Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder til kode?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi fik for mange år siden programmeret en hjemmeside som vi tegnede side for side, hvordan den skulle fungere.

Vi har nu fundet ud af at programmøren har solgt den kode (uden nogen form for ændring) han lavede til os, uden at fortælle os om det. Der ER jo ham der har lavet koden, men vi mener at havde nogle rettigheder, da funktionaliteten på siden er udtænkt af os. Så spørgsmålet er om 

1) han overhovedet må videresælge koden.

2 ) vi kan kræve en procentdel af salgssummen.

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 174
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 15:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg vil tro at sådan noget står i jeres kontrakt med programmøren. Hvis der ikke står noget om det, eller I ikke har skrevet kontrakt, tror jeg desværre ikke der er ret meget i kan gøre. Hvis han/I ikke specifikt har skrevet at som en del af aftalen overdrages rettighederne til jer, så vil jeg mene han må gøre med det som han vil. 

Med venlig hilsen
Nikolaj 

Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions
Professionel .NET web udvikling og konsultation. 

Tilmeldt 27. Nov 08
Skrevet kl. 15:23

Hej , tak for svar

Det står desværre ikke rigtig noget i kontrakten.

mvh Frank

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 05:06

I så fald ville jeg næsten tro det eneste I kan gøre er at prøve at tage en snak med ham og se om det på en venlig måde, kan lade sig gøre at tale ham fra at bruge det kode / jeres ide. En ting er rettighed en anden ting er moral. Det kan godt være han har ret til at bruge koden, men det er i mine øjne en smule umoralsk fra hans side, så det kan være I kan appellere til hans moralske side. Det er i hvert fald et forsøg værd - ellers må I bare være dygtigere til at udnytte den idé han har kodet for jer, så han i sidste ende alligevel ikke er en konkurrent.

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 10:27

Nikolaj Dam Larsen:
Det kan godt være han har ret til at bruge koden, men det er i mine øjne en smule umoralsk fra hans side

Prisen havde højst sandsyneligt været en helt anden hvis koden var skrevet eksklusivt til kunden, og den ikke måtte bruges i andre sammenhænge.

I stedet for at appellere til hans moral, synes jeg du skal give et tilbud om at købe rettighederne.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 10:36

Han har ophavsretten med mindre andet er aftalt.

Men hvor unikt er det han har solgt, og er det noget, der har nogen som helst betydning for jer?

Der kan i princippet også være fordele. Hvis han har programmeret et system til jer, som nu bliver brugt flere steder, så kan i til gengæld drage glæde af, at flere tester det igennem. Hvis der laves rettelser osv., så kan det være i kan få det til en lavere pris, da der er flere om at betale for rettelserne.

I kan i hvert fald prøve at skrive, at i ikke er helt tilfredse med at det bliver solgt videre. Hvis det ikke er noget problem for jer, så kan i jo prøve at forhandle bedre priser på fejlrettelser med argumentet om, at de kan sælge fejlrettelserne til flere.

Tilmeldt 27. Nov 08
Skrevet kl. 10:39
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

OK kan godt se at han har nogle rettigheder, men synes også at vi burde have nogen. Han sælger jo fx også indirekte vores design og udvikling af hvordan siden fungerer. Samt en direkte kopi af vores kategoriindelinger, menuer, faq, betingelser etc.. Det er jo noget som vi har brugt meget tid på at udtænke. Jeg tænker det er ligesom en arkitekt, der har designet en plastikstol, hvorefter håndværkeren videresælger den form, som han har lavet, som stolen kan støbes i.

Jeg er ikke webmand, men journalist og hvis jeg bare kopier andres tekster fra nettet eller blade (og det bliver opdaget) så får JEG ballede og erstatningskrav.

......

fik lige én stjerne og minus 5 i karma på dette indlæg. Beklager hvis jeg har skrevet noget som nogen har fundet upassende, men jeg ved faktisk ikke hvad det er, så det er vedkommende meget velkommen til at skrive. 

Tilmeldt 27. Nov 08
Skrevet kl. 10:49

Siden er efterhånden forældet og lavet i et program, der ikke er fremtid i, og vi arbejder på en helt ny side fra bunden af med en anden programmør, så på den måde har det ingen betydning. Primært er vi jo bare sure over at han tjener penge på vores arbejde, og vi synes han handler amoralsk. Vi må erkende at vi har en dårlig kontrakt, men vi havde en mundtlig aftale om at han ikke solgte noget videre uden aftale med os. Det har han så alligevel gjort (også tidligere) uden at orientere os. Så stemningen er ikke så god. Vi vil bare gerne høre om vi ikke har et eller andet retslig krav på at få en andel af de penge han har tjent på vores arbejde. Det er ikke de store penge vi taler om, det er mere en moralsk oprejsning, fordi vi føler han udnytter vores arbejde med at have udtænkt siden.

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 14:50

Jeg ville lade det ligge. Hvis I ikke kan appellere til hans moral om at stoppe brug af jeres idéer, så er der ikke meget at komme efter. Jeg tror I ville spilde en masse tid og opleve en masse negativtet, som ingen gavner. 

Lad det i stedet være en lektie, og sørg for at få en ordenlig kontrakt næste gang - gerne med et par advokat øjne på. Jeg er selv vant til at mine kunder specifikt beder om eksklusiv rettigheder til det arbejde jeg udfører for dem. Så det står nedfældet i min egen standardkontrakt at alt materiale, der er skabt specifikt i forbindelse med deres kravspecifikation, tilhører dem. Så er det ingen tvivl om hvem der har rettigheder til hvad.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:37

Du kan godt regne med at en programmør som skal afgive alle rettigheder til det udviklede til jer koster mindst det dobbelte, lidt afh. hvor strikse i er kan det også tage længer tid ... f.eks. kan han ikke bruge opensource moduler hvis i vil have ekslusive rettigheder - da han ikke er i stand til at give jer det, han kan heller ikke gøre brug af moduler i hans egen samling, da han jo fremadrettet ville miste retten til at bruge det selv.

Næh ... vær du glad for at programmrøene genbruger kode, det har betyder at du kunne få udvilket dit side meget billigere.

Evt. tilføj i næste kontrakt at programmøren ikke må sælge jeres site som en helhed uden jeres accept.

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)