Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsloven oversat til alm. dansk ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg skal til at starte virksomhed igen, det glæder jeg mig rigtig meget til.

Tidligere har jeg drevet enkeltmandsvirksomhed, og det har jeg ikke så meget lyst til at gøre igen.

Så jeg overvejer kraftigt at starte et ivs eller et aps hvis jeg kan stille kapitalen. 

I forhold til at drive de to selskabsformer er der så anpartselskabsloven som jeg har prøvet dog uden videre succes at sætte mig ind i. Det kunne umuligt være skrevet mere kryptisk.

ER der nogen herinde der kan forklare mig de væsentlige ting på god gammeldags dansk. Hvad forpligtelser har jeg i forhold til selskabet, hvad er mit ansvar. 

Jeg er med på jeg ikke må skade selskabet (selskabstømning) men ud over det hvad skal jeg så være opmærksom på?

Mvh

Uldal

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:42

hold da op - den kunne fylde mange sider Den store forskel er at i personlig virksomhed har man fradrag for underskud i anden personlig indkomst, hvor man i selskab skal fremskrive underskud. Derudover, at man ikke hæfter personligt i et selskab men man skal forvente at bank og måske andre alligevel kræver personlig hæftelse for at give konto eller levere

Derudover at selskaber har krav om arbejdsskadeforsiring til ejer til ca 1200 kr pr + officielt regnskab og en årsrapport som kan kræve udgifter til revisorhjælp

lås f.eks om IVS som du skriver om http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html  OG overvejelser netop om personlig virksomhed eller selskab i : http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:44

hold da op - den kunne fylde mange sider Den store forskel er at i personlig virksomhed har man fradrag for underskud i anden personlig indkomst, hvor man i selskab skal fremskrive underskud. Derudover, at man ikke hæfter personligt i et selskab men man skal forvente at bank og måske andre alligevel kræver personlig hæftelse for at give konto eller levere

Derudover at selskaber har krav om arbejdsskadeforsiring til ejer til ca 1200 kr pr + officielt regnskab og en årsrapport som kan kræve udgifter til revisorhjælp

lås f.eks om IVS som du skriver om http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html 

vh John H

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:22

Hej (igen) John.

Du har 100% styr på det, har sat og læst dine blogspots igennem.

Jeg kender godt fordele og ulemper, hæfte og ikke hæfte og alt det. Det har jeg helt styr på. Det jeg er interesseret i er nogle helt konkrete ting.

- Ud over at lege selskabstømmer, hvor kan det så gå galt så jeg kommer til at hæfte personligt. Handler det om at gøre dårlige forretninger, og en debat om man burde have drejet nøglen for 3 måneder siden `??

- Hvordan er reglerne med regnskab, jeg mener at have set et sted at man ikke skal offentliggøre regnskab eller bruge statsaut revisor når et aps omsætter for under xxxxxx antal kroner ?

-Kan det bedst svare sig at gør-det-selv i forhold til registrering, eller vil du anbefale man køber en pakke hos en af de virksomheder der gør i den slags hvor det hele er sat op for en?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42

Uldal:

1

Ud over at lege selskabstømmer, hvor kan det så gå galt så jeg kommer til at hæfte personligt. Handler det om at gøre dårlige forretninger, og en debat om man burde have drejet nøglen for 3 måneder siden `??

2

- Hvordan er reglerne med regnskab, jeg mener at have set et sted at man ikke skal offentliggøre regnskab eller bruge statsaut revisor når et aps omsætter for under xxxxxx antal kroner ?

3

-Kan det bedst svare sig at gør-det-selv i forhold til registrering, eller vil du anbefale man køber en pakke hos en af de virksomheder der gør i den slags hvor det hele er sat op for en?

1 - Det er ikke forbudt at lave dårlige forretninger men et selskab der ved de gør det og alligevel forsætter med at købe og optage gæld, som de burde kunne indse de ikke kan betale, vil kunne komme ud for "hæftelsesgennembrud" og ejer/dir blive ansvarlig - så ja der er jo lidt med - "burde ha drejet nøglen om for 3 mdr siden" i alle - burde ikke ha forsat med gældssætning efter det var klart den ikke gik. En balance, men der skal nu en del til for at nogen kan vinde en hæftelsesgennembrudssag. Omvendt - hvis vi taler IVS med meget lille startkapital, så vil det langt hurtigere kunne komme til det punkt hvor kreditorer kan hævde uansvarlig drift - om man skal jo også løbende afholde generalforsamling og tage stilling til spørgsmålet, hvis kapitalen kommer under halv (ikke kun ved årsregnskab) Du har måske læst om hæftelsesrisiko - men andre måske kan se det - IVS HÆFTELSESRISIKO LINK 

2 - Jo regnskabet skal indsendes sammen med årsrapport/ledelsesrapport og alt og er offentligt. Man kan undlade at vise omsætning under visse grænser (ret høje husker ikke i hovedet) men ikke undvære resultat og ikke status med kapital og ledelsesberetning osv, det SKAL være med i det offentlige. Man vælger at køre uden revisor allerede ved stiftelse og kan så lade en revisor hjælpe eller ikke

3 - Man må stifte med egenerklæring op til 25.000 i kapital, jeg ville bruge en stifter som tager det for 1000 kr. Selve omkostningen kan ikke trækkes fra - den skal tillægges årsresultatet i den skatteregulering man altid skal se på der - men momsen er der fradrag for.,

Husk at tale med bank og få en erhvervskonto op også - lav aftale allerede inden du stifter om at de sætter en konto op til IVS xxxxx understiftelse. Den kan også bruges hvis du vil stifte med egenerklæring hvor du kan sætte 1-25.000 kr ind der - og når styrelsen så bekræfter stiftelsen, så fjerner banken det med understiftelse fra navnet og kontoen tilhører det nye IVS. En del opdager lidt besvær med banker for sådanne konti (regn med selvskyldnerkaution uanset hvad), så det kan være klogt at tage det problem med det samme

God vind med projektet

vh John H

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 12:02

Hej John. 

Tak for info, du er satme godt inde i stoffet må man sige :)

Grunden til at jeg ønsker at starte et IvS er at jeg p.t er ved at være færdig med 3 årig gældsanering (november i år). Starter jeg et ApS (hvilket jeg måske godt kan kradse kapital sammen til) så risikerer jeg at mine kreditorer kommer rendende og råber og skriger om at jeg har gemt penge. Det har jeg ikke, men jeg gider simpelthen ikke alt det bøvl det medfører. 

Starter jeg IVS for eksempelvis 2500.- kroner er der ikke nogen der får højt blodtryk af det, og så kan jeg i ro og mag køre virksomheden op.

Starter jeg enkeltmandsvirksomhed risikerer jeg at gældsaneringen kommer til at æde overskuddet her, så hellere være "lavtlønnet" i IvS eller arbejde "gratis" indtil gældsaneringen er overstået.

Da det omhandler en freelance / service virksomhed har jeg ingen udgifter i IvS´et andet end forsikring og regnskab. Der skal ikke købes noget.

Forretningskonceptet er kanon godt, og holder 100% vand. Andre virksomheder i branchen klarer sig rigtig godt, til trods for at ledelsen kører på lykke og fromme og ikke har en skid begreb om hvad firmastrategi er :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:32

lyder helt gennemtænkt, så det skal nok virke. God vind med det

vh John H

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 18:26

Tak for det John :)

Jeg har møde Onsdag med iværksætterrådgivningen her i byen. Der er nogle ret gode tilbud dernede, bla.a 4 timers gratis advokat og revisorhjælp osv. I første omgang skal jeg bare dele tankerne med dem dernede, fremlægge min forretningsplan og så må vi se hvad der kommer ud af det :)

Går det godt, og er jeg lidt heldig så er jeg virksomhedsejer igen ved udgangen af måneden, efter en pause på 4 år :) Bliver eddermame godt at komme ud og lave noget igen ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:06

Uldal:
Jeg har møde Onsdag med iværksætterrådgivningen her i byen. Der er nogle ret gode tilbud dernede, bla.a 4 timers gratis advokat og revisorhjælp osv. I første omgang skal jeg bare dele tankerne med dem dernede, fremlægge min forretningsplan og så må vi se hvad der kommer ud af det :)
lyder super - hvilken by er det?

vh John H

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 19:24

Brønderslev laaaangt nordpå :) De er meget glade for nye erhverv heroppe, det ligger jo i "udkanten" :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)