Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et surt opstød - Hvorfor skal det være så besværligt? Jeg havde egentlig forstået, at iværksætteri var vigtigt...

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Lærke:
Carsten.. Ret mig hvis jeg tager fejl. Du har gået på både gymnasie og universitet? Man lærer vel et eller andet, men det ved jeg, ærlig talt, ikke noget om :)

Jeg gik på HTX, og teknisk linje på universitetet. Jeg lærte INTET om regnskab, skat, moms og alt det der ifm. min uddannelse. 

Mvh Carsten

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 22:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Lærke

Det er helt iorden at være uenig og protestere, men det virker ikke rigtigt når du kun peger på problemer og ikke på løsningerne. Vi kan allesammen komme op med eksempler på hvordan andre, staten osv. gør ting "forkert", det svære er at pege på hvordan det skal gøres "rigtigt".

Lærke:
Jeg ser, stadig ikke, nogen gode argumenter, for at beholde det?

Fordi vi har brug for pengene, kunne være et ok argument :-)
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/offentlige-finanser.aspx 

Hvis du kan finde en anden måde at skaffe penge til vores allesammens kasse på, som er ligeså retfærdig og kan bruges som værktøj for politikerne til at regulere forbruget, så er jeg sikker på dit forslag er mere en velkomment.

De bedste hilsner
/Brian 

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 23:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Der er rigtig mange unge uerfarne mennesker der har ladet sig forføre af Liberal Alliances tankegang, hvor samfundet tilsyneladende kunne indrettes med en flad skat, og så nul afgifter osv. osv. - i den tro at alting så ville blive enklere.

Problemet - og sådan har det været i årtusinder - er at når et samfund bliver så stort at man ikke længere kan bytte en høne for brød, så er man nødt til at i fællesskab at beslutte at noget repræsenterer en værdi selvom det faktuelt er forkert. Så er det pludseligt ikke så enkelt mere. Penge er et godt eksempel, for metalværdien af en tyver er kun nogle få ører. Som valuta repræsenterer den derimod købekraft. Denne købekraft kan man så som samfund blive nødt til at regulere på. Nu er det snart den 5. maj og hvis du lige læser lidt om WW2 vil du kende konsekvensen hvis ikke købekraften bliver reguleret Jeg skal spare dig en Google-tur, og fortælle dig at et portoen på et brev i Tyskland under krigen var flere millioner kroner, fordi den tyske regering havde travlt med noget andet og mistede kontrollen med købekraften.

I Danmark har vi besluttet at de bredeste skuldre bidrager mest. Så dem der har råd til en vlila på Strandvejen, en Porsche i garagen og en whiskey i hånden kan godt komme til at betale lige så meget i skat og afgifter på et enkelt år, som dem i Sydhavnen gør på et helt liv. Det kunne synes uretfærdigt - og måske er det - men forudsætningen for at nogen overhovedet har råd til Strandvejsvilla og Porsche uden at andre mennesker samtidigt ligger og dør i rendestenene, er jo at Danmark gennem generationer har opbygget et velfærdssystem.  Medmindre de er født i en rig familie, har også menneskerne i Strandsvejsvillaerne nydt godt af velfærdssystemet indtil de begyndte at tjene penge, og vil også kunne det i morgen selvom Sten Bagger skulle løbe væk med deres millioner. 

Selvfølgelig kan ting gøres enklere og smartere, og det bliver de jo også hele tiden. Men at tro at livet er enkelt, - eller kan blive det - er ikke bare naivt, men decideret dumt. Det er så uanset om man er politiker eller blot meget uerfaren. Der er masser af tilgængelig viden om samfundskundskab som man kan læse helt gratis. Hvis man altså gider. For det er jo nemmere bare at brokke sig :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:07
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Carsten. Min pointe var egentlig bare, at ikke alle er lige kloge og gode til at læse og forstå. Jeg synes stadig alle skal have en chance.. :)

Brian. Løsningen var vel: Afskaf moms..?

Og staten kunne vel SPARE penge på det administrative og tjene flere penge, hvis det rent faktisk fik forbruget til at stige, tiltrak flere turister osv. og fik flere mennesker til at starte eller udvide egen virksomhed? Det er vel alt sammen udprægede positive effekter, det umiddelbart ville have?

Og man kunne evt. indføre bødestraf til virksomheder, der benyttede den forsvundne moms til at hæve priserne på deres varer og derved snyder deres kunder..

Der er da nogle muligheder..?

I mit første indlæg (eller andet, det kan jeg snart ikke huske) skrev jeg også, at det vel måtte være at foretrække, at betale mere i skat, frem for at blive forsøgt "snydt" af staten? Personligt ville jeg klart foretrække, at det var mere overskueligt.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Fra  Vipindi Skrevet kl. 23:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Lærke:
Brian. Løsningen var vel: Afskaf moms..?

Verden er ikke så simpel som den åbenbart ser ud fra din stol, desværre. Mine svar herunder er stærkt forsimplede, jeg ønsker ikke at indgå i en dybere nationaløkonomisk og finanspolitisk debat men blot at pege på at det hele er mere indviklet end du fremstiller det.

Lærke:
Og staten kunne vel SPARE penge på det administrative og tjene flere penge, hvis det rent faktisk fik forbruget til at stige, tiltrak flere turister osv. og fik flere mennesker til at starte eller udvide egen virksomhed?

Det centrale i den sætning er ordet "vel", har du lavet nogle beregninger der sandsynliggør at besparelser på administrationen og et øget forbrug vil give indtægter i samme størrelsesorden som momsen i dag giver? Hvordan vil du sikre dig at det øgede forbrug sker på danskproducerede varer? Momsen er jo netop med til at sikre at staten også får en indtægt når vi forbruger importerede varer.

Lærke:
Og man kunne evt. indføre bødestraf til virksomheder, der benyttede den forsvundne moms til at hæve priserne på deres varer og derved snyder deres kunder..

Der er flere ting i den sætning der bare ikke hænger sammen, især på et iværksætterforum. Mener du, seriøst, at det er snyd at tage den pris for varerne/ydelserne som kunderne vil betale? Hvordan vil du definere hvornår en virksomhed har taget for meget for varen? Har du en ide om bødestørrelsen på de "overtrædelser" for at modsvare de nuværende momsindtægter? Hvad gør du hvis alle overholder loven, hvordan betaler du så statens (vores allesammens) regninger?

Lærke:
I mit første indlæg (eller andet, det kan jeg snart ikke huske) skrev jeg også, at det vel måtte være at foretrække, at betale mere i skat, frem for at blive forsøgt "snydt" af staten? Personligt ville jeg klart foretrække, at det var mere overskueligt.

Moms er ikke snyd, det er noget vi har vedtaget at ville betale :-) Du omtaler "staten" som en modstander, noget du ikke er en del af - det bliver et hårdt liv hvis du fastholder den holdning. Jeg vil da også foretrække at alt i livet var mere overskueligt, men i mine øjne gør dine forslag det hele mere uoverskueligt og usikkert, sådan er vi jo forskellige :-)

/Brian

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Skrevet kl. 23:33

Dukkemager. Det meste af dit indlæg kan jeg ikke rigtigt se relevansen i..

Jeg påstår ikke at livet er lutter lagkage og en dans på roser. Livet er skide indviklet, hele tiden og det vil det altid være.. Det er præcis derfor, at jeg mener, at de ting man rent faktisk KUNNE gøre enklere, burde blive det. For at hjælpe dem, der har det svært nok i forvejen. Det kan jeg ikke se det dumme i? Jeg ser stadig ingen argumenter i dit indlæg FOR at beholde moms..

Jeg synes bestemt det er fair, at de bredeste skuldre bidrager mest. Optimalt set, skal det vel hjælpe mennesker, der har mindre midler, med at få mere overskud... Fra et samfundssynspunkt, for at bruge dit eget udtryk, er idéen vel, at man på den måde ikke ender med at have syge og fattige mennesker, der ikke KAN bidrage og at der bliver skabt mere overskud og vækst generelt, på den måde..

Men det hjælper moms vel ikke rigtigt på. Fattige og syge mennesker betaler også moms...

Folk der har mange penge, bruger flere penge og betaler mere, jo jo, men hvis ingen betalte moms, ville alle kunne købe mere?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Lærke vil ha ret. Først er det for vanskeligt for hende at forstå moms - så får hun at vide at det er som ikke så svært - men 

SÅ kaster Lærke sig ud i en ny kamp - Nu skal moms afskaffes fordi Lærke godt vil ha virksomhed men ikke gider sætte sig ind i moms.

For mig er det totalt sort snak at blande vanskeligheder med at forstå moms sammen med at så ville afskaffe moms - de to ting duer slet ikke i samme debat - men for Lærke gør de. 

Jeg tror Lærke er parat til at kræve at alle i Tyskland skal kunne læse dansk fordi der for besværligt for hende at lære andet end dansk - Good grief ærligt talt, og jeg synes der har været mange der har prøvet at hjælpe her.

vh John H

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Skrevet kl. 23:53

Bare skyd idéen ned Brian. Jeg er ikke ekspert. Det påstår jeg ikke. Men du har vel ligeså lidt beregninger som jeg ?

Hvorfor er folk så bange, for at tænke lidt ud af boksen? Det første der bliver sagt er altid "Det kan simpelthen ikke lade sig gøre!"

Jeg ved godt moms ikke er snyd. Og staten er ikke min modstander. Jeg vil meget gerne betale min del. Også hvis det, på sigt, skulle gå hen og blive en rigtig stor del... Min pointe var, at det er gjort mere besværligt for mig, end jeg synes det burde være.. Du kommenterede ikke muligheden i, at man simpelthen bare kunne betale mere i skat?

John. Min pointe er faktisk lige præcis det modsatte af det du skriver. Jeg synes det er tåbeligt, at hele Tyskland skulle lære at læse dansk, fordi der er nogen, der ikke vil lade dem tale det sprog, de godt kan finde ud af i forvejen... Tyskland kan ikke engang finde ud af, at tale engelsk.. Vi behøver vel ikke, at gøre det sværere for dem, end det allerede er... ?

Lærke HAR sagt, at hun nok skal finde ud af det selv... Jeg kan godt lære det og jeg vil også gerne, fordi jeg er nødt til det, som det er nu.

Det jeg godt vil have, lige nu, er ikke jeres hjælp til min egen situation.. Jeg ville egentlig hellere have hjælp til verdens situation.. (Eller Danmarks for nu at undgå misforståelser) Jeg ved i grunden ikke, hvorfor, jeg kunne komme i tanke om, at man kunne få det, her. Det går, åbenlyst, ikke så godt..

Der er rodet en del rundt, i det hele, efterhånden.. :)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Fra  Vipindi Skrevet kl. 00:04

Hej Lærke

Som skrevet så ønsker jeg ikke at starte en debat nationaløkonomi eller finanspolitik, det er ikke mit indtryk at det føre nogle vejne i denne tråd.

Lærke:
Hvorfor er folk så bange, for at tænke lidt ud af boksen? Det første der bliver sagt er altid "Det kan simpelthen ikke lade sig gøre!"

Du vrøvler, jeg har ikke sagt det ikke kan lade sig gøre, jeg har bare sagt at jeg ikke er intelligent nok til at udtænke en bedre fordeling. Men jeg er sikker på at der bliver taget vel imod dit forslag til ændret fordeling - hvis du har et der er underbygget og ikke bygger på "det er vel bedre" o.lign. argumenter - beklager, men de holder ikke hos mig :-)

Lærke:
Du kommenterede ikke muligheden i, at man simpelthen bare kunne betale mere i skat?

Moms er skat, så det er ikke et spørgsmål om at betale mere i skat - det er et spørgsmål om hvilke andre skatter du vil forhøje for at afskaffe momsen - jeg beklager hvis jeg har overset dit forslag, men jeg kan ikke helt se hvad det er du foreslår. 

Jeg hopper ud af debatten her, Lærke, du bliver nødt til at indse at livet er mere indviklet end "vi kan da bare gøre det nemmere" og måske også indse at det at være iværksætter ikke er en ret - det er en livsstil - og så er det en hverdag fyldt med besværlige ting, ting der virker ulogiske osv.

Held og lykke med dit projekt
/Brian 

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Skrevet kl. 00:22

Det var ikke så meget "Vi kan da BARE gøre det nemmere" det var mere "kan vi ikke FORSØGE at gøre det nemmere?" Hvis vi ikke kan det, hvilket det ikke lader til, på stemningen.. Nej, jeg vil faktisk ikke undskylde mit forsøg.. Jeg vil gerne stå ved det. Selvom det er blevet skudt ned. Skype-Speechless

Tak alligevel, for en en lærerig dags debat, alle sammen. :) Jeg startede dagen, med kaos i min hjerne og sluttede den, med kaos i min hjerne.

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)