Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lande uden dobbeltbeskatningsaftaler

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 17. May 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

På baggrund af det arbejde jeg har lavet med mit eget firma er jeg blevet tilbudt to meget spændende lederstillinger af to forskellige firmaer.

Begge jobs er i udlandet men i to forskellige lande.

Job 1: God netto løn (firmaet dækker lokal skat), fri bolig, fri bil med chauffør (en nødvendighed), mest interessante arbejdsopgaver og perspektiver.

Job 2: Bruttoløn som efter lokal skat giver en mindre nettoløn end Job 1, ingen fri bolig og chauffør i en by med høje boligpriser, interessante arbejdsopgaver men ikke så interessante fremtidsperspektiver.

Altså burde det være en no brainer. Job 1 er klart det bedste.

Problemet er blot at jeg er gift og at min kone bliver i DK i vores ejerbolig. Da Job 1 er i et land uden for EU og uden dobbeltbeskatningsaftale, så står jeg til at blive beskattet både i landet og i DK, samt at DK også beskatter mig af fri bolig og chauffør. Det er på trods af at jeg min. arbejder i udlandet det næste halvandet år og kun kommer til at være i DK max. 12 dage om året. Dog har jeg hørt at man ved dobbeltbeskatning kan få ekstra fradrag i DK.

Er der nogle Amino'er, som har erfaringer med problemet vedr. dobbeltbeskatning?

Job 2 er i et land med dobbeltbeskatningsaftale, men det kræver at min kone opgiver sit job i DK (mister sin indtægt) og flytter med, hvilket heller ikke er ideelt.

Det er ikke fordi at jeg har noget imod at betale skat, men problemet med dobbeltbeskatning er at det i sidste ende kan blive så dyrt, at jeg ikke har råd til at tage Job 1.

Jeg ved godt at den bedste at spørge til om dette er en revisor med ekspertise inden for området. En sådan har jeg også et møde med i slutningen af næste uge, men jeg bliver desværre nødt til at give Job 2 svar senest mandag. Derfor håber jeg at der er nogle af jer her på forummet, som kan dele jeres erfaringer.

God weekend 

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 16:44

Nu ved jeg ikke hvilket land din nr. 1 er i men vil du ikke have muligheder for at blive udstationeret fra et dansk firma? I det tilfælde vil du formodentlig ikke skulle betale skat. Din stillingsbetegbelse/virke vil i visse tilfælde også have en rolle når der vurderes om du skal betale skat eller ikke. Virker su som eksempel som konsulent/rådgiver i visse asiatiske lande så er det ofte skattefrit, også i det land hvor du arbejder.

Jeg har selv arbejdet i Bangladesh og været skattefri både i Danmark og Bangladesh uden problemer. Ja okay helt problemfrit er det dog ikke, man bruger nogle flere penge....:-)

vh
Rainer

Tilmeldt 17. May 14
Skrevet kl. 17:06

Tak for svaret Rainerbay

Job 1 er for et europæisk (ikke dansk) firma i Nigeria. Jeg vil være skattepligtig i Nigeria, og firmaet betaler min indkomstskat til den nigerianske stat. Nettolønnen kan jeg få udbetalt på en konto hvor som helst i verden. Problemet er bare, at så vidt jeg har forstået dansk lovgivning, så skal jeg også betale skat i DK, selv om jeg allerede har gjort det i Nigeria.

Desværre er det som fastansat og ikke konsulent, så ihværksætterhatten bliver lagt på hylden det næste års tid :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:29

Finnagan:
Problemet er bare, at så vidt jeg har forstået dansk lovgivning, så skal jeg også betale skat i DK, selv om jeg allerede har gjort det i Nigeria.

Du vil kunne få en lempelse efter interne danske regler i mangel af dobbeltbeskatningsaftale. Prøv at se på ligningslovens §§ 33 og 33A.

Tilmeldt 17. May 14
Skrevet kl. 17:32

Tak for svaret Henrik

Jeg prøver at kigge på det og se om jeg kan finde hoved og hale i det hele.

Fra Malaga
Tilmeldt 25. Apr 14
Indlæg ialt: 127
Fra  Green-comet S.L. Yiamor Skrevet kl. 17:45

Der er også en helt anden mulighed og det er at opgive retten over huset !!!!

det skal forståes på den måde at du jo er skattepligtig i danmark fordi du har råderet over en ejerbolig.  hvis i lejer boligen ud og hustruen istedet lejer en lejlighed, så bortfalder dobbeltbeskatningen. 

så det var måske en mulighed at gøre det på den måde.  Det virkede for os indtil vi besluttede os for at konen skulle opsige sit arbejde og flytte til sydamerika hvor jeg arbejdede og derefter solgte vi huset til dem som lejede det. 

Designer tasker solbriller og accessories 
http://www.yiamor.dk  

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 17:47

Du skal blot have en attest fra arbejds landet, at du betaler skat der og eventuelt også dokumentere det via lønsedler, så tror jeg bestemt ikke, at du skal betale skat i Danmark også; det virker i hvertfald ikke logisk.

Kontakt eventuelt SKAT i Næstved, der sidder udlandsafdelingen og de kan helt sikkert hjælpe dig, de plejer at være ret hurtige. Den Danske Bank har også en ganske fornuftig udenlands afdeling.

vh
Rainer

Tilmeldt 17. May 14
Skrevet kl. 17:47

Hej Yiced

Tak for svaret. Så vidt jeg har forstået reglerne, så kræver den finte at man udlejer sin bolig på en tre årig lejekontrakt.

Men kan godt være at jeg tager fejl.

Tilmeldt 17. May 14
Skrevet kl. 17:49

@rainerbay

Prøver lige skat i Næstved inden at jeg får en snak med revisoren.

Fra Malaga
Tilmeldt 25. Apr 14
Indlæg ialt: 127
Fra  Green-comet S.L. Yiamor Skrevet kl. 17:59

Designer tasker solbriller og accessories 
http://www.yiamor.dk  

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)