Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et surt opstød - Hvorfor skal det være så besværligt? Jeg havde egentlig forstået, at iværksætteri var vigtigt...

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Tim. Jeg HAR læst en masse her på Amino. Og min pointe er, lige netop, at folk, er NØDT til, at søge hjælp, i så høj grad. Det synes jeg, er et problem.

Det er klart, at din datter ikke klager, når hun har en, der kan hjælpe hende, så tæt på, i form af en sød far, der åbenbart har erfaring indenfor emnet i forvejen, og hun har kunne få hjælp den vej, men det er ikke alle der har det.. Min søde far, befinder sig desværre udenfor Danmark, det meste af tiden..

Tror du ikke, at mange af de unge iværksættere, der faktisk har klaret sig godt, kunne have haft det nemmere og klaret sig bedre, hvis det hele var en smule mere simpelt ? :)

Fra Rødovre
Tilmeldt 28. Mar 07
Indlæg ialt: 159
Fra  VikarDanmark Skrevet kl. 20:14

Hej Lærke,

Du er jo sådan set allerede på vej, for et par dage siden meldte du dig ind i et forum, (Amino), fyldt med masser af hjælpsomme mennesker, hvor langt de fleste har haft samme problemstilling som du nu sidder med - og det er fedt ! Det betyder jo at du, i hvertfald i nogen grad, søger svar på dine spørgsmål samt sparring og inspiration.

Som det så fint blev skrevet i starten, så træk vejret og tag tingene lidt af gangen, du kan ikke gå i krig med at finde svar og løsninger på alle dine 6000 spørgsmål med det samme alligevel.

God ide at lave en prioritets liste, hvad er kritisk nu og her, hvad kan du løse og forbedre løbende osv.

Sidst men ikke mindst, velkommen til en dansk iværksætters hverdags udfordringer - de bliver ved med at være der, spørgsmålene ændrer bare karakter, så står man overfor valget om man skal ansætte, flytte produktion, fyre osv osv - der er altid noget, men man finder en roligere tilgang til problemløsningen hen ad vejen  :-)

/Jacob

Fra Rødovre
Tilmeldt 28. Mar 07
Indlæg ialt: 159
Fra  VikarDanmark Skrevet kl. 20:16

Lærke:
Tror du ikke, at mange af de unge iværksættere, der faktisk har klaret sig godt, kunne have haft det nemmere og klaret sig bedre, hvis det hele var en smule mere simpelt ? :)

Når først du får hul på bylden og begynder at lære sproget (indgående og udgående moms osv), så er det i virkeligheden slet ikke så kompliceret enda. 

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Skrevet kl. 20:37

Mange tak, Jacob. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg nok skal finde ud af det på et tidspunkt. Smile

Det er egentlig mere ment som en protest.

Selvom det måske ER til at finde ud af, (Efter 6000 spørgsmål?) synes jeg virkelig godt, det kunne gøres nemmere, men alle lader til bare, at acceptere, at det er, som det er også selvom de egentlig godt kan se problemet..?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47185
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:47

Jeg mener stadigt man er nødt til at se - vanskeligt - i forhold til hvad. Selv basal moms og skat må holdes op mod samme i andre lande synes jeg og nej det er så ikke besværligt - start af virksomhed mod andre lande - nej det er ikke besværligt

Der er små regler som repræsentation som er besværlige men overordnet set er det ikke besværligt. Det synes du, det ville du også synes det var at blive hjernekirug - eller elektriker - eller så meget andet

Det er ikke helt let at lave komplicerede strukturer uden de der skal bruge dem skal lære lidt. Overordnet set er det i forhold til de problematiker det skal løse - ikke så besværligt opbygget faktisk - og det er ikke løst så hulens meget smukkere de fleste andre steder

Besværligt må ses i forhold til hvad - og da du jo ikke har en kinamands chance for at fatte hvorfor det er besværligt (told ex internationalt bestemt i høj grad) moms - også ganske internationalt med regler for EU og for uden for EU som jo ikke er noget DK kan ændre

Ellers er det drøn let - alt du køber med moms har du betalt købsmoms for og den kan du få tilbage. Alt du sælger lægger du moms på og den skal du aflevere hvis den er højere end købsmomsen

Momsen indgår slet ikke i de tal som din skat kommer - det gør kun indtægterne inden moms og udgifterne inden moms

Man kan kalde alt besværligt - men det forudsætter efter min mening, at man ved hvad det er for problemer sådanne systemer skal løse - alt fra det internationale i told og moms til det fordelingspolitiske og det tillader jeg mig at tro du ikke gør

vh John H

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 20:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lærke:
Og min pointe er, lige netop, at folk, er NØDT til, at søge hjælp, i så høj grad. Det synes jeg, er et problem.

Det er jeg simpelthen uenig med dig i. Da jeg startede jeg min første virksomhed, var jeg total blank på alt hvad der hed regnskab og moms. Men efter en tur hos SKAT, hvor jeg fik en stak hæfter der beskrev det, og have brugt 1-2 timer på at studere dem, kunne jeg klare alt selv. Jeg var kodenørd, og havde intet begreb om de ting, og havde ingen til at hjælpe mig. Og alligevel lærte jeg det på et par timer.

SKAT holder iøvrigt kurser for iværksættere om moms, skat, regnskab etc. Tag dog på et af dem, og forlad ikke stedet før du har styr på det.

Mvh Carsten

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Skrevet kl. 21:00

Jeg tror vi er enige i hvordan det hænger sammen John. :)

Jeg vil næsten vove at påstå, at jeg godt kunne blive hjernekirurg.. Elektrikker kunne jeg hverfalt godt. (Hvis jeg da passede ind i det danske skole system) Det er håndværk.. Logiske ting, der meget groft set, "bare" kræver, at man ved hvordan man gør og har øvet sig i det... 

Moms synes jeg er ret ulogisk...

At der er regler for det indenfor EU, gør det jo ikke til et mindre problem..

Her er et par, artikler, med et godt argument mere, de er gamle ja, men derfor, kan man jo godt have, en god pointe ;)
http://www.180grader.dk/Politik/afskaf-momsen-nu

http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/ECE4566849/afskaf-momsen-nu/

"I en tid, da Claus Hjort Frederiksen (V) opfordrer danskerne til at svinge dankortet for at sætte gang i forbruget, er det mærkeligt, at regeringen holder fast på en afgift, der direkte er en afgift på netop forbruget. Momsen blev indført i 1967 for at lægge en dæmper på forbruget."

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Skrevet kl. 21:09

Carsten.. Ret mig hvis jeg tager fejl. Du har gået på både gymnasie og universitet? Man lærer vel et eller andet, men det ved jeg, ærlig talt, ikke noget om :)

Det er ikke alle mennesker, der er lige "kloge" .. Skal alle ikke have en chance, for at klare sig selv, hvis de gerne vil forsøge det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47185
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:09

det er jo en helt anden diskussion - rent politisk om man vil ha mindre moms eller enkelte ting uden (jeg kender ikke sammenlignelige lande som ikke har moms og moms på nogen ting og ikke på andre eller forskellige % satser gør det for pokker kun sværere) men det er jo så en helt anden snak, som også kunne hedde afskaf topskat og andet og har ikke at gøre med logisk eller ikke

Moms er så tude enkelt i sin grundform som noget kan blive - kun drilsk på enkelte punkter som eksisterer for at ikke folk skulle misbruge virksomhed til gaver eller mad osv - Kunne sikkert forenkles - men er tude enkelt

vh John H

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Skrevet kl. 21:24

Det var for, at give flere grunde, til at afskaffe det..

Hvis det ikke fandtes, ville det jo også være umuligt, at snyde med det?

Jeg ser, stadig ikke, nogen gode argumenter, for at beholde det?

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)