Hej derude - her et spørgsmål vedr. SKAT og et to-mands I/S selskab. Sammen med en kompagnon har jeg et i/s selskab som beskæftiger sig med filmproduktion. Vi har ind til videre manøvreret nogenlunde uhindret igennem alle moms- og skattemæssige spørgsmål, men er kommet i tvivl om følgende: Som udgangspunkt investerer vi alt overskud i firmaet selv ret omgående (produktionsomkostninger og udstyr). Yderst sjældent har vi trukket småbeløb ud i løn, og har hidtil påført det vores respektive personlige årsopgørelser som b-indkomst. Vores opfattelse er, at de penge som er "inde" i selskabet for lov at cirkulere her urørt af SKAT, da der netop ikke er noget "overskud" liggende. Vi fører selvfølgelig momsregnskab, og betaler evt overskydende moms. Et scenarie kunne være, at vi tjener 50.000 på et projekt, bruger 25.000 på driftsomkostninger og 25.000 på udstyr. I så fald, skal de 50.000 vel ikke beskattes nogetsted, hverken i selskabet eller hos os som interessenter? Håber mit spørgsmål er nogenlunde klart - og på forhånd tak for hjælpen!! /Thomas |
Jeg tror I kan bruge en revisor. I må slet ikke have noget der hedder løn i et I/S hvis ikke I har aftalt det i jeres I/S aftale men det kan lade sig gøre. Normalt vil man ikke tage lønnen over resultatet men det kræver mere viden for at sige noget
Ja hvis I køber udstyr og det er udstyr som straksafskrives under 12.300 grænsen per selvstændig ting - og finde på jeres I/S aktiv liste så det kan identificeres løbende og ved en evt lukning hvor det jo tilhører selskabet - og der er regninger og alt så er det jo en omkostning og dermed reduceres jeres overskud tilsvarende
Det forudsætter jo så også, at det købes i samme regnskabsår som indtjeningen var og ikke et senere år . hvert år opgøres for sig, hver momsperiode for sig
Jeg synes bare lidt det ser ud som om I ikke har et egentligt regnskab måske, for så burde I jo se at resultatet var gået med med udstyr og driftsomkostninger og så er det 0 som ikke giver skat, men jeg synes, ud fra spørgsmålet, at det kan være godt at undersøge, om I fører regnskab korrekt og om I skal hæve som løn (som jeg så ville mene kunne være direkte a skat i det fald)
En revisor i en time max, og I ved i gør ret
vh John H