http://videnskab.dk/kultur-samfund/outsourcing-til-kina-betaler-sig-ikke Rigtig interessant artikel som JP også har bragt. Det bekræfter hvad jeg har haft mistanke om i noget tid efterhånden. Nu har jeg haft det lidt inde på livet for ganske nyligt, da det sted jeg arbejdede for lavede en stor mængde tegninger for en meget stor Dansk virksomhed (som jeg ikke må navngive). Der var tale om vindmøller i milliardstørrelsen. Produktionen skulle foregå i Polen, og det kan jo være godt nok. Problemet var bare at der var en fejlprocent på 20% af alle dele som enten skulle laves om eller laves helt forfra. Det betyder indkøb af nyt jern i mindre bulk hvilket er meget dyrere end når man køber rigtig stort ind til 2000 hav vindmøller. Samtidig startede det rigtig skidt, så den Polske underleverandør (og det er mere eller mindre standard) lover altid guld og grønne skove omkring leveringstiden. Når det så er at man skal have en ordrebekræftelse så kan tiderne lige pludselig ikke holdes og de takker nej til ordren. Men på det tidspunkt er alle hjul jo sat i sving, der bliver konstrueret og tegnet på livet løs, og man har også givet kunden en leveringsdato men nu står den og hænger på underleverandøren der alligevel ikke kan klare det. Og det er så her den Polske underleverandør fortæller at de godt kan alligevel men så koster det et tillæg på prisen. Vi sad for sjov skyld og regnede lidt på det ude i virksomheden. Det kunne faktisk gå lige op at få det lavet i Danmark når det kom til stykket. Faktisk ville der kunne spares en del tid og ikke mindst bøvl, og om ikke en kontant besparelse så i hvert fald en mere strømlinet produktion, af højere kvalitet. Det er ikke helt samme historie med Kina, men der er man nødt til at oprette en afdeling fordi kinesere ikke kan finde ud af noget som helst medmindre man står og fortæller dem hvordan man skal gøre. Et eksempel andetstedsfra var at nogle dele skulle males i kina. Der blev leveret maleruller, pensler og maling og så blev folket bedt om at male. Hvorefter de står og hælder maling på emnerne og tørrer det rundt med fingre og klude... Pensler og ruller lå pænt i et hjørne for sig selv... Det kan altså være op ad bakke.. |
Det lyder som den polske underleverandør bevidst siger de ikke kan, for når man så er presset, kan de regulere prisen.
Så det ender ud med, som du siger.. Man bør holde det på dansk jord, ingen bøvl og kvalitet hele vejen.