Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero - Hvilket beløb skal jeg betale skat af ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er så småt ved at få gang i forretningen og plus på kontoen. Engang i mellem køber jeg nye varer hjem til forretningen, og udgifterne til disse varer tager jeg fra min firmakonto. Men jeg vil jo helst ikke bruge for meget af min firmakonto, da der jo også skal være til skatten slut på året.

Så kan jeg på en nem måde i Dinero, se det beløb jeg indtil videre skylder i skat ?

Jeg sidder og kigger på "Rapporter - Resultatopgørsel/Balance/Saldobalance"  for hele 2014, og vil næsten gå ud fra at det er her, jeg skal lave regnestykket. Men jeg er lidt i tvivl hvilke tal jeg skal bruge.

Nogle der kan hjælpe her ?

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47193
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:34

går ud fra enkeltmandsvirksomhed og det er årets resultat du skal betale skat af helt enkelt - forudsat at alle ting du har bogført er med fuldt skattefradrag, for ellers skal der ved årets udgang laves skattekorrektion til regnskabet (f.eks repræsentation, bespisning, gaver og en del andet)

Det er også vigtigt at du har gjort dit varelager op og lagt værdien om fra varekøb til værdi varelager i status, så du har værdien med - varen er ikke en udgift før du har solgt varen, og det ved dinero ikke hvis du bare lægger alle varekøb som vareforbrug og ikke kører via lager

Venlig hilsen John H

Tilmeldt 27. Dec 13
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 21:32

Tak John.

Ja det med lageret er lidt en udfordring i Dinero, den del kan jeg ikke helt regne ud endnu, men den skal jeg have sat mig lidt bedre ind i.

Kigger jeg på resultatet indtil videre, så siger den 8000 kr, og hvis det er de 8000 kr jeg skal betale skat er, er jeg lidt forvirreret. Jeg har kun solgt for 3000 kr (inklusiv gebyrer og porto som jeg selv har lagt ud for). Kigger jeg nærmere på de 8000 kr, så ser de ud til at indeholde alt hvad jeg har købt, lige fra porto til software, webhotel osv, men også alt det jeg har solgt.

Lidt forenklet sagt, gik jeg ud fra jeg skulle betale skat af de 3000 kr, minus porto, gebyrer og indkøbspris, så der kun var overskuddet tilbage - og så betale skat af det.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 08:07

KS71:

Jeg er så småt ved at få gang i forretningen og plus på kontoen. Engang i mellem køber jeg nye varer hjem til forretningen, og udgifterne til disse varer tager jeg fra min firmakonto. Men jeg vil jo helst ikke bruge for meget af min firmakonto, da der jo også skal være til skatten slut på året.

Så kan jeg på en nem måde i Dinero, se det beløb jeg indtil videre skylder i skat ?

Jeg sidder og kigger på "Rapporter - Resultatopgørsel/Balance/Saldobalance"  for hele 2014, og vil næsten gå ud fra at det er her, jeg skal lave regnestykket. Men jeg er lidt i tvivl hvilke tal jeg skal bruge.

Nogle der kan hjælpe her ?

- Kim -

Hvis du køber vare til din forretning og bogføre dem kan du jo aldrig komme til at tage de penge du skal betale i skat. Det er jo en udgift og kan fratrækkes i overskuddet :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:20

Remy:
Hvis du køber vare til din forretning og bogføre dem kan du jo aldrig komme til at tage de penge du skal betale i skat. Det er jo en udgift og kan fratrækkes i overskuddet :-)

Det er vist ikke korrekt. Varer er ikke en udgift. Det er de jo kun når de er solgt. Hvis KS71 køber for 20.000 kr varer og lægger på lager, og laver regnskab, så skal de 20.000 kr jo tælles op som varelager og har helt samme værdi som 20.000 kr i banken.

20.000 kr i banken kunne bruges til moms og skat og andet underholdende, men 20.000 kr i varelager kan ikke betale noget som helst til nogen som helst

Man kan aldrig barbere sit overskud væk ved at købe varer for alle pengene - det er en af de mest almindelige begynderfejl at hoppe i den, og så blive overrasket

vh John Hannover

Tilmeldt 27. Dec 13
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 11:52

Er der ikke lidt lige meget hvor meget jeg har liggende på lager, når der skal laves skatteregnskab. Om jeg har 1000 kr eller 100.000 kr påvirker vel ikke noget på det område...går jeg ud fra.

Har jeg solgt for 10.000 kr i alt, er mit eget gæt at jeg skal trække porto fra, gebyrer fra og den indkøbspris jeg selv har givet for de solgte varer (det er de udgifter jeg har ved salg), og så betale skat af det restbeløb - uanset om der ligger 1.000 kr eller 100.000 kr på lager. Korrekt ?

- Kim -

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01

Hvis du bruger lagerstyring så er det helt løbende i orden. Hvis du bare køber varer og tager dem som indkøb varer som udgift, så skal du når du laver regnskab - tælle dit lager op og regne værdien ud.

Dit regnskabsprogram vil jo vise at du har underskud på 100.000 kr hvis du køber for 100.000 kr varer og endnu ikke har solgt noget som helst. Det resultat er jo helt forkert, for du har ikke underskud på 100.000 kr. Dine varer skal ind i varelager med værdi 100.000 kr, og så har du 0 i resultat

Derfor er det afgørende at du opgør dit lager MINDST ved afslutning af år, men jo faktisk helt løbende, for ellers kan du ikke i regnskabsprogrammet (som du jo spørger til) se hvad dit resultat er - programmet ved ikke at du har lager hvis ikke du fortæller programmet det

Du har helt ret i at det er salg minus indkøbspris af det du har købt OG solgt (som du skriver solgte varer) og andre udgifter som giver resultatet

Hvis jeg husker ret, spurgte du hvor i Dinero du kan se resultatet - for at kende din skat - og svaret er at det kan du ikke se hvis du har bogført dit varekøb som udgift - hvis ikke du lægger dit varelager ind, og derfor er det ikke ligemeget om det er 10 eller 100.000 

vh John H

Tilmeldt 27. Dec 13
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 13:37

Tak John :)

Jeg kører lagerstyring i Access og kan løbende set værdien af mit lager. Jeg skal så bare have fundet ud af hvor i Dinero jeg skal indtaste beløbet. Så burde resultatet vel være det beløb jeg skal betale skat af.

- kim -

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:59

korrekt - I princip kan du jo så også bare lægge værdien af dit access lager sammen med det resultat dinero viser dig, så har du det faktiske (igen forudsat der ikke er andre korrektioner til skat, repræsentation, gaver osv)

Ellers så skal du bogføre FRA varekøb minus til varelager i status når du afslutter året for at få et korrekt resultat ud

vh John H

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 08:47
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)