Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortæring ved en-dags-forretningsrejse i enkeltmandsvirksomhed

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46621
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

god ide. Den store forskel på hvornår du må bespise personale og så dig selv som ejer ligger vel i, at du som ejer jo kan ha stor interesse i at din mad skal være fradragsberettiget men knapt så stor interesse når du skal tilbyde og det er DIG der skal betale for andre. Som en slags pendant kan du sige, at du godt med gi en ansat en julegave til 700 kr (begrænset momsfradrags del bare som jeg husker det) men du ikke gi dig selv eller din hustru der hjælper i week-enden en gave

selv for ansatte er det ikke ret klart - slet ikke momsmæssigt hvornår man får fradrag for ex mad til en kørende montør - udgangspunktet er at det skal være uvarslet beordret overarbejde - men netop med møder og beordret overarbejde er det så nyt at der måske stadigt mangler lidt prøvninger http://www.bdo.dk/nyheder/Pages/Nyt---bespisning-af-forretningsforbindelser.aspx   dog ret klart at ejer af enkeltmandsvirksomhed ikke som udgangspunkt får betalt mad når han tager ud om morgenen og kommer hjem samme dag - vil jeg MENE

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:11

Som udgangspunkt er der ikke fradrag for udgifter til mad hvad enten man er ansat eller selvstændig. Udgangspunktet er at det er en privat omkostning i lighed med eksempelvis børnepasning.

Reglerne omkring skattefri rejsegodtgørelse er ikke relevante her, da rejsen hverken overstiger 24 timer eller er med overnatning. Er der så ikke mulighed for fradrag? Der er få tilfælde hvor SKAT har givet fradrag for meromkostninger i forbindelse med bespisning. De klassiske afgørelser er taxichaufføren som ikke måtte spise i sin hyrevogn og så var der skorstensfejeren. Udgangspunktet har hver gang været en konkret vurdering af den enkeltes situation.

Du kan bede om bindende svar hos SKAT. Det vil koste mere end du kan få i fradrag. Realistisk set vil du formentlig kun kunne få et fradrag for rimelige meromkostninger til frokosten. Måske en frokost (repræsentation) med din forretningsforbindelse er en bedre løsning (??)....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46621
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:41

Henrik Koudahl:
Måske en frokost (repræsentation) med din forretningsforbindelse er en bedre løsning (??)..
jooo og tja - men også der er der vel kun 1/4 skattefradrag og 1/4 momsfradrag hvis det er restaurant med forbindelse - så jeg holder nok fast i forslag om madpakke e.l.Smile

vh John H  

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)