Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal der betales moms af penge jeg ikke har modtaget?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 564
Fra  HD Trading Skrevet kl. 06:33
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Således som jeg forstår problemet, så har kunden købt og betalt for ordren via Ewire.

2) Du venter eller glemmer at trække beløbet hos Ewire, og da du skal hæve beløbet er Ewire gået konkurs.

Kunden har betalt, så han kan ikke noget problem, det er dig som må afskrive dit tilgodehavende hos Ewire, den dag konkursen er opgjort.

Jeg mener du skal betale momsen, og vil i forbindelse med konkurs opgørelsen skulle bogføre tabet hvor du vil modregne denne moms.

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 08:08

bacardil:

Der betales moms for de faktura du har sendt også selvom der ikke er blevet betalt penge til dig. Du skal så prøve at indkræve pengene eks. inkasso og hvis det ikke lykkes så kan du lave en kreditnota til sidst også vil du få momsen tilbage.

Det er ikke lovligt at lave en kreditnota i den situation! Geeked

Hvis tabet er under 3.000 kr., er det lidt nemmere at fradrage sit tab, og hvis tabet er større, så bliver det hele lidt mere omstændigt.

Læs dette link, som beskriver det meget godt:
http://www.ret-raad.dk/Offices/Randers/Business/Articles/Article%20list/Hvornaar_kan_kreditor_fradrage_sine_tab_paa_debitorer.aspx#.U32S-_l_uYI

En kreditnota må kun anvendes, hvis salget er blevet annulleret, enten inden afsendelse af varer, eller hvis varen er blevet returneret. En kreditnota må ikke anvendes når varen er afsendt, men betaling udebliver.

Fra Odense
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 224
Fra  Marketing Manager Skrevet kl. 08:16

Christian Niss:

Jacob Dalgaard:
lidt ude af kontekst, men hvorfor skal dine kunder ikke betale fordi Ewire lukkede?

Udfordringen er jo at kunderne har betalt hvis ordren er gået igennem webshoppen. Ewire trak penge fra kundernes konto med det samme, og forbrugerne kan jo ikke vente på et konkurs bo bliver opgjort, de skal naturligvis have de varer de har bestilt og "betalt" Sådan valgte jeg i hvert fald at se på det, selvom det kom til at koste nogen penge for mig.

Det er god stil hvad er linket til din webshop ?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 08:18

MMYnwa:

Grunden til kunde ikke skal betale, er fordi det er min fejl kunden ikke er blevet trukket. Normalt ville jeg indkræve pengene, men da jeg lavet en fejl angående hvilken ordre der var "dækket" af Ewire, mener jeg ikke kunden skal forstyrres, da det er to måneder siden og de enkelte beløb er af mindre karakter. I skal være velkommen til at mene det er dårlig forretning, der er en håndfuld kunder der har været heldige :) 

Lige i denne situation vil jeg mene, at du skal bogføre dine salg som gaver, da du jo ikke forsøger at indkræve pengene. SKAT giver ikke fradrag for varer man vælger at forære væk.

Under alle omstændigheder vil "tabet" ikke kunne afskrives som tab på debitorer, da pengene jo ikke er forsøgt inddrevet hos debitor, hvilket jo er et krav, før du overhovedet kan overveje at afskrive som tab på debitorer.

Du kan heller ikke lave en kreditnota, da varen jo ikke er kommet retur.

Så for mig at se, vil det mest korrekte være at bogføre det som en gave (som ikke er fradragsberettiget), når du ikke engang vælger at kontakte kunden for at fortælle, at der er sket en fejl, og at de rent faktisk stadig skylder penge for købet. Personligt ville jeg altid selv betale i den situation, også selvom der er gået mere end 2 måneder, siden jeg fik min "gratis" vare leveret.

Fra Køge
Tilmeldt 22. Jun 07
Indlæg ialt: 52
Fra  3dKids Skrevet kl. 20:49

Jeg står i samme situation.. jeg sendte kunden varene inden jeg overhoved opdagede Ewire var gået konkurs.. men har også valgt ikke at opkræve kunden for manglende betaling.

Men hvordan bogføres det?

Jeg kreditere min salgskonto som jeg plejer og betaler moms som jeg plejer, men skal jeg så debitere kontoen "Salgsomkostninger" i stedet for min "Bank"? 

3dKids.dk - Gipsafstøbninger af baby hånd og fod i utrolig 3D.

Et minde for livet.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)