Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetales aconto-skat og indeholdt udbytteskat ved underskud i et regnskabsår?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

HEj Aminoer,

Vedr. selskabsskat:

Ved negativ årsresultat udbetales skatteaktivet ikke af SKAT, ens skattebetaling bliver der for 0,00kr, og tilgodehavende kan/skal aktiveres istedet.

Så langt så godt.

MEn hvad så hvis man i et regnskabsår har fået betalt a-conto skat, og har haft indeholdt udbytteskat af aktier, men årets samlede resultat ender på minus?

Under normalår med positivt resultat så udbetales differencen jo i November, men når der er underskud hvad så?

Udbetales indeholdt og aconto-skat ned til 0,-kr  eller bliver de i SKATs kister?

Og givet man har et fremført underskud og skatteaktiv:

HVad så med udbytte til ejerkredsen - hvor der skal indeholdes udbytteskat - det er jo reelt ikke selskabsskat, men løber over selskabets skattekonto, og er "en del af forretningen". Selv ville jeg ikke mene det blev modregnet, og så alligevel. Men hvad er praksis hos SKAT?

PS: JEg har søgt men kan ikke finde tydelige svar på ovenstående newbie-banaliteter - der jo gerne blot skulle være et likviditetspåvirkende spørgsmål, for vi laver vel alle overskud igen ikke :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

acontoskat betales tilbage, helt som den jo trækkes fra hvis du skal af med selskabsskat. Skatten der så kommer nov året efter er beregnet selskabsskat minus acontobetalt + evt gebyr for sen betaling, og acontoskat vil så blive tilbagebetalt
Udbytteskat tilbageholdt har ikke med selskabets resultat og skat at gøre og betales ikke tilbage, med mindre jeg misforstår dit spøgsmål (den vil jo så også omfatte skat af udbytte betalt ud fra tidl. års overskud men det er en anden sag)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for svar.

Det med udbytte er to forskellige ting:

Modtaget udbytte af selskabets ejede aktier hvor der er indeholdt skat ved udbetaling (det er jo noget der ligesom aconto-skatten skal modregnes i skatteopgørelsen) - så det burde vel udbetales i november?


Det andet er indeholdt skat af selskabets udbetalte udbytter fra EK - det er som du selv siger jo ikke selskabets skat, som indeholdes med modtagerens. Så det skal ikke indgå i modregningen rent logisk. OG ej heller i praksis kan jeg forstå.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Hej John,

Tak for svar.

Det med udbytte er to forskellige ting:

Modtaget udbytte af selskabets ejede aktier hvor der er indeholdt skat ved udbetaling (det er jo noget der ligesom aconto-skatten skal modregnes i skatteopgørelsen) - så det burde vel udbetales i november?


Det andet er indeholdt skat af selskabets udbetalte udbytter fra EK - det er som du selv siger jo ikke selskabets skat, som indeholdes med modtagerens. Så det skal ikke indgå i modregningen rent logisk. OG ej heller i praksis kan jeg forstå.

ah selskabets egen aktiebeholdning - sorry mit gamle hoved husker ikke 100% af sig selv om den tilbageholdte udbytteskat kommer ud med nov ud, men lyder jo korrekt - kan ikke se hvor den ellers skulle "blive af"Stick out tongue
Det andet udbytte til ejere påvirker ikke 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.


Cookie - John Hannover:
- kan ikke se hvor den ellers skulle "blive af"Stick out tongue

I skatte-dyrets dybe kister  Sleep

Men ja, de bliver jo ikke væk ihvertfald.

Tilmeldt 9. Jun 23
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 03:51
Hvor mange stjerner giver du? :
ejerandel i selskabet selv - jeg er ked af det, men min aldrende hjerne kan ikke helt huske, om den tilbageholdte udbytteskat forfalder til november eller ej. ikke sikker på, hvor længere den eventuelt kunne "gå" Stik tungen ud
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
ah selskabets egen aktiebeholdning - sorry mit gamle hoved husker ikke 100% af sig selv om den tilbageholdte udbytteskat kommer ud med nov ud, men lyder jo korrekt - kan ikke se hvor den ellers skulle "blive af"Stick out tongue
Det andet udbytte til ejere påvirker ikke 

Nå det er ved at falde på plads, betalt Dansk udbytte og forudbetalt á conto bliver tilbageført så det samlet er nul.

OG her kommer så problemet - betalt udenlandsk aktieudbytte af portefølge-aktier kan normalt modregnes jf. dobbetlbeskatningsoverenskomst mellem DK og relevante lande. 15% tilbageholdes, og samme 15% modregnes i selskabets/koncernens skattebidrag.

Først anføres modtaget udenlandsk brutto udbytte i R094, dette giver ikke nogen lempelse i sig selv, men har man betalt skat til udlandet så kan denne modragnes typisk med 15%.
Det anføres på rubrik 37 i oplysningsskemaet:
"Beregnet lempelse for udenlandsk skat efter ligningslovens § 33 eller en dobbeltbeskatningsoverenskomst (maksimum den danske skat)"

Men hvad så i år med samlet koncern-underskud? Der bliver den samlede Danske skat nul..... Og så må man kun skrive nul i feltet.
Har man så bare mistet fradraget i skatten på de 15%?

Det er jo lidt en bet, og det gælder ikke danske udbytte-skat som man kompenseres for.

Er det virkeligt rigtigt - Tabes udenlandsk udbytteskat i år med koncern-underskud, eller er det misforstået?

Og hvad så med det det tabte skatteaktiv, hvad gør man regnskabsmøssigt med det?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt at credit-lempelsen for udbytteskat indeholdt i udlandet som udgangspunkt mistes hvis det ikke er et skattepligtigt overskud det kan modregnes i. Det jeg har set revisorer gøre er at bruge en regel om "bortseelse fra underskud" til at "udskyde" underskuddet til et senere år, så det kan altså godt håndteres uden at miste credit-lempelsen.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:
Det er korrekt at credit-lempelsen for udbytteskat indeholdt i udlandet som udgangspunkt mistes hvis det ikke er et skattepligtigt overskud

MAnge tak for svar!

Jeg ringede faktisk igår til SKAT og spurgte om dette. Deres svar var at der var en fejl i R037 og at deres teknikere arbejde på højtryk for at løse det (?)
OG at man var berettiget. MEn hetl ærligt SKAT-medarbejderens forklaring fyldte mig ikke med sindsro.
Men SKATs telefoniske oplysninger er jo i modstrid med det du skriver, selvom jeg nok har mere tiltro til dit udsagn.


Det med bortseelse skal vel gøres i årsregskabet, og ikke kun det skattetekniske oplysningsskema?

Men ordet 'bortseelse' giver ret hurtigt hits, f.eks. denne: https://info.skat.dk/data.aspx?oid=2366650

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)