Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortæring ved en-dags-forretningsrejse i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har netop fået startet en enkeltmandsvirksomhed og allerede nu har jeg fået min første forretningsrejse (hvis man kan nå at kalde det det). Det drejer sig om en en-dags-tur, hvor jeg skal flyve. Det betyder jeg tager hjemmefra kl. 04 og er hjemme igen kl. 20. Det ville være ret kedeligt, og rimelig meget mad, hvis jeg skal have til alle disse timer.

Mit spørgsmål er så: Hvis jeg køber mad på turen, kan jeg så køre det over firmaet? Hvis ja, hvordan fungerer det så? Er der ting jeg skal være opmærksom på?

Bonusspørgsmål: Da jeg ikke er så meget inde i disse ting, så har jeg endnu et spørgsmål. Mit firma bliver kørt fra privaten, hvilket betyder jeg normalt spiser hjemme. Må jeg trække det fra, som jeg spiser hjemme? (Altså lad os sige, at spiser 4 rugbrødsmadder, kan det trækkes fra?)

På forhånd tak :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

x

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

enig med søren med eneste tilføjelse at du ikke fast kan trække din frokost fra bare fordi du ikke kommer hjem til frokost uanset du sidder på kontoret eller er hos kunde - der må du som andre ha madpakke eller anden løsning. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren, m.fl.

Tusind tak for svar.

Jeg har kigget lidt på tax.dk og kan umiddelbart kun finde noget om, hvis man er væk mere end 24 timer:
http://www.tax.dk/pjecer/rejsegodtgoerelse.htm

Blot for jeg forstår reglerne helt korrekt, hvad er "at være så langt væk, så man ikke kan nå hjem"? Er det en gråzone man er ude i her, eller er der helt klare regler?

I mit tilfælde kan jeg naturligvis ikke nå hjem, da jeg har først har to timers transport + halv times flyvning, så derfor burde den være helt i orden. Men hvad hvis vi antog, jeg var hos en kunde i Århus og boede i Odense? Altså en times transporttid hver vej. Jeg håber der er nogle klare regler inden for dette område :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

min tolkning er, at man skal være borte i 24 timer for at altid at kunne få fortæring som ejer af enkeltmands. En ansat ville jeg godt give ET måltid hvis vi taler om over 12 timer f.eks så det var kommanderet overarbejde eller møde, men ejer er det mig bekendt noget mere restriktivt for.

Selve det at du har 2,5 time hjem berettiger efter min mening ikke til fradrag for frokost generelt - der er masser af håndværkere der har et par timer til det hus de arbejder på, og der kan de ikke generelt trække daglig frokost fra

vent - der kommer sikkert nogen der ved mere

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

min tolkning er, at man skal være borte i 24 timer for at altid at kunne få fortæring som ejer af enkeltmands. En ansat ville jeg godt give ET måltid hvis vi taler om over 12 timer f.eks så det var kommanderet overarbejde eller møde, men ejer er det mig bekendt noget mere restriktivt for.

Selve det at du har 2,5 time hjem berettiger efter min mening ikke til fradrag for frokost generelt - der er masser af håndværkere der har et par timer til det hus de arbejder på, og der kan de ikke generelt trække daglig frokost fra

Så må svaret være (indtil videre), da jeg kun er væk i 16 timer og er ejer af virksomheden, at jeg IKKE kan trække madudgifter fra i firmaet.


Cookie - John Hannover:

vent - der kommer sikkert nogen der ved mere

Jeg venter ;-) Skal først afsted i morgen, så der er tid endnu.

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 18. Sep 12
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man er udsendt som medarbejder, har man ret til (er usikker på om det er lov, eller ovenskomst) at få betalt frokost med mindre der stilles tilfredsstillende spisestue (f.eks skurvogn) til rådighed. De skatte regler der knytter sig hertil er også relvante for dig.

Se evt. afsnit 3.2 og 3.3.3 i den her rapport Beierholm har lavet.

Det korte af det lange er at du må gerne afholde din kost gennem firmaet.

Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik:

Når man er udsendt som medarbejder, har man ret til (er usikker på om det er lov, eller ovenskomst) at få betalt frokost med mindre der stilles tilfredsstillende spisestue (f.eks skurvogn) til rådighed. De skatte regler der knytter sig hertil er også relvante for dig.

Se evt. afsnit 3.2 og 3.3.3 i den her rapport Beierholm har lavet.

Det korte af det lange er at du må gerne afholde din kost gennem firmaet.

Men vil jeg i dette tilfælde være udsendt som medarbejder? Jeg er stadig ret uklar på mange punkter :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

udsendte medarbejdere har ikke ret til betalt frokost som udgangspunkt og reglen kan slet ikke bruges for ejer af enkeltmandsvirksomhed og han må absolut ikke som udgangspunkt afholde sin kost gennem virksomheden. Helt galt. Hvad med at lige bruge nogle få kroner på at spørge en revisor som det jo måske også til andre spørgsmål kan være godt at ha i baghånden, hvis du er uklar - du må ikke se dig selv som udsendt medarbejder (og der er så også nedsat moms og fradrag for mange typer bespisning. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

udsendte medarbejdere har ikke ret til betalt frokost som udgangspunkt og reglen kan slet ikke bruges for ejer af enkeltmandsvirksomhed og han må absolut ikke som udgangspunkt afholde sin kost gennem virksomheden. Helt galt. Hvad med at lige bruge nogle få kroner på at spørge en revisor som det jo måske også til andre spørgsmål kan være godt at ha i baghånden, hvis du er uklar - du må ikke se dig selv som udsendt medarbejder (og der er så også nedsat moms og fradrag for mange typer bespisning. 

vh John H

Jeg har faktisk haft snakket med en revisor, som går jeg på studie med. Han mente godt, at jeg måtte trække det over firma, men jeg synes stadig det er lidt uklart. Svarene har varieret en del synes jeg.

Det korte af det lange er vel at jeg bare skal tage det på min egen konto og gemme mine kvitteringer i første omgang, og så må jeg få løst problemet senere :-)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)