Hej Amino. Jeg skal sælge et produkt, for en anden virksomhed, og jeg er provisionslønnet pr. Salg af virksomheden. Jeg har ingen virksomhed, lønnen betales som min personlige indkomst. Jeg skal sælge produktet på min egen web-shop, som udelukkende er oprettet og markedsført i forbindelse med salget af produktet. Jeg skal betale for markedsføringsomkostninger, domæneomkostninger og proffesionelt design og kodning af hjemmesiden. Hvordan skal udgifterne fraktureres, hvis jeg ingen virksomhed har? Tusind tak for deres tid! Med venlig hilsen, Andreas |
Først og fremmest SKAL du CVR med moms hvis du kan forvente at omsætte for 50.000 kr på 12 mdr i træk - ikke tjene men omsætte og du skal registrere på forventing eller kan du få moms på alt inden du registrerede - se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html
Hvis du registrer dig så fakturerer du med moms til dem der betaler dig.
Hvis du ikke skal op på 50.000 kr under nogen omstændigheder på 12 mdr i træk, så skal den der betaler dig, indberette alt du får i provision på dit CPR som bidragspligtig b indkomst og du skal så når du sælger, sikre du aldrig sælger for over 50 t på 12 mdr og du skal føre fuldt regnskab, og trække omkostninger som du nævner fra indtægter og opgive dit overskud til skat
Du skal ikke regne med at kunne vise underskud og få fradrag i anden personlig indkomst ud fra det du beskriver men ellers, bare føre helt normalt fuldt regnskab og opgive i forskud og årsopgørelse (udvidet selvangivelse)
For mig lyder det logisk at få virksomhed med moms registrering i dit fald, og ikke være på provision men købe det du skal bruge af dem, men alt er muligt
vh John H