Skat og AM kan du ikke beregne uden at vide hvor meget du har tjent. Såfremt varen du sælger er helt uden omkostninger af nogen art, kan man selvfølgelig godt sige, at fortjenesten er = 80 kr, som der så skal betales almindelige skat & AM af. Men du har vel også omkostninger i dit "firma" ?
Synes du har spurgt om samme men i alle fald, ja du blander helt.
Moms har intet med skat som sådan at gøre. Moms betaler du når du køber og den kan du trække fra den moms du skal lægge på når du sælger og den lever sit helt eget liv og påvirker slet ikke den skat du skal betale. Moms er noget der betales, lægges ud for, og opbevares af momsregistrerede bare
Skat betaler du af alle indtægter minus alle tilhørende udgifter ud fra en korrekt ført regnskab med skattereguleringer. Af sidsttjente krone (ud over fradrag) betaler du ca ialt 44% i samlet am bidrag og skat indtil du rammer topskat
Moms har intet med skat som sådan at gøre. Moms betaler du når du køber og den kan du trække fra den moms du skal lægge på når du sælger og den lever sit helt eget liv og påvirker slet ikke den skat du skal betale. Moms er noget der betales, lægges ud for, og opbevares af momsregistrerede bare
Jeg køber mine vare i EU uden moms, det skulle jeg nok have sagt. Så jeg går ud fra at jeg skal betale de fulde 25%, da jeg ikke har noget at trække fra i. Så hvis jeg sælger en vare til 80 kr + moms = 100 kr....så skal jeg betale de 20 kr i moms, er mit gæt. Jeg lader Dinero regne det ud for mig, men vil gerne forstå detaljerne alligevel.
Cookie - John Hannover:
Skat betaler du af alle indtægter minus alle tilhørende udgifter ud fra en korrekt ført regnskab med skattereguleringer. Af sidsttjente krone (ud over fradrag) betaler du ca ialt 44% i samlet am bidrag og skat indtil du rammer topskat
Så hvis vi siger jeg har 0 kr i udgifter til min vare, så bliver jeg nu i tvivl om jeg skal betale 44% i skat af de 100 kr eller af de 80 kr ? Jeg hælder til at man i dette tilfælde ser moms som en udgift, og derfor kun skal trække skat af de 80 kr.
Jeg var ikke klar over at AM bidraget var en del af de cirka 44% i skat. Jeg troede de kom ved siden af.
- Kim -
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
Eksemplet med de 100 kr var for nemhedens skyld. Jeg kunne godt stille flere faktorer op, men det ville bare besværliggøre mit eksempel. Men jo jeg har udgifter ved at købe, men her skulle det ses som om at mit overskud før skatter, var 100 kr lige præcist.
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
læs linket fra før, I virkeligheden er det ikke dig der skal betale de 20 kr moms. Det skal din kunde som privat person - det er privat køberne der betaler momsen som sådan
Du skal bare opbevare dem fordi det er besværligt hvis kunden skulle betale skat direkte :)
Du har de 80 kr som indtægt og ikke 100 kroner
ja hvis du sælger for 80 kr og ingen udgifter har, = fortjeneste 80 kr så er skatten inkl am bidrag ca 44% når dit fradrag er brugt (din skat af sidste krone/marginalskat) De 44% består af først AM bidrag og så bund/sundheds/kommune og kirkeskat (ca 39%) af resten. 100 kr minus am = 92 kr gange de ca 39%
skat altså 44% af de 80 kroner
de 44% er derfor et ialt tal som tommelfingerregel