Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken virksomhedsform?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg går med lidt tanker om at stadig virksomhed, men er i tvivl om, hvordan jeg gør det smartest. Kort og godt, så er planen at starte en webshop (X) og muligvis et selskab der skal lave en app (Y). Dette er to hyggeprojekter, mens jeg på længere sigt gerne vil åbne en stor webshop (Z)

Mine tanker var, at oprette et IVS Holding og derefter oprette to IVS datterselskaber til X og Y. Selskabet X kommer næppe til at have en omsætning på 50.000 i 12 sammenhængende måneder det første lange stykke tid.

Har også overvejet at åbne dem begge som ApS, men der er umiddelbart kun behov for 10.000 i kapital i hver af dem. Kan jeg starte et ApS, smide 50.000 i hver og trække dem ud igen? Eller kan jeg åbne et ApS, trække 40.000 op i IVS Holding og bruge dem i det andet?

I min webshop (X), hvor jeg ikke regner med den store omsætning, vil det være en fordel at momsregistrere fra starten? Produkterne skal købes ind fra leverandører i EU, har det noget at sige?

Håber mit indlæg giver mening - glæder mig til at høre mere :)

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 14:31

Hej

Så lang tid vi taler om et hygge projekt og risikoen ved dine virksomhedsideer ikke lyder så store, vil jeg nok går efter en enkelmandsvirksomhed. Der er ingen grund til at lave det mere kompliceret en nødvendig.

Læs om de virksomhedsformer du kan vælge imellem.

kh

Mogens

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:39

Jeg vil mene, at hvis det du skal handle med, ikke giver dig den store risiko, så er er IVS holding med datterselskaber overkill og enkeltmandsvirksomhed i begyndelsen rækker

IVS drift kræver arbejdsskadeforsikring i hver til ejer/direktør = ca 1200 kr i hver + to IVS og et holding let betyder du skal ha hjælp til årsregnskab som er klart mere krævende.

Læs lidt mere om IVS HER og overvejelsen PERSONLIG VIRKSOMHED ELLER SELSKAB HER 

Du kan ikke føre udbyttet op til holding før de to drift har optjent kapital på 50.000 her og du vil sikkert stadigt ha personlig risiko i forhold til mindst banken

Dækker dit projekt over større personlig risiko, så ville jeg nok starte i selskabsform, men så max 1 eller to (ren drift - eller holding/drift)

ApS kapitalen skal være de 50 t og kan ikke bare bruges uden kapital tab men med 50.000 kan du stifte ET holding og ET drift, da drift så får kapitalen på 50 t og holdings kapital består så af ejerskabet af drift som jo er 50.000 i kapital. KUN ET holding drift sammenhængende

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 10:22

Tak for jeres svar Mogens og John.

Jeg kan godt se, at enkeltmandsvirksomhed nok er det optimale for mit hobbyprojekt.. Hvordan gør man så, hvis jeg kan se det en god forretning og gerne vil ændre selskabsform. Skal jeg så vælge IVS eller ApS ?

Vil det være en fordel at have et Holding fra starten? Så jeg kan føre evt. overskud fra enkeltmandsvirksomhed op i Holding?

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 10:28

Et andet hurtigt spørgsmål. Hvis jeg starter op inden sommerferien og derefter flytter til udlandet, kan jeg så stadig godt drive min webshop fra Danmark?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)