Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat ved omdannelse fra I/S til ApS

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Sep 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej Alle,

Jeg har prøvet at søge efter relevante tråde, men jeg synes ikke at kunne finde noget der beskriver mit problem, selvom der er mange tråde der omhandler emnet.

Jeg har sammen med en makker omdannet vores I/S til et ApS i år ved en skattefri virksomhedsomdannelse. I/S'et er sidste år blevet beskattet ved virksomhedsskatteordningen. Vi har her i efteråret begge modtaget et par girokort fra skat der skal betale virksomhedsskatten. Eftersom vi har omdannet vores virksomhed til et ApS er alle vores penge fra I/S'et skudt ind i ApS'et.

Mit spørgsmål er: Ville det have været bedre økonomisk for os at være blevet i I/S'et i forhold til den restskat vi skal betale? Jeg forestiller mig at det ville være I/S'ets penge der ville betale restskatten direkte. Nu betaler vi skatten fra vores personlige indkomst som vi betaler skat af. 

Jeg læste i en tråd herinde at ApS'et overtager den udskudte skat ved en skattefri virksomhedsomdannelse. Hvordan hænger det sammen og er det relevant for os? 

Vores revisor anbefalede os at indskyde så meget kapital som vi kunne da det var det eneste tidspunkt de kunne komme skattefrit ind i virksomheden. Dvs. der blev indskudt et ekstra beløb ud over de krævede 125.000. Lige nu har jeg lidt svært ved at se at det var en skattefri indskydelse hvis det reelt var penge vi skyldte i skat. Denne situation var vores revisor ganske klar over. Er jeg helt galt på den eller hvordan..? 

Og nu jeg er i gang har jeg lige et ekstra spørgsmål. Kan en revisor tillade sig at hæve sin timepris til over det dobbelte på trods af at vi har skrevet under på et aftalebrev hvor timelønnen er veldefineret og den årlige stigning beskrevet? Et sådan aftalebrev er vel en gensidig aftale... 

 

Ser frem til at høre fra jer og på forhånd mange tak

 

Mange hilsner Frederik 

 

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lidt svært ved at forstå, hvad du mener med det er jeres egne penge i betaler virksomhedens skat med?
ApS'et er en selvstændig juridisk enhed, som selv skal betale sin skat. - hvis I betaler skatten for ApS'et får I et tilgodehavende hos selskabet. ApS'et har korrekt overtaget den udskudte skat fra Jeres I/S - det vil til gengæld blive modsvaret den dag i livkiderer eller sælger selskabet, eftersom Jeres anskaffelsessum er blevet det mindre i forbindelse med den skattefri virksomhedsomdannelse. Det at omdannelsen er "skattefri" er ikke den helt korrekte terminologi - rent praktisk udskydes skatten blot på ubestemt tid (men den kan selvfølgelig godt undgås afhængig af hvilke scenarier man forestiller sig).

Jeg forstår umiddelbart ikke helt funktionen med at indskyde yderligere kapital ud over de 125.000 ifm. stiftelsen, hvis det ikke var penge der var i Jeres I/S i forvejen. Indskød I yderligere kapital i forbindelse med omdannelsen (penge som ikke var i I/S'et), så har I reelt indskudt beskattede kroner (alt andet lige). Det er umiddelbart ikke at foretrække i Jeres tilfælde - dog med forbehold for forskellige underliggende scenarier.

Med hensyn til aftalebrevet så burde forholdet ud fra din beskrivelse være klar. Prisen kan ikke ændres ift. aftalebrevet. Vær dog opmærksom på, at alt den assistance som ikke omfattes af aftalebrevet bliver faktureret efter anvendt tid. - det er nok her det er gået galt. I forhold til da I havde Jeres I/S er der nogle flere forhold for revisor at tage højde for når der er tale om et ApS (især hvis der er tale om revision). Det kunne godt være at I skulle få udarbejdet et nyt aftalebrev.
- umiddelbart lyder det heller ikke til I har den store tiltro til assistancen fra Jeres nuværende revisor.

Mvh. Karsten

Fra København
Tilmeldt 20. Sep 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej Karsten,

Mange tak for svar.

Det vi mener med at vi betaler det med vores egne penge er at vi har modtaget et par girokort hver fra skat. Dvs. det ikke er blevet kørt ind over det omdannede ApS og vi ville så skulle til at betale restskatten med penge som vi betaler indkomsskat af.

Der er noget der tyder på at den skattefri omdannelse ikke er blevet gjort rigtigt i og med at de lige har oplyst mig på skattecentret at de ikke har modtaget papirerne om skattefri omdannelse. Det lugter lidt af en ny revisor... Er der nogen der anbefale en god revisor?

Men jeg har fået svar på at den udskudte skat skal overtages af ApS ved en skattefri omdannelse så mange tak for det :-) 

 

Mange hilsner

Frederik 

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har sendt dig en mail Frederik.

Mvh. Karsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er også nogle ting her jeg ikke forstår helt.

Den skat I bliver opkrævet er formentlig skat fra 2006. Dvs. skat for året før omdannelsesåret. Det er der ikke noget underligt i, og der er heller ikke noget underligt i at I personligt skal betale den virksomhedsskat som fremkommer i jeres I/S. I/S'et er ikke et selvstændigt skattesubjekt.

Den udskudte skat som ApS'et overtager er den latente skat der hviler på jeres driftsmidler, evt. oparbejdet goodwill m.v. Det har ikke noget med skat af årets resultat, herunder skat af opsparet overskud at gøre.

Jeg håber iøvrigt I har misforstået revisoren. Hvis ikke mener jeg at denne har et forklaringsproblem. Jeg kan nemlig ikke forestille mig at der er nogle revisorer som anbefaler deres kunder at indskyde så meget kapital som muligt i forbindelse med en skattefri virksomhedsomdannelse. Problemet er at man ikke kan lave et stiftertilgodehavende ved selskabsstiftelsen, og den kapital som indskydes udover aps kapitalen på de 125.000 kr. bliver dermed overkurs som man kun kan få ud skattefrit den dag man sælger anparterne. Dårlig ide.

Det sidste vil jeg ikke svare på da der kan være mange facetter i det og revisoren ikke har mulighed for at svare igen.  Men som sagt mener jeg enten I er gået forbi hinanden eller også har han et forklaringsproblem.    

 

.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 20. Sep 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

 Igen mange tak for svar,

Det er helt rigtigt at det er en skat fra 2006 der stammer fra I/S'et. 

Skatten er af et opsparet overskud i I/S'et. Dvs det er aldrig noget vi har rørt ved. Det har hele tiden været meningen at de skulle ind som startkapital i ApS'et. Jeg fik det indtryk da jeg snakkede med skat, at så længe det var en skat af et opsparet overskud kunne de indgå i ApS'ens startkapital og ApS'et ville overtage restskatten ved en skattefri virksomhedsomdannelse.  Har jeg helt misforstået det?

Ellers ser jeg den forsimplede situation sådan:

Vi har et opsparet overskud på 150.000 kr. Dem bliver vi beskattet med 28%, dvs 42.000 kr. De 150.000 kr bliver smidt ind i ApS'et og får stadig en personlig beskatning på 42.000 kr. For at betale dem bliver vi nød til at hæve løn i ApS'et. Dvs vi bliver nød til at hive ca. 84.000 kr ud for at betale de 42.000. Så har vi kun 66.000 tilbage af de oprindelige 150.000. Kan det virkelig passe? Det virker på mig som en dobbelt beskatning.

 

Mange hilsner

Frederik 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Jeg håber iøvrigt I har misforstået revisoren. Hvis ikke mener jeg at denne har et forklaringsproblem. Jeg kan nemlig ikke forestille mig at der er nogle revisorer som anbefaler deres kunder at indskyde så meget kapital som muligt i forbindelse med en skattefri virksomhedsomdannelse. Problemet er at man ikke kan lave et stiftertilgodehavende ved selskabsstiftelsen, og den kapital som indskydes udover aps kapitalen på de 125.000 kr. bliver dermed overkurs som man kun kan få ud skattefrit den dag man sælger anparterne. Dårlig ide. .

Er det altid en dårlig idé at indskyde mere end 125K i et ApS? Min lillebror har nogle penge til (langtids)investering og jeg har også selv nogle aktier og jeg tænkte om vi ikke skulle oprette et fælles investeringselskab til familien. Det jeg nok egentlig gerne kunne tænke mig at vide er hvornår er det en god idé at investere igennem et ApS frem for i privat regi?

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ideen mht. at investere i gennem et selskab ligger hovedsageligt i, at selskabet kan sælge aktierne skattefrit ved en ejertid på tre år - eller mere. Derved kan man, ved store investeringer, trække pengene ud til 28% skat ved at optimere ud fra progressionsgrænsen for aktieindkomst.
Eksempel:

1)
Selskabet sælger aktier, med en ejertid over tre år, med en samlet avance på 200.000. Skat = 0,-
Der udloddes til anpartshaverne ud fra progressionsgrænsen (2007 - 45.500). Der svares 28% i skat af de 45.500. De resterende penge forbliver i selskabet og ka udloddes i senere år.

2)
En person sælger aktier, med en ejertid over tre år, men en samlet avance på 200.000. Ud fra de "nye" aktieavancebeskatningsregler skal beskatning ske med 28% af de første 45.500 (2007-satsen) = skat 12.740. Op til 100.000 svares der 43% i skat (54.500 * 43%) = skat 23.435. De resterende 100.000 skal der svares skat af med 45% - skat 45.000. Gevinsten er således samlet beskattet med kr. 81.175, hvilket giver en nettogevinst på kr. 118.825.

Ved at investere i et selskab kan man således udskyde skatten til senere indkomstår og optimere ud fra progressionsgrænsen for aktieindkomst. (Det er mest af alt relevant, når der er tale om at man er relativt formuende, således der opnås forholdsvist store avancer, hvorved man kommer over progressionsgrænsen for aktieindkomst. - overvej hvor længe I kan "undvære" pengene.)

Mvh. Karsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten.

Tak for svaret. Så man kan sige at man får mere kontrol over den betalte skat selv hvis man tvinges til at sælge på et givent tidspunkt. Hvis man sælger inden 3 år, bliver pengene så beskattet to gange (først i selskabet og så når de udtages til privatforbrug)?

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt. Sælger du aktierne inden tre års ejertid skal der svares 25% i skat i selskabet og efterfølgende 28/43% ved udbetaling som udbytte.

Det kan lige tilføjes at udbytte kun er skattepligtig med 66% i selskaber.
Ex:
10000 modtages i udbytte fra et andet selskab (hvor ejerandelen er under 15%).
Heraf medregnes 66% til den skattepligtige indkomst = 6.600 - heraf svares der 25% i skat = 1.650. Nettoprovenue = kr. 8.350 (beskatning på ca. 16,5%).
Skal pengene ud til privatforbrug svares der yderligere 28/43%. Ved 28% slutter skatten således på (8.350 * 28% + 1.650) kr. 3.988 (39,88%). Havde udbyttet være udbetalt til personer ville de første 45.500 være til 28% i skat og det overskydende 43%. - bemærk dog at aktieindkomsten samles under ét, således både udbytte og aktieavancer medregnes samlet ved opgørelse af aktieindkomsten.

Mvh. Karsten

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)