Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kan jeg skrive på plast?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Fyn
Tilmeldt 11. Oct 07
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg har fået en idé, hvor jeg har brug for at "skrive" på plast. Det vil være forskellig tekst fra gang til gang, hvilket betyder, at jeg ikke kan få teksten lavet med tampontryk.

Produkterne jeg ønsker at skrive på skal benyttes udendørs, hvorfor skriften skal være rimelig hårdfør.

Jeg har set lidt på de firmaer, der sælger sutter med indgraveret navn, men jeg kan ikke finde ud af, hvordan de laver indgraveringen. Først troede jeg at sutterne blev fremstillet med navn på fra producenten, men da man kan bestille sutter med alle bogstavkombinationer kan dette næppe være tilfældet. Er der nogen, der kan hjælpe mig med, hvordan man gør/hvilken maskine der bruges?

Alternativt har jeg tænkt på, om man kan få en printer, der kan printe klistermærker ud, der er hårdføre for vejr og vind - gerne mere professionelt end en dymo tang:)

Teksterne bliver max 10 cm i højden.

På Forhånd tak for hjælpen

Fra Langeskov
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 22:01

Hej mollebjerg

Vi laver gerne mærkerne til dig på selvklæbede folie

med 7 års udendørs holdbarhed.

Send en mail til info@megatryk.dk for et godt tilbud.

Dbh.

MegaTryk

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:35

Hej Mollebjerg,

Der er mange muligheder, men som du selv skriver så er der en del tryk-teknikker som ikke er egnet til små oplag - f.eks. unikke oplag - og tampontryk er rigtigt nok én af dem. Det samme gælder silketryk og tilsvarende hvor der er en omfattende opstart forbundet med produktionen.
Vi bruger kun sådan noget som tampon-tryk ved oplag på over 200 styk (afhængigt af hvad der skal trykkes på og størrelsen af trykket).

Men der er andre teknikker som vi ville bruge til sådan noget som det du spørger på. Nu er det lidt afhængigt af hvad det konkret er som der skal trykkes (navnlig detalje-graden og antallet af farver), men vi benytter typisk sådan noget som direkte print hvor der printes direkte på materialet, solvent print på folie hvor den så efterfølgende klæbes på materialet, dyesublimation hvor farven varmes over på materialet eller selvklæbende folie i solide farver som udskæres i det ønskede motiv/tekst.

Hvis det skal kunne holde i rigtig lang tid (mere end 2-3 år) udendørs, så vil jeg primært anbefale at der bruges direkte print, dyesublimation eller selvklæbende folie i solide farver.

Men hvis du er interesseret i nogle flere detaljer og priseksempler, så skal du være velkommen til at smide mig en email på  jesper snabelA mediamouse.dk . Du må så meget gerne lige skrive hvad det konkret er du skal have trykt på af emne og hvad det er som det skal trykkes derpå. Så skal jeg nok finde en god løsning til dig Smile.

/Jesper

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 01:40

Som Jesper siger... Og lidt tilføjelser:

Printere, der kan lave klistermærker findes i utallige afskygninger, hvoraf de mest kendte er storformatprinterne. Disse ligger i priser fra kr. 80.000,- hvis de også skal kunne skære mærkerne ud. Ellers kan du "nøjes" med ca. kr. 50.000,-

Alternativt findes diciderede 4-farve småprintere, der printer med termotransfer (i nogle tilfælde dye sub) på ruller i 10 og 20 cm bredder. Prislejet er omkring kr. 30.000,- for den mindste, og printprisen er desværre ret høj på disse maskiner.

Lasergravering kan også være en mulighed, men det er meget afhængigt af materialet. Eksempelvis får du sandsynligvis dødeligt åndedrætsbesvær, hvis du graverer i PVC med en laser. Og formen skal da også være nogenlunde plan, før det virker.  Endelig graverer laser ikke med "farve", hvorfor du bagefter skal udfylde graveringen og slibe overskydende farve væk.

Hvis du fortæller lidt mere om, hvad der skal trykkes på, så kan jeg/vi nok være mere behjælpelige medvalg af maskine.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Fyn
Tilmeldt 11. Oct 07
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 18:51

Mange tak for de gode svar - jeg er blevet meget klogere på, hvad der kan lade sig gøre. Dog kunne jeg stadig godt tænke mig at vide, hvordan dem der sælger sutter laver deres gravering....

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:01

Jamen, du har jo selv lige skrevet det: De graverer navnet ned i sutten og efterfølgende lægger farve i fordybningen. Smile

Typisk er det en lille computerstyret CNC-fræser som man bruger til gravering i så lille et emne som en sut.

/Jesper

Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:45
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)