Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring/faktureringsdato

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Farsø
Tilmeldt 20. Dec 09
Indlæg ialt: 614
Fra  Sportsway.dk Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Aminoer.

Jeg har et lille "problem", som jeg har gået og tænkt på.

Jeg driver en webshop og vi reklamerer bla. via. Pricerunner og Kelkoo. Mit spørgsmål er så i forbindelse med bogføring af disse to, men tror også det samme gælder Adwords (er dog ikke helt sikker!).

Pricerunner og Kelkoo fakturerer hver måned, altså vi får f.eks. en faktura for April måned, med abonnement + antal klik. Problemet er bare at faktureringsdatoen altid er et par dage inde i næste måned, så når jeg bogfører den, så bliver det jo en omkostning i den forkerte måned, og ikke den måned vi har haft forbruget. Ikke fordi at det gør det helt store, det gør bare at det ikke bliver et særlig retvisende resultat, når jeg kigger måned for måned, men også årsregnskabet, for forbruget i december bliver jo først en omkostning i januar.. Så omkostningerne til disse to er altid "en måned bagefter". Forstår i min problematik?

Man SKAL vel bogføre faktureringsdatoen, som den fremgår af fakturaen? Ellers vil det vel give nogle forkerte moms tal? Hvordan gør i andre? Hvad burde vi gøre? Bare leve med at det er sådan?

Jeg gad jo godt at det fungerede på samme måde som med Post Danmark, selvom man modtager fakturaen langt inde i næste måned, så er faktureringsdatoen altid sidste dag i den måned hvor det er forbrugt.

Mvh.

Kenneth

Sportsway - Danmarks nye sportsbutik på nettet

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville leve med det. Man kan jo, hvis man kender beløbet afsætte selve beløbet uden moms i april for april, men det gør du vel ikke

Momsen følger fakturadato så den er ok. Specielt omkring årsregnskab vil en del nok være mere omhyggeligt med at fakturaer er korrekt periodiserede hvis det er beløb der betyder noget (uden moms)

Der er mange, også telefonselskaber der sender faktura en måned efter perioden og jeg TROR rigtigt mange trækker på skulderen og bare bogfører den dag også ved årsskifte

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farsø
Tilmeldt 20. Dec 09
Indlæg ialt: 614
Fra  Sportsway.dk Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg ville leve med det. Man kan jo, hvis man kender beløbet afsætte i april for april, men det gør du vel ikke, ligesom du jo sagtens kan få en faktura 10/5 som er for 1/4 til 30/4 og så bogføre den med bogføringsdato 30/4, også selv om det er et senere bilagsnummer. Rækken brydes jo ikke og du får den både regnskabsmæssigt og momsmæssigt korrekt. Specielt omkring årsregnskab vil en del nok være mere omhyggeligt med at fakturaer er korrekt periodiserede

Der er mange, også telefonselskaber der sender faktura en måned efter perioden og jeg TROR rigtigt mange trækker på skulderen og bare bogfører den dag

vh John H

Hej John.

Tak for svaret.

Yes, er godt klar over at rigtig mange først sender fakturaen en måned efter, bla. telefonselskaber osv., hvilket også er helt fint, da det ofte er et abonnement med samme beløb hver måned.

Problemet er dog bare når det jo varierer måned efter måned, som med Pricerunner og Kelkoo. Fakturaen fra Pricerunner og Kelkoo er jo afhængig af hvor meget omsætning de har genereret. Lad os sige at jeg i april forbruger 5.000 kr. på Pricerunner, og de genererer en omsætning på 20.000 kr. Måneden efter forbruger jeg for 1.000 kr. og de genererer en omsætning på 4.000 kr. Så i det at fakturaen først kommer måneden efter forbruget, så bliver regnskabet jo helt skævt, det kan du godt se? :-)

SKAL man bogføre den dato, som er faktureringsdatoen på fakturaen? Det skal man vel ifølge loven ik?

Sportsway - Danmarks nye sportsbutik på nettet

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Hedegaard:
SKAL man bogføre den dato, som er faktureringsdatoen på fakturaen? Det skal man vel ifølge loven ik?
Moms altid faktura dato og periodisering kun selve beløb som i LINK HER   (var ikke klar nok der i første svar)

Ja jeg kan godt se det bliver skævt MEN MOMS følger faktura dato da det også er den dato den der udsteder faktura trækker momsen fra, så det er kun selve beløbet der skal periodiseres. Derfor ville jeg nok springe op og falde ned på mindre beløb da moms er OK over året og MAX ved årsregnskab så periodisere hvis vigtigt (man skal vel men men men :))

VH John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth,

Moms skal altid fradrages på fakturatidspunktet. Så det er fint, at du bogfører bilaget på den dato, der er angivet på bilaget. 

Derefter skal du korrigere, således udgiften placeres i den korrekte periode. Det er ikke så nødvendigt at hver måned afstemmes, men året SKAL afstemmes, således der medtages omkostninger i det korrekte skatteår.

Når du har bogført bilaget, og momsen derfor er medtaget, så skal du periodisere bilaget således:

- Udgiften krediteres driftskontoen på bilagsdatoen, og debiteres i balancen på en konto for enten forudbetalte køb, eller på skyldige køb.

- Udgiften debiteres driftskontoen i den periode, som købet vedrører, og udlignes på modkontoen (forudbetalte køb, eller på skyldige køb).

Husk, at du skal holde periodiseringen helt fri for momsen, således du kun bogfører beløbet ekskl. moms.

Hvis du har købt en forsikring, et webhotel, et abonnement, eller lignende, som løber i 12 måneder frem, så skal det også periodiseres i det korrekte skatteår. Eksempelvis hvis du køber noget i maj måned 2014, som løber indtil april 2015, så skal du medtage 8/12 af beløbet i 2014, og 4/12 af beløbet i 2015.

Når årsregnskabet skal udarbejdes står der således 4/12 af beløbet ekskl. moms i balancen som forudbetalt køb.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Ja jeg kan godt se det bliver skævt MEN MOMS følger faktura dato da det også er den dato den der udsteder faktura trækker momsen fra, så det er kun selve beløbet der skal periodiseres. Derfor ville jeg nok springe op og falde ned på mindre beløb da moms er OK over året og MAX ved årsregnskab så periodisere hvis vigtigt (man skal vel men men men :))

Ja, loven foreskriver, at man skal periodisere, så hvis man vil følge loven, så nytter det ikke noget at følge dette råd... Geeked

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Lysfelt:
Ja, loven foreskriver, at man skal periodisere, så hvis man vil følge loven, så nytter det ikke noget at følge dette råd... Geeked
Enig - ved årsskifte skal man jo efter loven periodisere. Ingen tvivl om revisor vil gøre kræve det mens givet masser af telefonregninger som dækker dec og kommer i januar aldrig bliver periodiserede men du har helt ret, loven kræver periodisering så selv beløbet skal føres fra jan (hvor man jo må bogføre for at få momsen med i jan) og tilbage til dec hvis loven skal være helt overholdt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Principielt er jeg enig i, at der skal ske periodisering af såvel indtægter som omkostninger.

Dog bør man ikke helt ignorere begrebet væsentlighed, hvorfor der eks. for telefonomkostninger oftest fokuseres på faktureradatoen, uagtet fakturaen indeholder forbrug for tidligere perioder og abonnement fremadrettet, hvor en periodisering på beløb ofte under kr. 500 - 1000 forekommer som "overkill".

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Principielt er jeg enig i, at der skal ske periodisering af såvel indtægter som omkostninger.

Dog bør man ikke helt ignorere begrebet væsentlighed, hvorfor der eks. for telefonomkostninger oftest fokuseres på faktureradatoen, uagtet fakturaen indeholder forbrug for tidligere perioder og abonnement fremadrettet, hvor en periodisering på beløb ofte under kr. 500 - 1000 forekommer som "overkill".

Tonny

klart svar - også revisorer anvender almindelig fornuft - :) :)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Men det er jo ikke noget der tager mange sekunder at gøre, så hvorfor ikke bare overholde loven i stedet for at opfinde sine egne regler, som SKAT måske - måske ikke - accepterer? Geeked

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)