Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra Købsfaktura til kassekladde i Dinero? Hvordan?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino's,

Jeg er ny dinero bruger og har følgende spørgsmål ifb. med en købsfaktura fra leverandør m 30 dage netto betaling.

Jeg opretter købsfaktura under køb. Vælger fakturadato samt betalingsdato (som er med 30 dages mellemrum). Smider på konto vareforbrug, indtaster beløb osv. og trykker så Godkend.

Jeg kan nu under 'regnskab' - > 'moms' se at den er registreret.

Men hvordan gør jeg nu i min kassekladde? Min ide var at bogføre på betalingsdato og fra konto 'bank' til ' 63000 - Kreditorer, ubetalte regninger' ?

Men er det korrekt eller mangler jeg noget? jeg vil jo ikke løfte moms to gange af samme faktura, men samtidig skal jeg vel bogføre i kassekladden? Jeg mangler lige den sidste brik i puslespillet... Nogen der kan være behjælpelige? :)

VH ButiksejerKbh

Tilmeldt 12. Dec 13
Skrevet kl. 11:31

Og skal jeg egentlig også bogføre i min kassekladde på fakturadato? jeg er vant til at arbejde med C5 light, derfor skal jeg lige tilpasses til Dinero's workflow :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36

Det er helt korrekt, du skal altid bogføre på lev.dato/faktura dato og ikke betaling. Bruger man betaling kan man jo få momsen ind i en helt gal momsperiode OG man har jo slet ikke overblik over resultatet. Altid bogfør på faktura dato - fakturaer går automatisk hvis du bruger faktura i Dinero ind på kreditorer og debitorer mig bekendt og først videre til bank når du markerer dem som betalt. Kører du kasseklade så bogfører du mod kreditorer i status og ved betaling debet kreditorer (eller kredit debitorer for dine egne) og mod bank kredit. Læs her om HVORNÅR BOGFØRER MAN 

VH John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Dec 13
Skrevet kl. 12:56

Tusind tak for svar...selvom det ikke heeelt fik mig videre..

Det er nemlig ikke så meget processen i bogføring generelt jeg er i tvivl om. Mere hvordan jeg præcist gør i Dinero. For opretter jeg en faktura under 'Køb' overføres moms automatisk i momsregnskabet. Men hvis jeg også bogfører i kassekladden  - så løfter jeg (dvs. Dinero) jo moms 2 gange, hvilket jo ikke går.

Så pt hælder jeg jo bare til kun at bruge kassekladden, og ikke bruge KØB og SALG modul - men det er jo en noget kortsigtet løsning :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:47

det er ikke korrekt- Bruger du Køb og Salg så bogfører den som den skal momsen med det samme, og når du trykker betalt så kommer momsen ikke med igen kun beløbet

Der sker det samme i kasseklade. Vi tager bare købet

Du bogfører på varekøb og den konto er der moms på - og modkonto er kreditorer som er status og ikke har moms på sig for du skylder pengene væk

Når du betaler, så bogfører du nu fra status kreditorer som ikke har moms på kontoen imod bank som pengene tages fra. I den bogføring er der ingen som helst moms

I begge tilfælde er det kun ved bogføring af selve regningen der sker spor i drift hvis spørgsmålet som jeg husker det, var.

Mere besværligt hvis du skal regulere varekøb ned på varebeholding for der må du ha en konto uden moms i driften at regulere på, men det er en noget anden sag 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 16:48

Hej Hej.

Hermed processen (brug ikke kassekladden hvis du ikke er erfaren)

Køb -> opret køb fra leverandør

indtast oplysninger

= bogføring mellem konto i resultatopgørelsen og kreditorer (moms trækkes)

Når betalingen kommer :

køb -> find bilaget -> mere -> registrere betaling

= bogføring mellem kreditorer og bank (ingen moms)

Dermed skal du ikke ind i kassekladden :)

De bedste hilsner

Rasmus

Tilmeldt 12. Dec 13
Skrevet kl. 10:31

Hej Rasmus, 

Ok - tak for at skære processen ud i pap Yes Er vant til at arbejde med kassekladde samt debet/kredit i C5 light som også har en anelse forskellig tilgang til koblingen ml. kreditormodul og finansmodul.

Troede jeg kunne 'oversætte' den proces direkte til Dinero, men det er jo faktisk gjort lidt enklere i Dinero :) 

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Fra  Dinero Skrevet kl. 11:19

butiksejerkbh:

Hej Rasmus, 

Ok - tak for at skære processen ud i pap Yes Er vant til at arbejde med kassekladde samt debet/kredit i C5 light som også har en anelse forskellig tilgang til koblingen ml. kreditormodul og finansmodul.

Troede jeg kunne 'oversætte' den proces direkte til Dinero, men det er jo faktisk gjort lidt enklere i Dinero :) 

Den sætning kan jeg godt lide - det er vi glade for :)

De bedste hilsner

Rasmus

Tilmeldt 12. Dec 13
Skrevet kl. 14:42

...og jo mere jeg leger med det, jo mere giver det hele mening :)

Jeg har lige et spørgsmål vedr. afstemning af bank. Jeg importerer min bank-fil (lad os sige fra februar) - det giver jo de posteringer i kassekladden fra februar som der har været på banken.

Hvis jeg nu opretter en købsfaktura ('bilag X') fra en leverandør under 'Køb' f.eks. d 1 februar, som jeg først betaler d 28 februar. Kan jeg så gå i kassekladden og under 28 februar (hvor jeg kan se beløbet er trukket) blot vælge 'bilag X' , konto 63000, modkonto 55000 - og så er fakturaen registreret som betalt (og rykket fra undermenu 'igangværende' -> 'alle' ) ? Eller skal jeg efterfølgende ind at registrere på fakturaen at betalingen er gået ind?

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Fra  Dinero Skrevet kl. 21:22

butiksejerkbh:

Jeg har lige et spørgsmål vedr. afstemning af bank. Jeg importerer min bank-fil (lad os sige fra februar) - det giver jo de posteringer i kassekladden fra februar som der har været på banken.

Hvis jeg nu opretter en købsfaktura ('bilag X') fra en leverandør under 'Køb' f.eks. d 1 februar, som jeg først betaler d 28 februar. Kan jeg så gå i kassekladden og under 28 februar (hvor jeg kan se beløbet er trukket) blot vælge 'bilag X' , konto 63000, modkonto 55000 - og så er fakturaen registreret som betalt (og rykket fra undermenu 'igangværende' -> 'alle' ) ? Eller skal jeg efterfølgende ind at registrere på fakturaen at betalingen er gået ind?

butiksejerkbh:

Og du bliver endnu klogere nu :)

Det korte svar er ja :)

De bedste hilsner

Rasmus

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)