Er på det rene med at man som udgangspunkt skal bogføre efter fakturadato (tak amino) og ikke betalingsdato. - Har nu den 7. maj modtaget en faktura på et periodegebyr fra dk-hostmaster. - Fakturadato er den 1. maj - Perioden det handler om er 1. juni 2014 til 1. juni 2015 - Sidste rettidige betalingsdato er 9. juni 2014 Er det korrekt at jeg skal bogføre den med dato 1. maj (altså en uge før jeg modtager faktura) og betalingsdato må jeg så tjekke i banken da den er tilmeldt PBS |
Omkostningen er defineret som Juni måned og bør derfor bogføres juni (men kan også bogføres 1/5 da det ikke har betydning for moms er samme periode). Man bogfører som udgang på fakturadato men det er fordi den oftest er udtryk for at man har fået en leverance eller udført arbejde, men her er der tale om en faktura for en kommende periode.
Jeg forestiller mig rigtigt mange bare bogfører når de får regningen, og er det små abonnementer som telefon som kan gå over flere måneder - og faktisk kan være betaling for jan næste år, så tror jeg ikke skat reagerer særligt på at man bare har bogført, men det korrekt er at bogføre ud fra hvornår arbejdet er udført/leverance sendt.
Jeg tror også rigtigt mange bogfører efter hvornår ting sker i banken, og at mange gir pokker i faktura eller leverance dato. Det er ikke korrekt, men igen tror jeg ikke det er noget skat bliver vældig ophidset over ved mindre beløb - men jeg ved det faktisk ikke.
Som jeg læser den nye vækstpakke fra regeringen, så lægger den op til en revolution for små personlige virksomheder, hvor et regnskabsprogram Nemregnskab (lyder som noget skat stiller med??? - achtung billy og dinero) fører regnskabet ved at forinde til den personlige virksomheds netbank - og hvis det er tilfældet, så må skal jo acceptere, at der kun bogføres på betalingsdato fremover? Jeg ser med spænding frem til hvad det er vækstpakkens tanker om Nemregnskab fra ca 2016 med direkte bogføring efter netbank betyder.
Ja du skal så bogføre som med meget andet sikkert- på konto for udestående (udestående kreditorer - ikke betalte regninger eller hvad den kan hedde) og når betalingen ses i bank - bogføre fra debet udestående med modkonto kredit bank.
Du checker bank eller du har en lille liste med datoer for sidste betalingsdato- helt som fakturaer du modtager og lægger til betaling 30 dage efter modtagelse eller hvad kravet nu er
På samme måde som du vel formentlig selv sender fakturaer som du skal bogføre fordi arbejdet da er leveret - på datoen - men som først betales måske 30 dage efter - bogføres på tilgodehavender (debitorer udestående eller hvad den hedder i dit program) og når du får betalingen i bank, kredit debitorer - modkonto debet bank
vh John H