Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flere unge iværksættere. Hvorfor?

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:

Lundsby jeg tror ikke du helt har sat dig ind i tallene. Det er korrekt at der er 20% flere yngre iværksættere, men samlet set er vi ikke engang på 50% af iværksættere i 2014 som vi var i eksempelvis 2005.


Derfor mener jeg det er alt for hurtigt at kaste håndtegn og løbe rundt i cirkler om sig selv med stiv dolk og råbe "frelsen er nær".

Der er ingen grund til at blive deprimeret over at vores iværksætteri, ikke er på samme niveau som dengang vores økonomi buldrede frem og hvor folk tjent langt mere ved at eje deres huse, end at gå på arbejde.

Uldal:
Sagen er den at iværksætteriet i Danmark p.t sutter røv BIG TIME. Alle de store investorer er væk, og man kan læse artikel på artikel om hvordan det går godt for de danske virksomheder, men at de til gengæld sidder tungt på låget til skattekisten.

Hvor har du det fra, hvilket store investorer er forsvundet? som jeg ser det er der rigeligt af investorer, og nu hvor vi er kommet af med iværksætter skatten er mulighederne da bedre end de har været længe.

Uldal:
Alt det her kan vi selvfølgelig takke vores kære pengeinstitutter for, for de har om nogen tidligere været med til at hjælpe iværksætteriet,

Jeg tror man grundlæggende har misforstået bankvæsen, hvis man tror at det er deres opgave at investerer i iværksættere, det er det ikke. De låner penge ud imod tilstrækkelig sikkerhed, og er som sådan meget lidt risiko villige og sådan skal det også være.

Uldal:
Det lader så de nuværende tal tilbage. Ja der er flere iværksættere der er unge, ja de ved mere om teknologi, nej de er ikke mere seriøse og nej langt størstedelen af dem driver ikke deres virksomheder til noget som helst.

Det er klart mit indtryk fra dit forskellige arrangementer jeg har deltaget i, med unge iværksætterer start up lab, scale it i silicon valley, artic startup etc. hvor jeg har mødt mange af dem. Hvor har du dit indtryk fra?

Uldal:
De seriøse iværksættere der har en pissehamrendegod forretningsplan, et koncept, erfaring fra tidligere, eventuelt penge til at stifte selskab for selv, de første kunder på bedding og måske en håndfuld hensigtserklæringer med ned i banken får et nej, og må gå hjem med hængeører, og dét skader iværksætteriet meget mere end det at der er flere unge der starter op gør.

Seriøse vækst iværksættere har ikke meget at gøre i en bank, de går til investorer med risikovillig kapital. Men de sidder ikke med hængeører og skriver forretningsplaner, de går i gang med at skabe vækst, og når de har vist at de kan launche og skaffe kunder, så kommer investorerne.

Uldal:

Man kan stille sig selv spørgsmålet om det er fordi de unge ganske enkelt er uintelligente og alligevel vælger at starte noget op uden videre kapital, og de ældre iværksættere er de intelligente og venter til der er mulighed for at få finansiering ???


Lidt groft sat op, men jeg mener spørgsmålet er værd at stille.

Det skægge er at hvad de unge som du mener er uintelligente, faktisk har forstået at det kan lade sig gøre og at professionelle investorer faktisk forventer, at iværksætterne selv launcher første version og få de første tegn på traction, uden de bruger nævneværdig kapital.

Jeg har tidligere læst at du har haft et vagt firma, hvilket jeg syntes lidt skinner igennem på nogle af dine antagelser om iværksætteri. Jeg vil lige præcisere at det jeg snakker om her er vækst iværksætteri, typisk baseret på it. Her er reglerne lidt anderledes, og det er her jeg tydeligt ser de unge gøre det super godt og også her, at jeg selv har kunne mærke at det sådanset er blevet markant bedre alene de seneste år.

Jeg håber ikke du ser ovenstående som snobbet eller bedre vidende, men det forklarer hvorfor vi ser så forskelligt på verden, netop fordi vi ser forskellige sider af verden.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Super spændende debat!

Nu vil jeg ikke hænge mig i tal, men enhver stigning i antal af iværksættere er da positivt. Man kan sige meget om unge iværksættere. Ja, der er da sikkert en del som laver en lille dropshipping webshop, eller en minecraft server eller noget i den stil, som aldrig bliver til virksomheder med 100 ansatte. Og hvad så?

Jeg arbejder p.t. på min 4. virksomhed, og jeg har været igennem et par fejlslåede og mindre succesfulde forsøg. Men jeg fortsatte, og lærte noget af hver opstart. Det tror jeg også at mange af de helt unge vil gøre. Måske bliver deres første virksomhed ikke en kæmpe succes, men hvem ved, måske bliver deres næste. Det er ligesom med et alm. arbejde. Jeg tror ikke at nogen af os var eksperter da vi gik ud af skolen og fik vores første job. Der var nogle ting der skulle læres, og så rykkede vi videre til næste job, hvor vi større opgaver, højere løn etc.

Jeg har været iværksætter on/off siden 1998, og jeg synes helt klart at det er lettere nu, end nogensinde før. Ihvertfald når det drejer sig om tech startups. Der er så mange ressourcer man kan trække på, verdenen er blevet mindre, markederne vokser kunderne har generelt flere penge.

Jeg er ihvertfald super optimist, ikke mindst på vegne af de helt unge med iværksættertrang. 

Mvh Carsten

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Christoffer Nielsen:
Endnu en formodning. Personligt kunne jeg da aldrig forestille mig at stifte virksomhed ud af desperation. Tværtimod, kræver det som regel et fantastisk stort overskud, og er netop et utroligt usikkert valg - stik modsat hvad der er ens behov i en desperat situation.
Hvad kan dog få en til at synes det er mere sikkert at stifte virksomhed, end at gå på kontanthjælp?

Hej Rasmus. Så virkede mit indlæg Smile

Jeg er nemlig helt enig med dig. Det er en påstand, og ikke andet. Jeg har ikke belæg for de påstande jeg kommer med. Det er netop formodninger, nøjagtigt som det er en formodning når folk vælger at se disse tal som positive, og kaster håndtegn til hinanden fordi den store andel unge iværksættere anses som noget positivt. Det er det jo rent faktisk nødvendigvis ikke.

Jeg ved godt jeg maler fanden på væggen, og det var præcist det jeg ønskede med dette indlæg. Tingene kan nemlig ses fra to sider, og så en masse midt imellem.

Jeg er ikke ude på at såre nogen, eller bedrøve nogen med de kommentarer jeg kommer med, og det er bestemt ikke min hensigt. Det jeg prøver på er at sige, hey, skal vi nu ikke bare tage de tal for det de er. De er en stor fed blanding af alle momsregistreringer der er foretaget af folk under 30 i 2012. Herunder ligger en stor del (var det minecraft spillere?), den sædvanlige kødrand af unge der tror de per automatik er millionærer fordi de har et momsnummer og kan lease en Audi med store alufælge, en (desværre) voksende gruppe af kriminelle og rockere der helt sikkert får unge prospects til at danne skuffeselskaber og andre spændende konstellationer for at skjule deres sorte penge osv, og så er der selvfølgelig de før nævne desperatister, der i armod og måske panikangst vælger at prøve at drive noget selv men ikke kan finde finansiering og investorer til det.

Til sidst ligger der dog en procentdel som rent faktisk tager det seriøst og gør et godt forsøg. De laver apps, og onlinehandel især, men også rigtig meget andet, og til dem tager jeg hatten af og bukker mig i støvet. Det er fandme godt gået.

Men jeg mener stadig at vi iværksættere er nødt til at forholde os realistisk til den slags tal. Det svarer lidt til at sige at en omsætning på 100 mio kroner pr automatik er en god ting. Det er jo relativt i forhold til hvor store udgifter der er, for er der 100 mio i omsætning, men der er brugt 200mio på drift så er det jo ikke en god ting.

Som jeg startede med at skrive i mine første indlæg til denne tråd, så mangler der alt for mange faktorer før man kan sige at det er godt eller skidt.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten -> jeg er bestemt heller ikke 100% sortseer. Jeg siger bare at i forhold til tal er man virkelig nødt til at forholde sig analytisk og ikke mindst realistisk. At belyse hvorfor der pludselig er en fordobling i unge iværksættere kræver et større analysearbejde hvor man bliver nødt til at kigge på hvad der egentlig bliver til noget, og hvad der bare skaber gæld.

Men jeg er enig med dig i at enhver der skriver sig et CVR nummer med de bedste hensigter er et positivt tiltag, uanset alder iøvrigt :)

Lundsby -> det står mig meget tydelig at du for det første drejer mine ord til at passe ind i din egen retorik, og dernæst ikke ønsker at forholde dig faktuelt til det jeg skriver. Du følger åbenlyst heller ikke med i diverse nyheder omkring erhvervslivet og den måde man vælger at undgå at investere firmaernes overskud, for istedet at skabe en større egenkapital i virksomhederne. Det har været et faktum de sidste 3 år, og desværre bremser det både udvikling i investeringer i iværksættere og underleverandører, det skaber heller ikke arbejdspladser.

Det er også muligt at du virkelig bare ER så selektiv som du fremstiller dig selv. Men det er også i orden, ingen sure miner herfra, der skal være plads til os alle, trods vores forskellige meninger og holdninger.

Du anser det som en absolut positiv ting, der er fint, og det kan jeg skam også respektere. Jeg forholder mig lidt mere kritisk, og vil se nogle flere tal også gerne over tid før jeg lige smider hænderne i vejret. Sådan er vi så forskellige.

Omkring det med bankerne, så skal det selvfølgelig ikke handle om dem. Men investorer bruger man til en ting, banker til noget andet. Banker skal være villige til at stille op med en fornuftig driftskredit f.eks men det er praktisk taget umuligt i dag, hvilket igen bare gør at det danske erhvervsliv fokuserer mere på at styrke egenkapitalen, end på at investere og dermed skabe vækst og muligheder for mindre iværksættere som eksempelvis underleverandører.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 81
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt i elektronik hos evermart.dk

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)