hvad s&amp;aring; de m&amp;aring;neder der er minus i virksomheden &amp;ndash; alts&amp;aring; k&amp;oslash;bt mere end solgt.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;6. K&amp;oslash;rsel. Planl&amp;aelig;gger at l&amp;aring;ne en etage i min fars hus p&amp;aring; Sydsj&amp;aelig;lland. Vil gerne gi ham husleje for det. Kan jeg det? (Han er folkepensionist p&amp;aring; 79). Jeg vil jeg f&amp;aring; noget k&amp;oslash;rsel til at k&amp;oslash;re ting der ned, n&amp;aring;r der skal tages billeder og afhentning. Kan jeg tr&amp;aelig;kke det fra?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;7. Pension: Ville gerne bruge min friske far til at afhente eller tage i mod nogle m&amp;oslash;bler for mig. Hvad m&amp;aring; min far tjene uden der tr&amp;aelig;kkes i pension, hvis han arbejder i min virksomhed alt incl og hvad med hans k&amp;oslash;rsel? Hvilke typer opgaver m&amp;aring; han lave? har l&amp;aelig;st noget med 10.000 f&amp;oslash;r der tr&amp;aelig;kkes i pension.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;8. Skal der st&amp;aring; varenummer p&amp;aring; alle indk&amp;oslash;b og alle salg i bogf&amp;oslash;rings systemet? Eller kan der bare v&amp;aelig;re en varegruppe som jeg k&amp;oslash;ber og s&amp;aelig;lger til. F.eks. kommode, stole, osv.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;9. Kan jeg l&amp;aring;ne en bil af andre (private)og fratr&amp;aelig;kke km? Vil ogs&amp;aring; gerne gi dem lidt for at l&amp;aring;ne bilen. Kan man det og hvordan? Jeg skal jo ikke tjene p&amp;aring; at l&amp;aring;ne bil.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;10. Anh&amp;aelig;nger: Jeg har k&amp;oslash;bt en brugt anh&amp;aelig;nger af en privat. Hvordan bogf&amp;oslash;res det?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;11. Jeg leverer ofte m&amp;oslash;bler. Hvordan bogf&amp;oslash;res leveringsomkostninger til k&amp;oslash;ber&amp;ndash; ved salg. Bare som k&amp;oslash;rsel? - og hvad hvis jeg sender&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;12: Skal skal skal jeg have kvittering af ALLE jeg k&amp;oslash;ber brugte ting af? Og hvad hvis jeg f&amp;aring;r m&amp;oslash;blet/lampen tilsendt eller leveret? S&amp;aring; m&amp;oslash;des jeg ikke med s&amp;aelig;lger. Kan et kontoudtog bruges.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;13. Jeg f&amp;aring;r somme tider private (jeg finder p&amp;aring; nettet) til at tage varer med fra f.eks. Jylland og tage dem med til Sj&amp;aelig;lland for et benin tilskud 100-300,- Hvordan skal det bogf&amp;oslash;res? &amp;nbsp;regning/kvittering ?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;14. Kvittering til kunder: Skal alle have en kvittering/faktura? Hvad hvis jeg tager ting med p&amp;aring; loppemarked? Eller k&amp;oslash;ber ting p&amp;aring; loppemarked?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;15. Mac: K&amp;oslash;bte en Mac for 6500,- et par m&amp;aring;neder f&amp;oslash;r jeg oprettede firmaet fordi jeg skulle i gang med billeder og hjemmeside. Kan jeg lade den indg&amp;aring; i firmaet? Har efterf&amp;oslash;lgende bedt s&amp;aelig;lgeren om en kvittering, men det kan jeg&amp;nbsp; desv&amp;aelig;rre ikke f&amp;aring;.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;16. Hvis jeg sammens&amp;aelig;tter to ting. K&amp;oslash;ber en lampe og k&amp;oslash;ber en sk&amp;aelig;rm. Lampen er det prim&amp;aelig;re med varenr. som s&amp;aelig;lges som en lampe med sk&amp;aelig;rm. Hvordan bogf&amp;oslash;res k&amp;oslash;bet af sk&amp;aelig;rmen?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;17. K&amp;oslash;ber en billig gammel stol som ikke skal s&amp;aelig;lges igen, men blot bruges til reservedele n&amp;aring;r jeg senere har en tilsvarende stol. Hvordan bogf&amp;oslash;res det?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;18. Skal jeg registrere moms for de brugte varer jeg k&amp;oslash;ber eller skal de registreres som momsfri? Synes jeg betaler moms mange gange :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;19. K&amp;oslash;rsel: &amp;nbsp;Bruger en apps til at registrere n&amp;aring;r jeg k&amp;oslash;rer. Trykker start, km t&amp;aelig;ller, stop og skriver en lille tekst. Skal teksten indeholde noget specielt? p&amp;aring; det tidspunkt har jeg f.eks ikke trukket et varenr til den ting jeg har hentet s&amp;aring; jeg kan ikke skrive meget andet end &amp;quot;hentet kommode&amp;quot;. Ydermere - jeg k&amp;oslash;rer ofte fra mit arbejde i S&amp;oslash;borg ud og henter m&amp;oslash;bler og derefter hjem. Jeg fratr&amp;aelig;kker jo allerede min k&amp;oslash;rsel til arbejdet overfor skat. Derfor har jeg startet mit program ved afgang fra arbejdet og stoppet det n&amp;aring;r jeg er landet hjemme. Herefter har jeg trukket 32 km ud. Det er det antal km jeg skulle v&amp;aelig;re k&amp;oslash;rt hjem. Er det ok? Jeg har nemlig ikke t&amp;aelig;nkt mig at k&amp;oslash;re hjem for at k&amp;oslash;re ud igen :-)&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;20. Jeg har brug for hj&amp;aelig;lp til simpel opbygning af en kontoplan der passer til min virksomhed og en gennemgang af det jeg allerede har bogf&amp;oslash;rt i systemet. Og gerne input hvis der er noget der kunne gavne min virksomhed. Det er formentlig en der skal m&amp;oslash;des med mig. Nogle der vil have jobbet? Hvordan bogf&amp;oslash;res det? Og m&amp;aring; jeg tr&amp;aelig;kke frokosten vi spiser fra? :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Bogholder eller revisor søges til nystartet virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502362.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Fri, 30 May 2014 08:06:30 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1502362</guid><dc:creator>Anonymous</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502362.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=32&amp;PostID=1502362&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Nina&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hvorfor stiller du ikke sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;lene herinde? Der er masse af dygtige og flinke af Amino&amp;#39;er der sikkert vil hj&amp;aelig;lpe dig ogs&amp;aring; er det gratis :)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Ofte vil du kunne finde svaret i en tidligere tr&amp;aring;d, iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;tterne herinde stiller ofte de samme sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;DBH&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Kristian&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;www.regnskabspriser.dk&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Bogholder eller revisor søges til nystartet virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502313.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 29 May 2014 21:37:33 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1502313</guid><dc:creator>Cookie - John Hannover</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502313.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=32&amp;PostID=1502313&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&lt;blockquote&gt;&lt;div&gt;&lt;div class="ico_reply_quote"&gt;&lt;/div&gt; &lt;strong&gt;Anne Z:&lt;/strong&gt;&lt;/div&gt;&lt;div&gt;Jeg vil anbefale Tonny Skov Pedersen fra&amp;nbsp;&lt;b&gt;&lt;span&gt;&lt;span&gt;&lt;a href="http://www.erhvervs-consult.dk/" target="_blank"&gt;www.erhvervs-consult.dk&lt;/a&gt;.&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/b&gt;&lt;/div&gt;&lt;/blockquote&gt; jamen kun helt enig herfra&amp;nbsp;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Bogholder eller revisor søges til nystartet virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502309.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 29 May 2014 21:13:53 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1502309</guid><dc:creator>Anne Z</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502309.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=32&amp;PostID=1502309&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&lt;b&gt;&lt;span&gt;&lt;a href="http://www.erhvervs-consult.dk/" target="_blank"&gt;&lt;span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/a&gt;&lt;/span&gt;&lt;/b&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;b&gt;&lt;span&gt;&lt;a href="http://www.erhvervs-consult.dk/" target="_blank"&gt;&lt;span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/a&gt;&lt;/span&gt;&lt;/b&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;b&gt;&lt;span&gt;&lt;a href="http://www.erhvervs-consult.dk/" target="_blank"&gt;&lt;span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/a&gt;&lt;/span&gt;&lt;/b&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg vil anbefale Tonny Skov Pedersen fra&amp;nbsp;&lt;b&gt;&lt;span&gt;&lt;span&gt;&lt;a href="http://www.erhvervs-consult.dk/" target="_blank"&gt;www.erhvervs-consult.dk&lt;/a&gt;.&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/b&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;b&gt;&lt;span&gt;&lt;a href="http://www.erhvervs-consult.dk" target="_blank"&gt;&lt;span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/a&gt;&lt;/span&gt;&lt;/b&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;b&gt;&lt;span&gt;&lt;a href="http://www.erhvervs-consult.dk" target="_blank"&gt;&lt;span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/a&gt;&lt;/span&gt;&lt;/b&gt;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Bogholder eller revisor søges til nystartet virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502308.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 29 May 2014 21:09:59 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1502308</guid><dc:creator>Hans Stokholm Kjer</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502308.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=32&amp;PostID=1502308&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Jeg anbefaler Vivi fra &lt;a href="http://www.contabilia.dk."&gt;www.contabilia.dk.&lt;/a&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hun er s&amp;oslash;d og dygtig, og hun forklarer tingene, s&amp;aring; jeg kan forst&amp;aring; dem.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Venlig hilsen&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Hans&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Bogholder eller revisor søges til nystartet virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502305.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 29 May 2014 21:03:06 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1502305</guid><dc:creator>Brandt copenhagen</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502305.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=32&amp;PostID=1502305&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Tak, jeg har udfyldt og ser hvad der sker :-)&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Svar: Bogholder eller revisor søges til nystartet virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502304.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 29 May 2014 20:59:33 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1502304</guid><dc:creator>Ageras</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502304.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=32&amp;PostID=1502304&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej Nina&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Agera kan i den grad hj&amp;aelig;lpe dig med at finde en god bogholder eller revisor i n&amp;aelig;rheden af Amager, der er til at betale.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Udfyld blot &lt;a href="http://www.agera.dk/revisor/amager/"&gt;skemaet her&lt;/a&gt;, og du vil allerede i morgen f&amp;aring; 3 gratis og uforpligtende tilbud.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Agera er en service af Amino.&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Bogholder eller revisor søges til nystartet virksomhed</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502301.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Thu, 29 May 2014 20:53:59 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:1502301</guid><dc:creator>Brandt copenhagen</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/1502301.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=32&amp;PostID=1502301&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hej alle&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Er startet virksomhed og har en liste af sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l vedr bogf&amp;oslash;ring, fratr&amp;aelig;k, k&amp;oslash;rsel, moms indenfor EU/Udenfor EU osv. H&amp;aring;ber med tiden at kunne klare bogf&amp;oslash;ring selv, men skal have sikret mig at jeg er i gang.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Bor p&amp;aring; Amager.&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Er der nogle i vil anbefale eller en der vil tilbyde sig til en rimelig pris :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Nina&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;ww.brandtcopenhagen.net&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>