Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-Kasse etc.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Der har været en del skriverier om A-Kasse her på amino , og ifbm jeg skal til at starte tænkte jeg at jeg jo ligeså godt kunne skifte til ASE, men umiddelbart efter jeg fik velkomstmaterialet fra ASE, fik jeg også et brev fra lederne (min nuværende fagf.) som venligt ville gøre mig opmærksom på at de da også havde tilbud til selvstændige.

Nu har jeg så brugt noget til på at gennemtrevle hvad forskellen på de 2 organisationers tilbud er, og jeg kan simpelthen ikke gennemskue det, nu ved jeg jo at A-Kasse, det er kun til hvis jeg lukker biksen, så det er jo på alt det andet de skal konkurrere, men jeg syntes ikke det er klart hvilken hjælp man kan få. De tillægsforsikringer på ASE, er, hvis man skal tro på beskrivelsen, for ansatte og altså ikke for selvstændige, hos lederne kan jeg slet ikke finde tillægsforsikringer, eller det vil sige de har en lønsikring, men det er jo kun til hvis du modtager dagpenge (gud forbyde det) og så kan jeg ikke rigtig se fordelen længere ?

Hvordan har i andre "sikret" jer bedst muligt, her tænker jeg på adgang til rådgivning, retshjælpsforsikring o.a. ?

Fra Århus
Tilmeldt 26. Aug 06
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 15:44

Jeg lytter lige med. Jeg er i Magistrenes A-kasse og er lige startet som selvstændig.

Har du sammenlignet med Dana?

Hilsen Louise

Tilmeldt 11. Sep 07
Skrevet kl. 15:50

Dem havde jeg faktisk overset !

Kk

Tilmeldt 11. Sep 07
Skrevet kl. 15:56

Hmmm, denne var interresant , dvs at jeg IKKE skal lukke biksen ??

Hvor meget kan jeg få i dagpenge?

Hvor meget kan jeg få i dagpenge?

Du kan få op til ca. 177.600 kr. pr. år/14.800 kr. pr. måned. Din dagpengesats afhænger af virksomhedens overskud, hvis du er selvstændig eller af din lønindtægt, hvis du er lønmodtager.

Er du selvstændig, kan du få dette beløb, hvis din andel af virksomhedens gennemsnitlige skattepligtige overskud (før renter efter afskrivning) i de to bedste år afsluttet inden for de sidste fem år har været på mindst 214.489 kr. Har din ægtefælle været med i virksomheden, skal overskuddet være det dobbelte, da virksomhedens overskud skal deles mellem jer.

Er du lønmodtager, skal din lønindkomst have været på mindst 17.873 kr. pr. måned (4.125 kr. pr. uge), for at du kan få den højeste dagpengesats.

Tilmeldt 11. Sep 07
Skrevet kl. 15:57

Og nej ....

Kan jeg få dagpenge, hvis jeg i en periode ikke har indtjening i min virksomhed?

Kan jeg få dagpenge, hvis jeg i en periode ikke har indtjening i min virksomhed?

Under en midlertidig driftsstandsning kan du som hovedregel ikke.

Der er dog undtagelser, fx hvis driftsstandsningen skyldes ekstraordinære, upåregnelige situationer, som fx isvinter eller orkan. Så kan vi i nogle tilfælde udbetale midlertidige dagpenge i op til tre måneder.

Men som hovedregel kan du først få dagpenge, når du er endeligt ophørt med at drive selvstændig virksomhed. Det vil være, når alt vedrørende virksomheden er afhændet.

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 16:21

Jeg har valgt at melde mig ud af A-kassen, netop af ovenstående årsag. Jeg ejer 1/3 af et holdingselskab, der ejer vores driftselskab, og sandsynligheden for, at holdingselskabet lukkes, er minimal. Vi har dækning for al eventuel gæld via en garant, så i yderste nødstilfælde betaler vi gælden og sætter firmaet på standby. Dermed vil jeg ikke kunne få dagpenge, og så synes jeg egentlig ikke der er nogen grund til at være medlem af en A-kasse. Løn kan jeg altid skaffe mig selv, om ikke andet så som kassemedarbejder i Netto, og lønforhandlinger, kontrakter m.v. kan de sgu nok ikke hjælpe nævneværdigt med. :)

Efter min mening har A-kasser absolut ingen værdi for selvstændige med etableret virksomhed.  

Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 20:04

Hvis man ejer et ApS uden at være lønnet kan man så få dagpenge?

Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 376
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 23:36

Vil blot indskyde, at der kan være en idé i fortsat at være medlem af en a-kasse, da det er forudsætningen for at være tilmeldt og betale bidrag til efterlønsordningen. Hvis man altså vil det.

Tilmeldt 6. Jun 06
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 10:10

Har droppet A-kassen fordi det er den mest værdiløse forsikring som findes hvis man er selvstændig. Kravet for at få dagpenge er at man afvikler og lukke hele forretningen, det er sjældent at det kan klares fra den ene dag til den anden. Spar i stedet pengene op så man har dem til eventuelle dårlige tider.

Men hensyn til efterlønsordning, så er det jo et krav at man er i a-kasse, men det kan man også droppe og anlægge pengene i en pensionsopsparing eller anden investering. Der var for noget tid siden et eller andet med at det med efterlønsordningen var en dårlig fidus og at det var bedre at investere pengene - kan dog ikke helt huske hvad det gik ud på.

Fra København
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 755
Skrevet kl. 13:41

Drop a-kassen hvis du har firma, du er nåd til at lukke det ned inden der er nogen dagpenge at hente.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)