Der er nogle generalle overvejelser man skal gøre sig, når man bruger penge på markedsføring.
Man bør som minimum overveje følgende:
- Hvad er målgruppen/segmentet
- Hvor befinder kunderne sig henne
- Hvad er deres interesser
- Hvordan er deres adfærd
- Hvordan kommer man i kontakt med dem
- Hvordan gøre man sig interessant overfor dem
- Hvordan får man dem til at konverterer
- Hvad er budgettet
- Hvordan er pengene givet ud i forhold til ROI (og hvad kan man bruge af alternativer)
Der er mange flere ting, og der kommer endnu flere til løbende.
Generelt handler det om at snævre sig ind - og det ér en udfordring.!
Jeg tvivler stærkt på, at man får effekt af denne typer opslag på tilfældige Facebook sider. Igen skal man huske på hvorfor folk er på Facebook.
Jeg har prøvet at eksperimentere lidt med denne type af 'markedføring' af den simple årsag - at jeg var nysgerrig.
Jeg kunne ikke mærke en effekt på hverken kommentarer/likes, besøgende til min hjemmeside eller konverterende til kunder.
Dog skal jeg lige præcisere at det ikke var Emil's Facebookside. Og det var på en side med ca. 13.000 følgere.
Hvad kan så gøre?
Det kan der var mange bud på, men mit bedste er benhårdt arbejde.
Grundig analyse af de data man får og derefter splitteste alt - konstant.
Kan de penge man giver for 1 enkelt opslag bruge mere effektivt på andre måde? Ja, bestemt og uden tvivl.
Find målgruppen og gør dig interessant. Brug de forskellige ads typer Facebook tilbyder klogt.
Fordelen er følgere som er oprigtigt interesseret i jeres produkter/service, som har en større chance for at konvertere til kunder på et senere tidspunkt. Derudover vil man opleve flere besøgende på landingsiden, som rent faktisk konvertere til kunder.
Der findes altså ingen gylden vej eller hemmelighed. Det kræver hårdt arbejde og penge.
Min point er, at man kan få meget mere og højerer ROI ved f.eks. ved ikke at tage den 'nemme' løsning