Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføringsdato (igen igen)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Er på det rene med at man som udgangspunkt skal bogføre efter fakturadato (tak amino) og ikke betalingsdato. 

- Har nu den 7. maj modtaget en faktura på et periodegebyr fra dk-hostmaster.

- Fakturadato er den 1. maj

- Perioden det handler om er 1. juni 2014 til 1. juni 2015

- Sidste rettidige betalingsdato er 9. juni 2014 

Er det korrekt at jeg skal bogføre den med dato 1. maj (altså en uge før jeg modtager faktura) og betalingsdato må jeg så tjekke i banken da den er tilmeldt PBS

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:36

Omkostningen er defineret som Juni måned og bør derfor bogføres juni (men kan også bogføres 1/5 da det ikke har betydning for moms er samme periode). Man bogfører som udgang på fakturadato men det er fordi den oftest er udtryk for at man har fået en leverance eller udført arbejde, men her er der tale om en faktura for en kommende periode.

Jeg forestiller mig rigtigt mange bare bogfører når de får regningen, og er det små abonnementer som telefon som kan gå over flere måneder - og faktisk kan være betaling for jan næste år, så tror jeg ikke skat reagerer særligt på at man bare har bogført, men det korrekt er at bogføre ud fra hvornår arbejdet er udført/leverance sendt.

Jeg tror også rigtigt mange bogfører efter hvornår ting sker i banken, og at mange gir pokker i faktura eller leverance dato. Det er ikke korrekt, men igen tror jeg ikke det er noget skat bliver vældig ophidset over ved mindre beløb - men jeg ved det faktisk ikke.

Som jeg læser den nye vækstpakke fra regeringen, så lægger den op til en revolution for små personlige virksomheder, hvor et regnskabsprogram Nemregnskab (lyder som noget skat stiller med??? - achtung billy og dinero) fører regnskabet ved at forinde til den personlige virksomheds netbank - og hvis det er tilfældet, så må skal jo acceptere, at der kun bogføres på betalingsdato fremover?  Jeg ser med spænding frem til hvad det er vækstpakkens tanker om Nemregnskab fra ca 2016 med direkte bogføring efter netbank betyder.

Ja du skal så bogføre som med meget andet sikkert-  på konto for udestående (udestående kreditorer - ikke betalte regninger eller hvad den kan hedde) og når betalingen ses i bank - bogføre fra debet udestående  med modkonto kredit bank.

Du checker bank eller du har en lille liste med datoer for sidste betalingsdato-  helt som fakturaer du modtager og lægger til betaling 30 dage efter modtagelse eller hvad kravet nu er

På samme måde som du vel formentlig selv sender fakturaer som du skal bogføre fordi arbejdet da er leveret - på datoen - men som først betales måske 30 dage efter - bogføres på tilgodehavender (debitorer udestående eller hvad den hedder i dit program) og når du får betalingen i bank, kredit debitorer - modkonto debet bank

vh John H

Fra Give
Tilmeldt 19. Apr 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:12

Hej Bjørn

Jeg gjorde som dig, fulgte faktureringsdatoen og resultatet blev at bankafstemningen blev rigtig besværlig. Nu bogfører jeg alle bilag efter betalingsdatoen, så er det utroligt nemt at lave bankafstemningen efterfølgende. Min revisor er også glad, da det er meget nemmere for ham at gennemse regnskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:29

Men din revisor bør bestemt ikke være glad hvis du bogfører moms der hører til første kvartal fordi du betaler i andet kvartal? Og da slet ikke hvis du bogfører over et årsskifte - begge dele er bestemt ikke efter loven, men jeg tror som jeg skrev før at en del bruger betalingsdato.

Bankafstemning er utroligt nem hvis man bogfører ikke betalt via kreditorer og debitorer, så stemmer den altid - men fred med det, jeg tror bare ikke din revisor er ægte revisor hvis han godkender at du ex bogfører december fakturaer ind og ud i januar når de betales (og heller ikke rent faktisk bogfører i anden momsperiode end fakturaen tilhører)

Din metode med kun at bogføre betalinger betyder f.eks at du jo kan ha en gæld på 30.000 kr (fakturaer du ikke har betalt fordi de har 30 dages frist) mens du måske selv kræver betaling inden vare sendes. Så mangler du en gæld på 30.000 kr men du kunne også selv ha sendt fakturaer for 100.000 kr som en indtægt og de betales først efter 30 dage - så mangler du en indtægt op 100.000 kr både til moms (betaler 20.000 kr for lidt for perioden) - og skat ved årsskifte. Det er bestemt ikke efter regnskabsloven OK så det kan godt undre lidt, hvis det er en rigtig revisor

Skat/moms vil i alle fald ikke være glade hvis de ser det :)

vh John H

Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 11:01

Cookie - John Hannover:
Nemregnskab (lyder som noget skat stiller med??? - achtung billy og dinero)

Hvis det bliver Nem-Regnskab som i Nem-ID tror jeg nu at Martin kan sove fhv. roligt ...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:57

Bjørn:
Hvis det bliver Nem-Regnskab som i Nem-ID tror jeg nu at Martin kan sove fhv. roligt ...
Yes Big Smile Jep - jeg tror i øvrigt de løber ind i en masse problem netop med periodisering så jeg vil også godt se noget fungerer før jeg tror det

Mon ikke grundtanken er mere kontrol med de helt små personlige virksomheder mere end hjælp til dem, men we will see. Enig I at Martin og Toke og de øvrige nok ikke er akut truede. Skal dog siges, at letløn f.eks. fungerer ret rimeligt iflg. de tilbagemeldinger jeg får, så måske?

vh John H

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)