Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvilket Programmeringssprog bruges til apps

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er en ung fyr på 14 år, og vil igang med programering. Men aner intet om de forskellige sprog der findes, men vil gerne finde ud af hvad de forskellige kan og hvordan de skal bruges.

Det jeg gerne vil lære er at kunne lave apps og hjemmesider

hvilket sprog kan det eller skal jeg lære flere ?

Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Emil 

Jeg kan kun opmuntre dig til at gå i gang. Det tager lidt tid i starten men når du så småt begynder at forstå koncepterne, bliver det for alvor sjovt. I forhold til om man skal lære det ene eller det andet sprog først, så tror jeg der er lige så mange holdninger som der er programmører. Personligt vil jeg mene man skal starte i de lettere sprog, som HTML og CSS så gå videre med det lidt mere avancerede, eksempelvis JavaScriptPHP, Java (Android), C#, Object-C (Iphone) når man synes man mangler udfordring. 

Jeg kan anbefale en side som http://www.codecademy.com/ til at hjælpe dig i gang. Her følger man nogle opgaver og koder direkte i browseren, og kan altså se resultat med det samme. 

Som en afsluttende bemærkning vil jeg tilføje, at du ikke skal se dig blind på kun et sprog, det er fornuftigt at starte med et og når du bliver god nok vil du også opleve at det ikke er så meget anderledes at programmere i et andet sprog. Mange af koncepterne er de samme men blot skrevet med en anden syntaks.  

Jeg håber det var svar nok. God fornøjelse. 

Rasmus 

Tilmeldt 16. Jan 13
Indlæg ialt: 78
Fra  Brøndholt CMS & design Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Html er IKKE et programmeringssprog men et markerup language som navnet siger. CSS er heller ikke et programmeringssprog men bruges til at definere styles. Begge dele er uundgåelige hvis du vil lære at udvikle webløsninger og apps, og et godt grundlag for at forstå programmering, så det er et fint sted at starte. Når du har styr på det kan du gå i gang med noget der mere ligner programmering. Her er PHP og javascript let tilgængeligt og en god start hvis du selv vil forsøge dig med at  udvikle funktioner til dine løsninger.... held og lykke med det Emil :)

Vh

Mads

Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Emil

Jeg kom til at tænke på en anden mulighed, som du muligvis vil synes er sjov og som også vil lære dig rigtigt meget. 

Processing er et programmeringsmiljø som tilbyder en editor og gør det muligt med simple teknikker at lave nogle rigtig fede visuelle ting og små spil. Alt sammen uden at du skal installere alt muligt. Du skal blot hente Processing fra http://processing.org/ og muligvis nogle ekstra biblioteker på sigt. Der er et hav af eksempler som du kan se her http://processing.org/examples/ og et kæmpe community omkring det som kan hjælpe dig godt på vej.

Sproget bygger på java men er meget nemt at forstå. Det hele er open source, så det er gratis. 

Processing ligger på grænsen til "leg" men når man kommer igang med det er det faktisk ikke mange begrænsninger. Kombinere man det med Arduino, se her http://www.arduino.cc/, så kan man lave små robotter og maskiner med alle mulige sensorer eller sætte det hele til en Kinect eller lignende. 

Det var blot lige en indskydelse. 

Igen god fornøjelse. 

Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

brøndholt:
Html er IKKE et programmeringssprog men et markerup language som navnet siger. CSS er heller ikke et programmeringssprog men bruges til at definere styles.

Bevares, du har selvfølgelig ret og jeg tror nu heller ikke jeg kaldte det et programmeringssprog men blot et sprog og det er det vel. Men det er i og for sig, denne tråd, ligegyldig. Emil spurgte til hvor han skulle starte og når man nævner hjemmesider er det ikke til at komme uden om, som du også skriver, programmeringssprog eller ej.

EDIT 

Bare en tanke - med sass og less, kan man vel begynde at snakke om et skift indenfor css-verdenen til noget der kunne minde om reel programmering. 


God lørdag

Rasmus 

Fra Aarhus
Tilmeldt 11. Jan 13
Indlæg ialt: 29
Fra  Scandinavian-Oriental Commerce Group Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Emil

For at kunne lave hjemmesider, så er det vigtigt at kunne: HTML, CSS og JavaScript. HTML og CSS er ikke programmeringssprog, men bruges derimod af browseren til at forstå hvad dit indhold betyder, og for CSS, hvordan det skal se ud. JavaScript er derimod et programmeringssprog (nogen vil sikkert være uenige, men de tager fejl).

Til at kunne lave Apps, der skal du tænke over at der findes flere forskellige "platforme", som man kalder det. Det svarer egentlig til hvilken type af de store mobilproducenter du snakker om. Af de store er der: iPhone, Android eller Windows Phone.

Til iPhone skal du kunne code Objective-C, som er en art af C-programmering. C-programmering er det mest udbredte programmeringssprog, så det er bestemt en god idé at prøve. Android bruger Java, og er også særdeles udbredt. Til sidst er der Windows Phone, og her kan du kode i flere forskellige sprog - det mest brugte sprog er C#.

Hvis du allerede har en idé om hvad du gerne vil lave, så fortæl os om den, og så vil vi gerne komme med idéer om hvad du skal lære for at komme godt igang!

Hilsen Steffen

Tilmeldt 16. Jan 13
Indlæg ialt: 78
Fra  Brøndholt CMS & design Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

RasmusET:

EDIT 

Bare en tanke - med sass og less, kan man vel begynde at snakke om et skift indenfor css-verdenen til noget der kunne minde om reel programmering. 

Du har ret, SASS og scss er en css preprocessor på samme måde som PHP er en html preprocessor. Et super værktøj når man vil have responsivt design.

Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

brøndholt:
Et super værktøj

Jeg har endnu ikke haft fornøjelsen af at prøve det men har et hyggeprojekt i støbeskeen hvor det skal prøves. Det ser lovende ud.

Tilmeldt 5. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffan

Ved godt hvad platforme er, da jeg allerede har en app ude på google play. 

Vil dog gerne forklarer lidt hvad det går ud på:

Konceptet skal bygges op omkring facebooks udvikler systemer. Det skal være en hjemmeside med tilknyttet app. Hele konceptet skal være lidt ligesom trustpilot.dk. Bare med tøj i stedet for. Vil helst ikke sige mere da resten skal forholdes hemmelig indtil den engang lanceres.

Er derfor nød til at lære at programere (staves).

Tilmeldt 5. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)