Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lånt penge til virksomhed, underskud indberetning?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 3. Apr 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg købte sidste år computer og nogle maskiner til min virksomhed(Enkeltmands virksomhed med CVR nummer), for mine egne penge som jeg lånte til virksomheden. Jeg nåede dog ikke at tjæne nogle penge sidste år. Så mit spørgsmål er om de udgifter skal skrives som underskudårsopgørelsen?

Samtidig skylder virksomheden mig omkring 3000 fra 2011(Der var ingen aktivitet i virksomheden i 2012). Skal disse også regnes med i underskudet, jeg indberetter i år?

Mvh

Martin

Fra Ringsted
Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 188
Fra  Security Danmark Skrevet kl. 09:12

Jeg står i en ligende situation så jeg følger lige med her :)

men jeg ku forestille mig at fordi det er personligt ejet så er underskud og overskud dine egne penge og derfor ikke et enteligt underskud,

ret mig gerne hvis jeg tager fejl , dette ville være godt at vide :)

god dag derude

mvh Daniel

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:28

Altså, det er jo egentlig Cookie eller en af revisorerne, vi skal have på banen her.

Men mit personlige bud er, at man kan fratrække underskud fra 2013 i år.

Jeg vil dog også sige, at der er en ganske realistisk mulighed for, at SKAT vil kigge nærmere på en virksomhed, der ingen aktiviteter havde i 2012 (muligvis heller ikke i 2011?) og har et underskud i 2013. De kan sagtens kræve at se belæg for, at du er aktiv og forsøger (ved markedsføringstiltag osv.) at tiltrække kunder og få en overskudsgivende forretning.

Med andre ord, vil de muligvis kigge nærmere på, om din virksomhed er en hobby-virksomhed, der blot er oprettet for at kunne købe engros og/eller få momsfradrag eller om det er en virksomhed, der er lavet for at tjene penge og lave et overskud.

Hvordan er dit tilgodehavende fra 2011 opstået? Er det nogle penge, du har lagt ud for virksomheden, som du så kunne have bogført og trukket fra i 2012 eller er det "bare" et indestående på en konto?

Tilmeldt 3. Apr 13
Skrevet kl. 09:37

I 2011 havde jeg en del kørsel så der var ikke råd til at udbetale de tilgodehavende kørepenge.

I 2012 overvejde jeg at lukke firmaet. Men da jeg fik en god ide. synes jeg at det skulle prøves af. Så derfor købte jeg noget maskineri i 2013. Dette har så haft noget indkøring og er først ved at være klar nu. Spørgsmålet er jo så om jeg kan finde kunder til det. Men det må vi så se.

Jeg har fået 2800kr tilbage i moms i 2013, så det er jo ikke store penge det handler om.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:45

Martin:
I 2011 havde jeg en del kørsel så der var ikke råd til at udbetale de tilgodehavende kørepenge.

Du kan kun udbetale kørselsgodtgørelse for et enkeltmandsfirma hvis du bruger virksomhedsskatteordningen. Udgifterne til erhvervsmæssig transport vil du derimod kunne trække fra i den personlige indkomst.

Iøvrigt enig med Birtes kommentarer.

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 09:48

Martin:
Samtidig skylder virksomheden mig omkring 3000 fra 2011(Der var ingen aktivitet i virksomheden i 2012). Skal disse også regnes med i underskudet, jeg indberetter i år?

Hej 

hvis du ikke har selvangivet underskuddet fra 2011, så skal du indsende en ny selvangivelse for 2011. Dette kan ikke længere gøres digitalt, så du skal gøre det på papir.

Du skal være skarp på, at det indkøbte er 100% erhverv eller så kan du ikke fradrage det 100% og det gælder også momsen.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 3. Apr 13
Skrevet kl. 09:57

Ok men hvad gør jeg så her. Skal jeg så 0 indberette? I år har jeg allerede haft en smule indkomst. 6000+moms. Så det begynder da at gå den rigtige vej.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:04

Du kan sagtens fradrage underskud fra virksomheden i sidste års årsopgørelse. Du skal dog være opmærksom på at renter kun kan fradrages i virksomheden hvis du bruger virksomhedsordningen eller KAO. Alternativt indgår det som almindeligt fradrag i kapitalindkomsten (er formegentligt allerede indberettet sådan på din R75).
Dernæst skal du være opmærksom på at et af skats fokusområder i 2013 og igen i 2014 er underskudsvirksomheder aka hobbyvirksomheder. Man skal derfor kunne bevise at driften er reel og med erhvervsmæssigt fokus. Hvis der allerede i nyt år kan påvises et overskud vil dette netop tale for seriøsiteten i dette. Der er for nyligt faldet dom i en sag hvor der var kørt med underskud 19 år i træk, men man vandt pga overskud i år 20! (Ekstremt eksempel, som jeg ikke anbefaler at efterligne).

Statsautoriseret revisor - København

Fra Ringsted
Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 188
Fra  Security Danmark Skrevet kl. 12:09

Cef:

Du kan sagtens fradrage underskud fra virksomheden i sidste års årsopgørelse. Du skal dog være opmærksom på at renter kun kan fradrages i virksomheden hvis du bruger virksomhedsordningen eller KAO. Alternativt indgår det som almindeligt fradrag i kapitalindkomsten (er formegentligt allerede indberettet sådan på din R75).
Dernæst skal du være opmærksom på at et af skats fokusområder i 2013 og igen i 2014 er underskudsvirksomheder aka hobbyvirksomheder. Man skal derfor kunne bevise at driften er reel og med erhvervsmæssigt fokus. Hvis der allerede i nyt år kan påvises et overskud vil dette netop tale for seriøsiteten i dette. Der er for nyligt faldet dom i en sag hvor der var kørt med underskud 19 år i træk, men man vandt pga overskud i år 20! (Ekstremt eksempel, som jeg ikke anbefaler at efterligne).

Okay hvordan der skat på det og hvordan er fradraget ?

hvis vi siger jeg har omsat for 100.000 kr i 2013 men har invisteret 100.000 fra egen lomme + 100.000 i omsætning det ville så give -100.000kr

hvad ville fradraget være for det ? er det skatte % fx 42 % af 100.000?

og ville skat se det som en hobby virksomhed ?

Mvh

Daniel

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:25

Det er der ingen som kan svare på. Hvis du har et underskud i din virksomhed kan du fradrage dette.
Når du siger investerer forstås det som køb af varelager, driftsmateriel og andet. Dette giver ikke i sig selv fradrag men skal opgøres som fradrag for faktisk forbrugte varer, skattemæssige afskrivninger på inventar og driftsmidler mv.
Din indkomstopgørelsen skal gøres op skattemæssigt og dit resultat kan derefter være indtægt/udgift som kan tages på selvangivelsen qua virksomheden er drevet efter fornøden seriøsitet og med målsætning at tjene penge og ikke bare score et fradrag!
Fx. Autoværksteds mekanikeren som havde et personligt værksted ved siden af med kæmpe underskud qua der reelt kun var begrænsede indtægter.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)