Hej Amino'er. Jeg ved ikke om det her er det rigtige sted at spørge, men jeg håber. :) Jeg har for nyligt stiftet en enmandsvirksomhed, og har selvfølgelig bestilt nogle samples af diverse ting. Fik skrevet frem og tilbage med et par producenter, hvor vi derefter blev enige om at sende de samples til mig, altså privat. Hvilket også virkede fint nok. Det hele går fint, lige indtil jeg får et brev fra SKAT og varemærkeforfalskningen. Om at mine produkter var blevet tilbageholdt, og at jeg snarest ville høre fra de advokater der stod for firmaet. Det skulle stadig siges at de er blevet sendt til mig som privatperson. Her i morges modtog jeg et brev fra advokaterne, hvor der stod, jeg citerer ''_____ har bekræftet at båndene er varemærkeforfalsket, og de kan derfor ikke acceptere at de bliver frigivet til omsætning. jf. Varemærkelovens §4. Vi er bekendt med at du har et firma på samme adresse. Det er på denne baggrund vores opfattelse, at dit køb af båndene er med henblik på videresalg, og din import udgør derfor en krænkelse af vores klients caremærkerettigheder. Hvor der så nedenunder står et forlig de allerede er klar til at indgå, som har en del penge de vil ha indsat på deres bankkonto indenfor 4 dage. Der er tale om 60 stks. bånd, som har en værdi på ca. 1200kr hvis man vælger at kigge på det med danske øjne. Det skal også siges at mit enmandsvirksomhed er nystartet, har ikke solgt et eneste produkt, har ikke en butik, heller ikke webshop. Håber der er lidt kloge hoveder herinde der kunne hjælpe mig her, da jeg for at sige det mildt talt, er en smule bange. MVH Sebastian, |
Jeg antager du har købt varerne uden for EU:
Som importør er det dit ansvar at du ikke køber/importerer kopivarer.
Du får meget svært ved at forsvare at 60 stk. er til eget brug og ikke til videre salg.
Ligegyldigt hvordan du kigger på det, har du importeret ulovlige produkter, og hvis du ikke er importregistreret har du brudt endnu en lov.
---
kontakt advokaten og erkend din fejl og se om du ikke kan forhandle dig til en bedre løsning, hvor du skal betale mindre.
Måske det kan gavne din sag at tage kontakt til producent/distributør og få oprettet en forhandleraftale på lovlig vis.
En eventuel bøde fra skat kan du ikke slippe for.
---
John har skrevet lidt om import på hans blog: http://johnhannover.blogspot.dk/p/indholdfortegnelse.html